بازی با زمان و بازار برای تحمل وضع موجود

دوشنبه - 9 مرداد 1402

پیشرانه – با توجه به نحوه عرضه خودرو در بازار به نظر می رسد دولت بازی با زمان و بازار را  برای تحمل وضع موجود انتخاب کرده است.

پیشرانه – با توجه به نحوه عرضه خودرو در بازار به نظر می رسد دولت بازی با زمان و بازار را  برای تحمل وضع موجود انتخاب کرده است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، اتفاقات پیش آمده در صنعت خودر‌و سازی کشور ،  فعالیت بازار را راکد کرده است. این رکود که در برخی مقاطع با ریزش قیمت ها همراه شده اند ، بر خلاف سال های گذشته باعث افزایش خرید و فروش نشده اند. البته در این مدت خودروهای زیادی برای فروش آگهی شده اند ، اما خریداری وجود ندارد.

دولت یا نهادهای مربوطه این شرایط را حاصل عملکرد خود دانسته و موج انصراف ها از سامانه یکپارچه را گواه مدعی خود دانسته و آن را نشانه ای از خروج دلال ها تلقی می کنند.

البته از یک منظر می توان این نظر را صحیح دانست ، یعنی راهکارها و اقدامات آنها را دلیل افزایش اگهی های فروش و انصراف دانست و آن عدم ثبات در تصمیم گیری و قیمت گذاری است.

در واقع بسیاری از انصرافی ها پیرو قیمت های ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری اقدام به ثبت نام در سامانه عرضه یکپارچه کرده بودند.

با تغییر قیمت ها و صدور فاکتورهای جدید ، بسیاری از متقاضیان یا توان تکمیل وجه نداشتند یا خودروی ثبت نامی را با قیمت جدید نمی خواستند.

بنابراین این انصراف و فروشنده شدن از یک سو دقیقا به دلیل بی ثباتی در تصمیم بوده و از سوی دیگر ارتباطی به جریان دلالی ندارد.

نکته مهم برانگیختن حس حمایت مردم با ابزار واردات در زمان اعلام قیمت های اول خودروهای مونتاژی بود. در آن هنگام استفاده از جو روانی بعد از استیضاح و همچنین عدم پذیرش قیمت های شورای رقابت با مطرح شدن جدی واردات خودروهای دست دوم همراه شد.موافقان که جای خود ، مخالفان هم مرعوب و همراه شدند. ضمن اینکه بازار فکر می کرد که به زودی شاهد ورود خودروهای صفر وارداتی موجود در گمرک خواهد بود.

البته طی این مدت مقدمات و مراحل ورود خودروهای  دست دوم ها به سرعت در حال آماده شدن است. تولید داخل هم که  بلاتکلیف مانده و واردات صفر کیلومتر نیز وضعیت عجیبی پیدا کرده است.نتیجه این وضع در رکود ، بلاتکلیفی و چشم انتظاری بازار خودرومشخص است.

در این شرایط به نظر می رسد که این وضع حداقل تا پایان تابستان ادامه داشته باشد. شاید در این مقطع در صورت برطرف شدن مشکلات تعدادی خودروی وارداتی عرضه شود. اما با توجه به مشکلات و مضیقه های ارزی این روند ادامه دار نخواهد شد. بنا براین احتمال افزایش قیمت ها پیرو تزریق خودروهای وارداتی بسیار محتمل است.

در این وضعیت برخی معتقد هستند که سازمان ملی استاندارد بنا به وضع موجود خودروهای وارداتی را مشغول خود نگه داشته است تا تکلیف ارز ، میزان واردات نو و کارکرده معلوم شود.

در هر حال وضعیت پیش آمده چندان مطلوب نیست.چرا که تقاضاهای موجود تبدیل به خرید نشده اند و تنها متوقف مانده اند.به بیان دیگر از بین نرفته اند بلکه پیرو وعده های متولیان امر، برای تبدیل این تقاضا به خریدهای بهتر صبوری پیشه کرده اند.

اما در عین حال نباید از نظر دور داشت که غیر از بخش مصرفی بازار ، بخش زیادی از این تقاضاها رانت محور هستند. آنها جنس کار را می شناسند. در صورت ادامه وضع موجود اصلا بعید نیست بخشی از آنها راهی سایربازارهای مالی غیر رسمی شوند. نزدیک ترین مسیر هم بازار ارز و سکه است. این بازارهای نیز به نوبه خود در صورت جهش قیمت و افزایش نرخ روی قیمت خودروها تاثیر مستقیم دارند.

به بیان دیگر بخش رانتی و دلالی بازار هر چه قدر که صبر کند و به اصطلاح روی پول خود بخوابد می داند چگونه و از چه راهی آن را جبران کند. در مقابل بخش مصرفی بازار خودرو هم نمی داند که رسم و رسوم این روش چیست و هم ناچار می شود که خودروی مد نظر را با قیمت هایی بالاتر خریداری کند.

بنابراین هر چند شاید دولت بازی با زمان و بازار را برای تحمل وضع موجود انتخاب کرده است.اما باز هم بازنده این بازی مصرف کنندگان واقعی هستند. سر دولت و دلال کلاه نمی رود.

نوشته: مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟