افزایش دوباره قیمت خودرو

افزایش دوباره قیمت خودرو در سکوت خبری

پنجشنبه - 2 مرداد 1399

پیشرانه – افزایش دوباره قیمت خودرو که در روزهای اخیر با چراغ سبز شورای رقابت و در سکوت خبری اجرایی شده، بار دیگر این بازار را متلاطم کرده است.

پیشرانه – افزایش دوباره قیمت خودرو که در روزهای اخیر با چراغ سبز شورای رقابت و در سکوت خبری اجرایی شده، بار دیگر این بازار را متلاطم کرده است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» شورای رقابت که از بهمن سال ۹۷ به بازار خودرو ورود نکرده بود و قیمت‌ها در کارخانه ثابت باقی مانده بودند، در ماه‌های اخیر تغییر رویه داده و در کمتر از سه ماه، با افزایش دوباره قیمت خودرو موافقت کرده است.

نخستین بار این شورا در اردیبهشت امسال و پس از بر هم خوردن نظم بازار خودرو به میدان آمد و با چراغ سبز وزارت صمت به بررسی شرایط خودروسازان و افزایش قیمت محصولات آنها اقدام کرد. بر اساس آنچه از سوی رضا شیوا – رییس شورای رقابت – مطرح شد، افزایش قیمت رخ داده با توجه به نرخ تورم بخشی این صنعت بوده و از این پس در هر فصل خودروسازان می‌توانند درخواست بررسی دوباره قیمت‌ها با توجه به افزایش نرخ تورم را داشته باشند.

به دنبال اعلام این امکان، خودروسازان یک ماه پس از افزایش قیمت خودروهایشان، تقاضای افزایش دوباره قیمت خودرو را این بار برای تابستان ارائه دادند. بر این اساس ایران خودرو که در بهار قیمت محصولات خود را ۱۱ درصد و سایپا که قیمت محصولات خود را ۲۴ درصد افزایش داده بود، مجددا تقاضای بالا بردن قیمت محصولاتشان را ارائه کردند.

هرچند در ابتدا به نظر می‌رسید اختلافات به وجود آمده میان سازمان حمایت و شورای رقابت مانع از جمع بندی نهایی دو طرف خواهد شد اما این بار مجوز افزایش قیمت خودروها چراغ خاموش صادر شد تا جایی که در روزهای اخیر ایران خودرو، قیمت برخی از محصولات خود را به طور میانگین ۲۸ درصد و سایپا ۲۲ درصد افزایش داده‌اند و به این ترتیب قیمت برخی از خودروهای داخلی در همین مدت چند ماهه بیش از ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

افزایش دوباره قیمت خودرو باعث واکنش منفی بازار شده و قیمت‌ها در خارج از کارخانه نیز با توجه به این مجوز افزایش یافته‌اند. از سوی دیگر با توجه به اینکه هنوز مبنایی برای توقف این نوع از قیمت گذاری در نظر گرفته نشده، هم مردم از افزایش دائمی قیمت خودرو ناراضی هستند و هم خودروسازان از شرایط به وجود آمده هیچ رضایتی ندارند.

کریمی سنجری – کارشناس بازار خودرو – در این زمینه گفته: شرکت‌های خودروساز با توجه به افزایش سرسام آور نرخ ارز و تورم که روی قیمت نهاده‌های تولیدی اثر مستقیم دارد دچار مشکلاتی شده بودند. این مشکلات به‌طور مشخص عرضه خودروسازان را نشانه گرفته بود و همین مساله باعث شده تا آنها چندان میلی به عرضه محصولات خود به بازار نداشته باشند. در حال حاضر دو خودروساز بزرگ کشور با زیان انباشته سنگینی روبه‌رو هستند که نتیجه حضور دولت در پروسه قیمت‌گذاری محصولات دو خودروساز یاد شده است.

با وجود تمام این مشکلات و انتقادات، همچنان دولت اصرار بر تداوم قیمت گذاری خودرو دارد و تجربه ماه‌های اخیر در کنار نرخ تورم بالا نشان داده که امکان پر کردن خلا به وجود آمده میان قیمت بازار و کارخانه وجود ندارد و هرقدر با افزایش قیمت در کارخانه موافقت شود، بازار آزاد نیز به همان میزان قیمت‌ها را بالا خواهد برد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟