سایپا شاهین و هرآنچه باید درباره آن بدانید

دوشنبه - 4 فروردین 1399

پیشرانه- تغییر نام خودرو در شرکت‌های خودروسازی داخلی و به‌خصوص گروه خودروسازی سایپا آن‌هم بعد از تغییر مدیرعامل خیلی غیرمعمول نیست، بعد از تغییر مینیاتور به تیبا چندی پیش رهام به شاهین تغییر نام داد.

پیشرانه- تغییر نام خودرو در شرکت‌های خودروسازی داخلی و به‌خصوص گروه خودروسازی سایپا آن‌هم بعد از تغییر مدیرعامل خیلی غیرمعمول نیست، بعد از تغییر مینیاتور به تیبا چندی پیش رهام به شاهین تغییر نام داد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» مدیرعامل سایپا ابتدای اسفندماه سال ۹۸ بود که اعلام کرد بنا به درخواست دوستداران محیط‌زیست نام خودرو رهام به شاهین تغییر پیدا کرد. البته سایپا می‌گوید طراحی‌ سدان جدیدش را با الهام از شاهین انجام داده است حال پیدا کردن شباهت‌‌های این خودرو با شاهین با خودتان.

پلت‌فرم شاهین سایپا بنا بر ادعای سازنده داخلی سازی شده است؛ اما اساس اولیه آن مشابه با پلت فرم تویوتا بلتا است. همچنین مشابهت‌های زیادی بین طراحی، مشخصات فنی و پلت فرم این خودرو با ولکس سی ۳۰ دیده می‌شود.

سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند، ولی ظاهراً استفاده از این پیشرانه تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است و این شرکت قرار است از یک موتور توربو ۱.۵ لیتری استفاده کند، موتوری که باوجود مجهز بودن به توربو شارژ تنها ۱۰۸ اسب بخار توان خروجی دارد، درحالی‌که موتور ابتدایی که سایپا اعلام کرده بود می‌توانست ۱۱۳ اسب بخار توان را به چرخ‌ها منتقل کند، این‌که چرا این موتور سایپا باوجود توربو بودن توان پایینی دارد و چرا به دنبال استفاده از آن بر روی سایپا شاهین است، احتمالاً بعدها مشخص خواهد شد. این پیشرانه همان پیشرانه مورداستفاده در تیبا، ساینا و کوییک است که به سیستم پرخوران مجهز شده است و البته کوئل‌های متفاوتی نسبت به M۱۵ تیبا، ساینا و کوییک دارد.

مدل

شاهین

شاهین توربو

کد پیشرانه

BM16

M15-T

حجم (لیتر)

۱.۶۵

۱.۵

قدرت (اسب بخار)

۱۱۳

۱۰۸

گشتاور (نیوتن متر)

۱۵۴

۱۶۵

استاندارد آلایندگی

یورو۵

یورو۵

همچنین از سوی دیگر در مشخصات جدید درج‌شده بر روی وب‌سایت سایپا، اثری از گیربکس اتوماتیک دیده نمی‌شود و گیربکس مورداستفاده برای شاهین ۵ سرعتِ دستی قیدشده است.

سایپا شاهین همچنین از دو کیسه هوا و چند سیستم کمکی ترمز بهره برده است و البته شایان‌ذکر است که طراحی اولیه این خودرو منطبق بر شرایط تست تصادف اروپایی ECE صورت گرفته است. اتفاقی که تاکنون در صنعت خودروسازی کشورمان، سابقه نداشته است و طبق گفته مدیران سایپا، شاهین توانایی کسب ۳ ستاره ایمنی از موسسه ایمنی euroNCAP اروپا را دارد.

سایپا برای نسخه دنده‌ای شاهین البته آن زمان که نامش رهام بود دو تیپ و برای نسخه اتوماتش نیز چهار تیپ مختلف در نظر گرفته است. البته تجربه نشان داده که سایپا، به‌مرورزمان، عرضه تیپ‌های پایه‌ای محصولاتش را متوقف می‌کند؛ دقیقاً مشابه اتفاقی که برای تیبا و ساینا رخ داد.

سان روف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با سختی حساس به‌سرعت، کلیدهای کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی باقابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی فلزی همراه باز و بسته شدن خودکار، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمه‌ای و رینگ‌های اسپرت آلومینیوم، مهم‌ترین امکانات جانبی شاهین در مدل‌های مختلف هستند.

سایپا شاهین و هرآنچه باید درباره آن بدانید

گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده است توليد ۱۲ هزار دستگاه از اين محصول را براي سال ۹۹ برنامه‌ريزی كرده و می‌خواهد تيراژ توليد آن را در سال ۱۴۰۱ به صد هزار دستگاه برساند.

البته سایپا شاهین قرار بود در اواخر سال ۹۸ وارد بازار کشورم شود، اتفاقی که به سرانجام نرسید و آمدنش تا سال ۹۹ به تعویق افتاد. ولی در عوض کوییک دو رنگ پارس خودرو و تیبا ۲ پلاس، به‌عنوان دو محصول جدید سایپا در اواخر سال ۹۸ به بازار کشورمان معرفی شد.

رقبای شاهین

در بخش رقبا می‌توان مهم‌ترین رقبای شاهین را برلیانس سری ۳۰۰، دنا پلاس توربو، ساندرو استپ وی، بسترن بی ۳۰، ام جی ۳۶۰، آریو و چری آریزو ۵ دانست که هرکدام مزایا و معایب خودشان رادارند. ولی با توجه به استقبال مردم از این خودرو احتمالاً رهام رقیبی برای خود در این میان به‌جز دنا پلاس توربو نبیند.

قیمت سایپا شاهین چقدر است؟

سایپا هنوز درباره قیمت این خودرو اظهارنظر رسمی نداشته است، اما به‌طورقطع شاهین یا همان رهام سابق گران‌ترین محصول داخلی تولیدی سایپا خواهد بود و با توجه به قیمت فعلی کوییک پلاس اتوماتیک در بازار، نمی‌توان انتظار داشت این خودرو زیر ۱۵۰ میلیون تومان فروخته شود.

کاتالوگ سایپا شاهین

کاتالوگ سایپا شاهین

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • شهاب الدين تاتاري | ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۴:۰۲ ب٫ظ

    انشالله درست باشه و به اسمم در بياد