اعتراض وانتظار یعنی لبریز شدن صبر بازار خودرو

یکشنبه - 15 مرداد 1402

پیشرانه -تجمع دوباره مردم مقابل شواری رقابت برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی نشانه از طولانی شدن و خلف وعده های مسئولین است. این اعتراض و انتظار یعنی لبریز شدن صبر بازار خودرو که مشخص نیست چه زمانی منفجر شود.

پیشرانه -تجمع دوباره مردم مقابل شواری رقابت برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی نشانه از طولانی شدن و خلف وعده های مسئولین است. این اعتراض و انتظار یعنی لبریز شدن صبر بازار خودرو که مشخص نیست چه زمانی منفجر شود.

به گزارش پایگاه خبری «پیشرانه» ، با قول مساعد و همکاری سازمان ملی استاندارد در خصوص ترخیص چانگان های مانده در گمرک به نظر می‌رسید که حداقل طی هفته پیش رو تکلیف خریداران این خودروهای مشخص شود.
افرادی که بیش از ۵ ماه با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون از دارایی های خود واردات را باور کرده و می خواهند خودرویی صفر و به روز داشته باشند. با این حال عدم مشخص بودن زمان و نحوه ورود این خودروها باعث شده که ۱۲۰ هزار نفر متقاضی خودروهای وارداتی ریزش کرده و تعداد آنها به کمتر از ۳۰ هزار نفر برسد. البته آمار جدیدی از انصراف ها منتشر نشده است. با این حال اگر از این تعداد هم باز کاسته شده باشد، نباید تعجب کرد.
چرا که در این مدت نه تنها خبری از ورود خودروهای وارداتی به کشور نشده است بلکه بیشتر اخبار از دست اندازهای موجود در مسیر واردات حکایت می‌کردند. کار به جایی رسید که بخشی از واردکنندگان ترجیح دادند عطای فعالیت در بازار خودروی کشور را به لقای آن بخشیده و از زیان و سردرگمی بیشتر جلوگیری کنند.
اخبار مربوط به مرجوع شدن خودروهای وارد شده به کشور و حتی کنسل کردن سفارش گذاری های جدید موجب شد تا برخی مسئولان موضوع را پیگیری کنند. نتیجه صدور مجوز برای دو مدل از خودروهای کیا و ترخیص مشروط چانگان های سایپا بود.
اما تجمع امروز (۱۵ مرداد ۱۴۰۲) مقابل شورای رقابت نشان می دهد که این ماجرا ادامه دارد و داستان واردات قرار نیست به این زودی ها پایان خوشی داشته باشد.
بیش از ۵ ماه مردم ۵۰۰ میلیون تومان بلوکه کرده اند. یعنی حداقل ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع مالی مردم در اختیار سیستم بانکی کشور قرار گرفته است و در عین حال این حجم قابل توجه وارد بازار خودرو نشده است. به همین میزان فشار تقاضاها هم کم تر شده و جریان نقدینگی به بازار کند شده است. این بخش از خریداران شامل افرادی می‌شوند که در هر صورت برای خرید خودروهای وارداتی به گفته مسئولان اعتماد کرده و بدون آنکه بدانند چه خودرویی را و در چه زمانی تحویل خواهند گرفت، پای انتخاب خود ایستاده اند.
در واقع متولیان و مسئولان باید نگاه ویژه ای به این افراد داشته باشند. به خصوص اگر به میزان ریزش‌ها توجه کنند، آنها را می‌توانند در زمره مشتریان وفادار به شمار بیاروند. بنابراین از یک سو باید قیمت های جدید را پیش از اعلام مزمزه می‌کردند و از سوی دیگر حداقل برای این بخش از مردم که به چانگان‌های وارداتی هم قانع هستند باید به گونه دیگر نگاه می‌کردند. هر چند افزایش ۱۷۶ میلیون تومانی به قیمت نهایی این خودروها حجم عظیمی از منابع مالی را در اختیار سایپا و دولت قرار می دهد. اما در عین حال باید بدانند که تا اندازه همین منابع شان، منزلت و اعتبار خود را خواهند فروخت. آیا دولت جا پای دلال‌ها گذاشته است؟ آیا می‌خواهد با این نوع بازی ها تا نزدیک شدن دست دوم ها مردم را معطل کند؟ آیا می تواند از پس تقاضاها انباشت شده بربیاید؟ آیا فکر می‌کند با افزایش قیمت ها و مقصر جلوه دادن شورای رقابت، مردم فقط این نهاد را مقصر می دانند؟ به نظر می‌رسد که اعتراض و انتظار و پایان صبر مردم را جدی بیگرند. بازار خودرو مستعد است. این استعداد طی سال های تحریم به خوبی متبلور شده است و اگر این بار نتوانند سر قول خود بمانند باید شاهد روزهای طوفانی باشند. در این شرایط دیگر تمام کارها دست خودشان بوده است.

نوشته : مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟