شاهین محصول جدید سایپا؛ مشخصات فنی، قیمت و رقبا

شاهین محصول جدید سایپا؛ مشخصات فنی، قیمت و رقبا

دوشنبه - 12 اسفند 1398

پیشرانه- شاهین خودرو جدید سایپا است که در ابتدا با نام رهام رونمایی شد، در این مطلب به معرفی این خودرو، مشخصات فنی، قیمت و رقبا آن می‌پردازیم.

پیشرانه- شاهین خودرو جدید سایپا است که در ابتدا با نام رهام رونمایی شد، در این مطلب به معرفی این خودرو، مشخصات فنی، قیمت و رقبا آن می‌پردازیم.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» سال گذشته بود که گروه خودروسازی سایپا در هفدهمین نمایشگاه خودرو شیراز از جدیدترین خودرو ملی خود رونمایی کرد.

طبق گفته محمد كياحيرتي، مدیر پروژه SP100 در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا، در این پروژه سه مدل ایرانی در یک پلتفرم جدید طراحی‌شده است که رهام مدل سدان این پلتفرم است و همچنین در طراحی نمای بیرونی و چراغ این خودرو، از پرنده شاهین الگو گرفته است.

رهام صرفاً محصولی جدید از خودروسازان داخلی نیست و نتیجه‌ی ۶ سال طراحی و توسعه‌ی پلتفرم خودرو در سایپا است. درواقع رهام، نخستین محصول سایپا با پلتفرم جدید این شرکت است. پلتفرم SP سایپا، قرار است مبدأ تمام محصولات جدید این شرکت باشد، یعنی علاوه‌ بر نسخه سدان خانوادگی باید منتظر محصولات دیگری نیز با پلتفرم کراس‌اور و هاچ‌بک باشیم.

این خودرو در ابتدا قرار بود با پیشرانه برلیانس سری ۳۰۰ وارد بازار شود، اما در پی تحریم‌های اخیر صنعت خودروسازی کشور، استفاده از موتور اصلاح‌شده تیبا برای این خودرو در دو نوع ساده و توربو وجود دارد؛ اما بعد از تغییر موتور رهام، اسم رهام نیز تغییر کرد، چندی پیش بود که برخی از پژوهشگران ایرانی ازجمله دکتر غلامرضا کیامرزی (پژوهشگر پرندگان شکاری) و همچنین انجمن‌های حامی محیط‌زیست، برای حفاظت از گونه در حال انقراض شاهین ایرانی، پیشنهاد تغییر اسم سدان جدید سایپا (رهام) را دادند.

اما چندی پیش مدیرعامل سایپا در تاریخ ۷ اسفندماه ۹۸ با این پیشنهاد دوستداران محیط‌زیست موافقت کرده است؛ بنابراین از این به بعد به‌جای (رهام) باید از اسم تازه «شاهین» برای محصول جدید سایپا استفاده کنیم.

مشخصات ظاهری و داخلی

به بخش طراحی خودرو شاهین یا همان رهام می‌رسیم، بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند شاهین یا همان SP100 بر مبنای پلتفرم XP90 تویوتا یا همان گریت وال وولیکس C30 است.

وولیکس C30 که محصول کمپانی گریت وال چین شناخته می‌شود و در سال‌های تولید توانسته بود فروش خوبی کسب کند و در بحث ایمنی و استهلاک هم تا حدودی راضی‌کننده بود، بر مبنای نسل دوم تویوتا Vios یا همان یاریس ساخته‌شده و فاصله محوری آن و ابعادش کمی بزرگ‌تر از XP90 تویوتا به نظر می‌رسید.

نمای داخلی خودرو شاهین (رهام)

اکنون شرکت سایپا نیز با الگوبرداری از C30 و Vios نسل دوم حدود ۴ سانتی‌متر به فاصله محوری رهام اضافه کرده و این شاسی را عضوی از پلتفرم ملی خود می‌داند.

در ماه‌های گذشته بارها توسط برخی کارشناسان و منابعی که نمی‌خواهند نامشان فاش شود، گفته‌شده بود که رهام (SP100) بر مبنای خودرویی اقتصادی از خانواده تویوتا است و گریت وال هم از آن شاسی و اصول پلتفرم در سال‌های گذشته استفاده کرده است.

طراحی چراغ‌های جلو شاهین شبیه به محصولات بیوک رگال است و از نمای جلو تا درب موتور می‌توان فهمید طراحان یک کپی بی‌نقص از محصولات بیوک را در این خودرو انتخاب کرده‌اند.

به نمای بغل که می‌رسیم به شباهت‌های این خودرو به محصولات تویوتا یاریس و گریت وال ولیکس سی ۳۰ بیشتر جلب‌توجه می‌کند، حتی در بحث طراحی فریم درها و نوع خم ستون‌ها، این دو خودرو شباهت‌های بسیاری به هم دارند و تا حدی شاهین را می‌توان پخته‌تر و به‌روزتر از ولیکس سی ۳۰ دانست، زیرا به‌هرحال محصولی است که می‌خواهد در سال ۲۰۱۹ به بازار آید و باید با خودرویی که در سال ۲۰۰۵ توسط تویوتا و در سال ۲۰۱۰ توسط گریت وال عرضه‌شده است، تفاوت داشته باشد.

در نگاه از نمای جلو، عقب و سه رخ همچنان می‌بینیم که شباهت‌های بسیاری میان زاویه ستون‌ها و ابعاد خودروها وجود دارد، با این تفاوت که از هر نظر تنها چند سانتی‌متری شاهین از تویوتا Vios و ولیکس C30 بزرگ‌تر است.

به کابین خودرو که وارد می‌شویم می‌فهمیم شاهین گویا مدل فیس لیفت خودروهای برلیانس و ولیکس سی ۳۰ است. چراکه این خودرو حتی در طراحی داخلی نیز به سبک و سیاق برند برلیانس و گریت وال پیش رفته است. استفاده از رنگ‌های مشخص، طراحی المان‌های داخلی و حتی شکل و فرم صندلی‌های خودرو شباهت عجیبی به خودروهای برلیانس سری ۳۰۰ دارد.

البته این‌یک نقطه‌ضعف محسوب نمی‌شود و ازآنجایی‌که برلیانس درزمینهٔ طراحی داخلی محصولات سری ۳۰۰ بسیار خوب عمل کرده، ما نیز از این کپی‌برداری راضی هستیم ولی به کیفیت بد کابین خودرو رأی منفی می‌دهیم.

امکانات ایمنی و رفاهی شاهین، نسبتاً قابل‌قبول است. این خودرو، دارای ۲ کیسه هوا در مدل استاندارد و ۶ ایربگ در نمونه‌ی فول‌آپشن است. ترمز ضد قفل (ABS) با فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) در تمامی مدل‌ها وجود دارد و سیستم مدیریت تعادل (ECS)، آپشن قابل انتخاب خواهد بود.

سان روف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با سختی حساس به‌سرعت، کلیدهای کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی باقابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی فلزی همراه باز و بسته شدن خودکار، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمه‌ای و رینگ‌های اسپرت آلومینیوم، مهم‌ترین امکانات جانبی شاهین در مدل‌های مختلف هستند.

مشخصات فنی شاهین

شاهین قرار بود تا قبل از تحریم‌ها به یک پیشرانه  ۱۶۵۰ سی‌سی از محصولات برلیانس با حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۴ نیوتون متر به همراه گیربکس دستی و خودکار و استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز شود؛ اما سایپایی‌ها گفته‌اند قرار است این خودرو با موتور اصلاح‌شده تیبا به بازار کشورمان برسد.

طبق شنیده‌ها قرار است، شرکت «مگا موتور» به‌عنوان زیرمجموعه موتورساز سایپا، در حال آزمایش‌های نهایی دو سری پیشرانه برای خانواده SP100 است.

مهندسان این شرکت دو پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ و ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ توربو را به مرحله تست فنی رسانده‌اند. پیشرانه اول M18 نام دارد و پیشرانه دوم M15T و در حال حاضر نمونه‌هایی از رهام ۱٫۵ لیتری توربو در کارخانه سایپا به مرحله تولید رسیده‌اند.

مشخصات پیشرانه M18 سایپا و مگا موتور به شرح زیر است:

۱٫۵ لیتر

۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ

۱۰۷ تا ۱۱۴ اسب بخار

۱۴۰ تا ۱۴۸ نیوتن‌متر

مشخصات پیشرانه M15T سایپا و مگا موتور به شرح زیر است:

۱٫۵ لیتر توربو

۴ سیلندر و ۸ سوپاپ

کوئل های متفاوت نسبت به M15 تیبا و ساینا و کوییک

۱۰۵ تا ۱۲۰ اسب بخار

گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر

۱٫۵ لیتر توربو

۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ

۱۳۵ تا ۱۴۸ اسب بخار

گشتاور ۱۹۰ تا ۲۱۰ نیوتن‌متر

در حال حاضر گیربکس ۵ سرعتِ دستی بر روی نمونه‌های قابل‌عرضه سایپا شاهین نصب‌شده توان پیشرانه‌اش را به چرخ‌های جلو می‌رساند. یکی دیگر از جعبه‌دنده‌های انتخابی شرکت سایپا، شش سرعتِ خودکار است که زیرساخت مهندسی HPT در آن دیده می‌شود.

گارانتی و ایمنی

نمونه اولیه شاهین و سدان SP100 در شرایطی تولید شد که تحریم‌های آمریکا آغاز نشده بود و امکان تأمین فلزهای خارجی برای این خودرو فراهم بود. در تست‌های ایمنی و استاندارد انجام‌شده در مراکز تخصصی آلمانی (توف)، سایپا رهام با دو کیسه هوا و سازه‌ای با فلزات وارداتی سه ستاره ایمنی را بر اساس استاندارد یورو انکپ ۲۰۱۸ و گلوبال انکپ ۲۰۱۹ به دست آورد. از تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، ترمز ABS، EBD و BA، سیستم کنترل پایداری الکتریکی و کنترل هرزگردی TCS و ESP و ۲ کیسه هوا در مدل استاندارد و ۶ ایربگ در نمونه‌ی فول‌آپشن اشاره کرد.

در بخش گارانتی هم این خودرو مانند محصولات دیگر سایپا مثل سراتو و چانگان احتمالاً به سه سال یا ۷۵ هزار کیلومتر به همراه سرویس اولیه رایگان اعلام شود.

رقبا

در بخش رقبا می‌توان مهم‌ترین رقبای شاهین را برلیانس سری ۳۰۰، دنا پلاس توربو، ساندرو استپ وی، بسترن بی ۳۰، ام جی ۳۶۰، آریو و چری آریزو ۵ دانست که هرکدام مزایا و معایب خودشان رادارند.  ولی با توجه به استقبال مردم از این خودرو احتمالاً رهام رقیبی برای خود در این میان به‌جز دنا پلاس توربو نبیند.

در همین ارتباط می توانید مقایسه فنی و قیمتی خودرو شاهین سایپا را با رقبای اصلی خود در بخش مقایسه خودرو بخوانید.

قیمت شاهین

قیمت شاهین در زمان قبل از تحریم‌ها قرار بود در نسخه فول خود به زیر ۷۰ میلیون تومان برسد و یک خودرو نیمه لوکس برای اقشار عمومی مردم باشد ولی با افزایش نرخ دلار و کمبود قطعات و کاهش تولید خودروها احتمال می‌دهیم شاهین سایپا یا همان رهام در نسخه خودکار و فول خود قیمتی خیلی بالاتر داشته باشد.

گفتنی است ما در «پیشرانه» تحلیل قیمتی این خودرو را نیز منتشر کرده ایم برای خواندن آن می توانید اینجا کلیک کنید، همچنین تعدادی از عکس های این خودرو نیز جمع آورده شده است که در اینجا قابل مشاهده است.

گروه خودروسازی سایپا به تازگی نخستین تیزر این خودرو یعنی سایپا شاهین را نیز منتشر کرده است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • امین | ۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۵۷ ب٫ظ

    خودرو سازی در ایران،سال اول چکیده شده قطعات رو میبینیم.با افزایش قیمت تا سی درصد قیمت اعلام شده.اونم با کاهش حجم موتور و برداشتن توربو و کاهش اسب بخار.از سالهای دوم به بعد کاهش کیفیت قطعات رو مشاهده میکنیم.الان این موتور تیباست.موتور تیباهم پراید تقویت شدست.پس این خودرو همون پرایده.

    • کورش | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۶:۳۱ ب٫ظ

      فکر نکنم صدوپنجاه میلیون باشه،چون تا عرضه این خودرو پراید میشه صدوپنجاه تومان،پس این خودرو دیگه زیر چهارصدتومان عرضه نخواهد شد.تو این خرتوخر بازار ایران هرکی هرکاری میخواد میکنه.منم یه دویست و شش هشتادوسه دارم تیپ پنج فول،قطعات اصلی فرانسوی،میخوام هفتصد میلیون بفروشمش و مطمعنم که میخرن میگید نه،دوماه دیگه همینجا بهتون میگم.

      • محمد | ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۶:۱۴ ب٫ظ

        داداش الان دو ماهه ، دویست شیشت اگه موجوده هفصد تمن میخامش

      • ایران | ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰:۰۰ ق٫ظ

        چیشد فروختی ؟سه ماه شد

  • علی | ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷ ب٫ظ

    من این خودرو رو تو نمایشگاه مشهد دیدم واقعا بی کیفیت نمیدونم چرا اینارو تولید میکنن و چه کسی حاضره اینهمه پول بابت خودرویی که بهش تکیه میدی بدنه اش غر میشه پرداخت کنه!!!واقعا جای تامل داره

    • محمد | ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۷:۴۳ ب٫ظ

      به یارو میگن اگه وسط اقیانوس باشی و کوسه دنبالت کنه چیکار میکنی، میگه میرم بالای درخت، میگه آخه تو وسط اقیانوسی درخت اونجا چیکار میکنه؟ میگه مجبورم، میفهمی مجبورم. حالا قضیه این خودروها و ملت قضیه کوسه و اقیانوسه.

      • ساسان | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۶:۲۷ ق٫ظ

        از این همه غر زدن خسته نشدین ول کنین بابا ، اگه مردین نخرین ، دو روز دیگه پیش فروش شروع بشه جونمون رو واسه همین خوردوها میدیم.
        با این غر زدن کاری درست نمیشه یه جو غیرت میخواد که ما نداریم. پس برادر عزیز غر نزن برو سوار شو.

        • رضاثقفی | ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱:۳۴ ق٫ظ

          وزنش چقدره؟

  • کاظم | ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸ ب٫ظ

    آشغال جدید رسید

  • حامد۴۴ | ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۶:۱۳ ب٫ظ

    آخه اینم شد موتور. همون ال ۹۰ خودم شرف داره به این زباله

    • ali | ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵ ق٫ظ

      خدایا تا کی باید گلی پول بدیم اشغال سوارشیم پول یه بنز تو اروپا رو می گیرن یه پراید تحویل میدن

      • مجید | ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵ ب٫ظ

        من ریو داشتم فروختم تیبا خریدم همش میگم ای کاش نمی کردم واقعا حیف اون ماشین که۱۴ سال کار کرده بود واقعا عالی بود حیف پول که با این خودروها بدیم

  • پریسا | ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۳:۰۷ ب٫ظ

    این ماشینهای داخلی اصلا ارزشی ندارن واسه خرید ولی چونکه بازار ایران انحصاریه مردم مجبورن ماشین داخلی بخرن

  • جلیل | ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۲۲ ب٫ظ

    خلایق هر چه را لایق.خر رو رنگ کردند جای قناری می فروشند به مردم بیچاره….

  • بهرام | ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۵۱ ب٫ظ

    ?????آره والا

  • محمد | ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹ ب٫ظ

    پراید جدید قیمت ۱۵۰میلیون???
    اقا خداییش اینا مارو چی فرض میکنن موتور تیبا همون موتور پراید بودا

  • کیومرث | ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۶:۳۵ ب٫ظ

    واقعا تیزر تبلیغاتیش حرف نداره اگه خود خودرو هم خوب با شه دیگه عالی میشه ایران بشدت تحریم هست مگه خبر ندارین

  • بهنام | ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳ ب٫ظ

    موتور تقویت شده تیبا .مگاموتور معروف به سخت جون و کم مصرف . شاهین صد در صد استقبال خوبی خواهد داشت .. مثل. ساینا

    • راجو | ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۲:۲۴ ق٫ظ

      بیا ببر قوطی روغن جدید رسید
      اگه ۱۵۰ تومن داشتم که ایران نمی موندم

      • وحید | ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵ ق٫ظ

        با صد و پنجاه تومن دیگه بلیط پروازه یه سره به جیبوتی رو هم نمیدن کجا میخوای بری؟!

    • بردیا .س | ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۶:۴۶ ب٫ظ

      دقیقا درسته ساینا عالیه مخصوصا موتورش

  • محمد پرسپولیسی | ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰ ق٫ظ

    مثل ساینا استقبال میشه ماشین کوچیک بدرد چی میخوره آخه

  • کاکا | ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳ ب٫ظ

    پالان خررومیزارن روی اسب یا هم بالاعکس
    زین اسب رومیذارن روی خر.نمیدانم چراجلوی درهر مکانیکی وصافکاریهااین همه ماشین هست

  • امین | ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰:۳۰ ق٫ظ

    من موندم این مهندسایی که ماشین ها رو تحلیل میکنندچرا مثل عوام همه ماشین ها رو مثل هم میبینن آخه ستون این با ستون اون شبیهه پس از رو اون کپی شده قالپاق این با قالپاق اون… چی بگم فقط خود کم بینی یا تحمیق ملت چرا تا دوگلاس درس میخونین واژه های بیگانه هم باید حرفاتون میپرونین که بشین آق مهندس

  • شمشیر | ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱:۴۷ ق٫ظ

    بدبختی ما اینه که اینا موشک نقطه زن هم تولید می کنن با موتور تقویت شده پراید شما باور میکنین منم‌باور میکنم

    • علیرضا | ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹ ب٫ظ

      سایپا دیگه داره میرسه به زباله دونی
      داداش این طراحان سایپا رد دادن
      جنسشون چیه به ماهم معرفی کنید تا ما هم این جوری کپی کنیم

  • مهدی | ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۲:۴۴ ب٫ظ

    تولید موشک با آدم های هدفمند ومتعهدی به مردم وکشور چون ارتش و سپاه هست
    ولی پراید محصول تفکر آدم های منفعت طلبه که بدنبال تعامل با اروپا و ورود ماشین های خارجی برای سود بیشتر ند و ما نمیتوانیم رو نشر میدن

  • مجتبی سعیدی | ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶ ق٫ظ

    سلام تحریم شده یه بهانه تاسرمردم بهترشیره بمالند…به نظرمن بهترین کار اینه که مردم دولت راتحریم کننداگرقرار آشغال سواربشیم بهتره همون خودروهای موجودسواربشیم نه اینکه به این بی انصاف ها پروبال بدیم

  • مهدی | ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۵:۴۵ ب٫ظ

    عجب بی سوادهای غرولند کنی هستین شماها.

  • سعید وثوق | ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۶:۵۴ ب٫ظ

    مرزهای کشور را ببندید . این آشغالها را بسازید و مردم را مجبور کنید بخرند. بعد رفته رفته با کاهش عرضه قیمتش را بالا ببرید. مردم ما تنهاییم کسی پاسخگو نیست. برای کسی اهمیتی نداره مردم چطور زندگی میکنند چی می خورند چطور روز را شب می کنند

  • امیرحسین | ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۰۱ ق٫ظ

    سلام
    به نظر من با این پول میشه جیلی ۲۰۱۳ یا ۲۰۱۴ خرید و لذت برد. این ماشین تنها ماشین چینی هست که در عربستان سوار میشن خیلی ماشین نرم و محکم و خوبی هست تو جاده هم عالی هست .
    موفق باشین
    پولی که به این سخته بدست میاد حیفه برای این ماشین های ایرانی بدی و بعد حتی گارانتی خوبی هم نداره و مشکل و ایراد زیاد داره.

  • حسین انیسی | ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۳:۵۱ ب٫ظ

    هر جایی از این فرغون مال یه ماشینه و سر هم کردن اینا تبحر سایپاست واقعا چه بر سر فرهنگ و شعور مردم دارند میاورند??

  • محمد | ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹ ب٫ظ

    دوستان گرامی مطمعن باشید که این ماشین هم مثل پراید بعد یک سال شروع میکنه از پشت داشبورد ترق ترق صدا در بیاد حتما صدای موتورو تو دور گرفتن موتور داخل کابین میاد حتی بیشتر از پراید و تیبا و اینکه غر شدن بدنه با تکیه دادن به ماشین جزو اپشن های این مدله اخه عزیز من سایپا کی ماشین تولید کرده که این دفعه دومش باشه

  • علی | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۴:۱۵ ب٫ظ

    ما کسایی رو داریم که موتور جت میسازن.
    ماکسایی رو داریم که خودرو هایی میسازن مثل جنگنده.
    ما تهرانی مقدم،رضوانی،منصوری،آرین و…… داشتیم و داریم.
    خجالت نمیکشید که میگید این بنجل ها ایرانی اند؟!؟!

  • علی | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸ ب٫ظ

    ماشین ارزان قیمت پراید را حذف کردند و این که چند برابر پراید قیمت داره رو میدن به مردم
    حالا سوال اینجاست من که اون پراید ارزان قیمت را نمیتونستم بخرم حالا این رو چجوری میتونم بخرم
    این حمایت است به نظر شما؟

  • ایمان | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱ ب٫ظ

    مگه این ماشین چشه چرا تولید داخل را مسخره میکنین همین ماشینای پژو تولید داخل اگه با ماشینای وارداتی کورس بندازن راحت باهاشون کل کل میکنن کافیه تو اوتوبان دقت کنی تا متوجه بشی مساله این هست که انتظاراتی که ماداریم در مورد سوپر ماشینایی مثل فراری و لامبور گینی هست که خیابونای ایران کشش همچین ماشین هایی نداره که پیاده و سواره کشته و ناقص بشن همین الانشم با همین ماشینا آمار کشته هامون بالاس این ماشین خیلیم قشنگه موتورشم خوبه و جوابگوی خیابونای ایرانم هست

  • رضا | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۹:۱۶ ب٫ظ

    واقعا که مردم تو بیچارگی زندگی می کنند نمیتونند یه خودرو بیست سال کارکردشون رو با حقوق ماهیانه سرویس کنن میان میگن خودروی ساختیم که ۱۲۰تا۱۵۰میلیون عرضه میکنیم اینا مردم رو …. فرض کردن امان از بی خردی

    • ممم | ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۷:۱۴ ب٫ظ

      خودکرده را تدبیر نیست. هرچی سرمون بیاد حقمونه چون خودمون واستیم. هر آشغالی تولید میشه ملت صف میبندن براش.بذار بدتر از این سرمون بیاد

  • خالمرضا | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰:۰۸ ق٫ظ

    خالو ای تف.. خالو ای خیلی ارزش داره..خودم تو گوشی رحمان دیدمش….

  • عباس | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰:۴۴ ق٫ظ

    با سلام
    این خودرو همان پرایده با قطعات و پیشران چینی اسمش عوض شده آن هم به خاطر اینکه دیگه قیمت پراید سرسام آور شده اسمش رو عوض کردند تا قیمتش رو ببرند بالا پراید از ۶ میلیمن شروع شد تا ۸۵ میلیون حالا این جدیده از ۱۵۰ میلیون شروع میشه واقعا ثبت نام کنندگان چه جور … هستند

  • طاها | ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۶:۰۹ ب٫ظ

    ایران برای رقابت با دنا و بریلیاس ماشین می سازه ما باید برتر بوگاتی و لامبورگینی و.. ماشین بسازیم

  • علی بابا | ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰ ب٫ظ

    حیف پول ، که بدی این آشغال رو بگیری
    نه قیافه داره ، نه موتور
    فقط میخوان جیب مردم رو خالی کنن

  • علی بابا | ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱ ب٫ظ

    پول تون رو حروم نکنیو
    نه قیافه داره ، نه موتور
    فقط میخوان جیب مردم رو خالی کنن

  • الی | ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۵۹ ب٫ظ

    آشغال به تمام معنا،مردم خودشون این شرایطو انتخاب کردن پس نباید اعتراض کنن

  • مجید | ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴ ب٫ظ

    واقا ماشین تیپ داریه ولی آخرش مثل پراید میشه

  • ی.م | ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰:۲۷ ق٫ظ

    این ماشین هرچه باشه ازدنا پلاس بهتر مطمئا باشین ماشینی خوبی برای جاده های ایران هست

  • علی | ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱ ب٫ظ

    به نظر من تا زمانی که بازار خودرو در انحصار دو کارخانه ایرانخودرو و سایپا باشه وضع ما بهتر از این نخواهد شد.

  • امین | ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰:۵۵ ق٫ظ

    اخه برادر من هنوز این ماشین عرضه نشده چرا ما ایرانیا عادت کردیم به دروغ ولاف اومدن تازه بهمن ۹۹ میخوان سری اولشو تحویل بدم جان مادرتون کم دروغ بگید

  • امین | ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰:۵۶ ق٫ظ

    ۲۰۶ تیپ ۵ فول با ساب و ضبط و بند بساط و … ۹۵ دارم راس میگی ۲۰۶ ۸۳ میخری ۷۰۰ بیا مال منو ببر ۱۰۰تومن

  • amin | ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۳:۲۵ ق٫ظ

    اگه وافعا مردیدنخرید برای حفظ ارزش پولتان جایی دیگه سرمایه گذاری کنید۶ماه نخرید

  • میسی | ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۵۹ ب٫ظ

    بیشتر شبیه مگسه

  • امیر | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲:۵۰ ب٫ظ

    به قول ظریف خودمون انتخاب کردیم این شکلی زندگی کنیم پس غر نزنید و ثبت نام تون و کنید که همین هم از سر یه ملت عشق صف وایسادن زیاده – خودکرده را تدبیر نیست

  • محمد موسوی | ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۶:۵۶ ق٫ظ

    مشکل اینه که همون پژو که شما میگی فرانسوی هست؟چرا توسرش میزنیم ؟چون همین پراید خودمون که آمریکا و کره پس زدن ،بیشتر آمار مرگ و میر حوادث جاده‌ای رو داشته و بی کیفیت ترین خودرو دنیاست. پس الکی تولید داخل و غرور ملی نکنیم که باعث خنده کشورهای دیگه میشیم
    موتور سمند، خودرو ملی مارو کی تولید کرد؟