قیمت سایپا شاهین

قیمت سایپا شاهین چه قدر خواهد بود؟

سه شنبه - 12 فروردین 1399

پیشرانه- قیمت سایپا شاهین چه قدر خواهد بود؟ این سؤالی است که در چند روز اخیر از سوی بسیاری از خریداران خودرو مطرح می‌شود.

پیشرانه- قیمت سایپا شاهین چه قدر خواهد بود؟ این سؤالی است که در چند روز اخیر از سوی بسیاری از خریداران خودرو مطرح می‌شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» قیمت سایپا شاهین در زمان قبل از تحریم‌ها قرار بود در نسخه فول خود به زیر ۷۰ میلیون تومان برسد و یک خودرو نیمه لوکس برای اقشار عمومی مردم باشد ولی با افزایش نرخ دلار و کمبود قطعات و کاهش تولید خودروها احتمال می‌دهیم شاهین سایپا یا همان رهام در نسخه خودکار و فول خود قیمتی در حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان را تجربه کند.

دلیل افزایش قیمت سایپا شاهین را می‌توان متأثر از افزایش مجدد نرخ دلار در سال ۹۹ بعد از تعطیلات که می‌تواند منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار نیز شود، هزینه‌های تحمیل‌شده به خودروسازان در پی شیوع ویروس کرونا و همچنین ادامه افزایش نرخ دلار بعد از تعطیلات عنوان کرد. هرچند فعالان بازار خودرو معتقد هستند که نرخ خودروهای کارخانه‌ای در سال ۹۹ ممکن است بر اساس شاخص‌های کلان تغییر کند.

برخی کارشناسان معتقدند که به‌احتمال بسیار زیاد خودرو جدید سایپا شاهین بین ۲۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر از خودرو ساینا وارد بازار خواهد شد.
سایپا شاهین ابتدا با نام رهام از سوی سایپا رونمایی شد اما مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا اواخر سال گذشته اعلام کرد این خودرو با نام شاهین عرضه می‌شود.

گفتنی است چندی پیش بود که برخی از پژوهشگران ایرانی ازجمله دکتر غلامرضا کیامرزی (پژوهشگر پرندگان شکاری) و همچنین انجمن‌های حامی محیط‌زیست، برای حفاظت از گونه در حال انقراض شاهین ایرانی، پیشنهاد تغییر اسم سدان جدید سایپا (رهام) را دادند.

سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند، ولی ظاهراً استفاده از این پیشرانه تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است و این شرکت قرار است از یک موتور توربو ۱.۵ لیتری استفاده کند، موتوری که باوجود مجهز بودن به توربو شارژ تنها ۱۰۸ اسب بخار توان خروجی دارد، درحالی‌که موتور ابتدایی که سایپا اعلام کرده بود می‌توانست ۱۱۳ اسب بخار توان را به چرخ‌ها منتقل کند، این‌که چرا این موتور سایپا باوجود توربو بودن توان پایینی دارد و چرا به دنبال استفاده از آن بر روی سایپا شاهین است، احتمالاً بعدها مشخص خواهد شد.

این پیشرانه همان پیشرانه مورداستفاده در تیبا، ساینا و کوییک است که به سیستم پرخوران مجهز شده است و البته کوئل‌های متفاوتی نسبت به M۱۵ تیبا، ساینا و کوییک دارد.

مدل شاهین شاهین توربو
کد پیشرانه BM16 M15-T
حجم (لیتر) ۱.۶۵ ۱.۵
قدرت (اسب بخار) ۱۱۳ ۱۰۸
گشتاور (نیوتن‌متر) ۱۵۴ ۱۶۵
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۵

 

شایان‌ذکر است می‌توان مهم‌ترین رقبای سایپا شاهین یا رهام را برلیانس سری ۳۰۰، دنا پلاس توربو، ساندرو استپ وی، بسترن بی ۳۰، ام جی ۳۶۰، آریو و چری آریزو ۵ دانست که هرکدام مزایا و معایب خودشان رادارند. ولی با توجه به استقبال مردم از این خودرو احتمالاً سایپا شاهین رقیبی برای خود در این میان به‌جز دنا پلاس توربو نخواهد داشت.

کاتالوگ سایپا شاهین

کاتالوگ سایپا شاهین

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • حسین کرویی | ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۳:۲۱ ب٫ظ

    تنهاخواهشی که دارم مبلغ پیشپرداخت زیر۵۰میلیون باشه مثلا۴۵میلیون خوبه وفقط خداکنه سایت بازبشه که حق به حق داربرسه کسی پیروزشه که بخواهدماشین راسوارشه انشااله