ECU چیست؟

کامپیوتر خودرو و هر آنچه باید درباره آن بدانیم

شنبه - 9 شهریور 1398

احتمالا شما هم نام ECU را شنیده‌اید. اما آیا می‌دانید ECU چیست؟ و نقش آن خودرو شما دقیقا چیست؟ در این مطلب می‌خواهیم به سراغ ECU یا کامپیوتر خودرو برویم. ابتدا باید به سراغ تعریف ECU برویم.

ECu یا همان کامپیوتر خودرو، مدول‌های کنترل خودروهای جدید و مغزهای متفکری هستند که تمامی عملکردهای خودرو را به صورت هوشمند کنترل می‌کنند.

ECU چیست؟ ECU چه تفاوتی با PCM و ECM دارد؟

به این کامپیوترها یا ماژول خودروها در اروپا و سیستم اروپایی ECU و در کمپانی های ژاپنی از قبیل مزدا PCM می گویند و کمپانی های خودروسازی امریکایی مانند جنرال موتور از این قطعه تحت عنوان ECM یاد می شود.

در این باره باید گفت واژه ECU مخفف Electronic Control Unit (واحد کنترل الکترونیک)، واژه PCM مخفف Power train Control Module (ماژول کنترل سلسله قدرت) و واژه ECM مخفف (ماژول کنترل موتور) Engine Control Module است.

حال در توضیح عبارات فوق باید گفت تمامی کامپیوترها در خودرو دارای یک سخت‌افزار که همان مدار چاپی با قطعات الکترونیکی لحیم شده داخل بورد است.

کامپیوتر خودرو ECU

اما نرم‌افزار یک برنامه یا پروگرام پیچیده است که توسط یک کارگروه حرفه‌ای نوشته می‌شود و در حقیقت روح، سیستم هوشمند خودرو است.
یکی از آیتم‌هایی که فصل تمایز کمپانی‌های خودروسازی است همین برنامه نرم‌افزاری است. این برنامه‌ها می‌تواند حتی به‌صورت آپشنال و با پرداخت هزینه قابلیت‌های غیرعمومی و حرفه‌ای تری را نیز فعال کند.

بسیاری از کمپانی‌های خودروساز حرفه‌ای و گرید A مانند bmw ، تسلا، بنز و…امکان فعال‌سازی امکانات و برنامه‌های خاصی را از طریق برنامه‌ریزی و پروگرام برای راننده ممکن می‌سازد.

کامپیوتر خودرو, ECU

برنامه‌ریزی مجدد یا ریپروگرام و ریمپ در بخش کامپیوترهای موتور و گیربکس حتی امکان افزایش توان و شتاب و تیونینگ برنامه‌های اجرایی ماژول‌ها را ممکن می‌سازد. که در دنیا طرفداران زیادی دارد و در اغلب اوقات به‌صورت غیررسمی و توسط تیونینگ کاران و متخصصین برق و الکترونیک صورت می‌گیرد و یک کسب‌وکار پُر درامد است.

وقتی کمپانی‌های بزرگ خودروسازی شروع به طراحی و تولید موتورهای انژکتوری بنزینی آن‌هم با حذف سرب در بنزین کردند تقریباً از دهه ۱۹۹۰ ، در ابتدا ایراد موتور با روشن شدن یک خطا در جلو آمپر به راننده هشدار داده می‌شد و راننده جهت رفع ایراد به تعمیرگاه مراجعه می‌کرد.

در گام بعدی برای شناسایی کد خطا از دستگاه دیاگ استفاده می‌شد که هر کارخانه‌ای برای خود دستگاه مخصوصی جهت عیب‌یابی تولید و طراحی کرده بود یعنی کدهای خطا برای هر کارخانه متفاوت بود و البته نحوه اتصال دیاگ به کامپیوتر نیز از سوکت های متفاوتی استفاده می‌شد.

اما بعداً به علت مشکلاتی که در کد خطاها به وجود آمد کمپانی‌های خودروسازی مجبور شدند یک زبان مشترک برای تمامی کد خطا تعریف نمایند و سوکت اتصال دیاگ به دسته سیم خودرو نیز یکسان طراحی شد.

با توجه به جذاب و مفصل بودن این مبحث که امروزه در ایران و بر روی خودروهای داخلی مانند پژو ۲۰۶ که امکان ریمپ کردن رادارند در بخش‌های آتی به این مبحث خواهیم پرداخت.

البته بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی مانند شرکت BMW خودروهای اسپشیال و خاصی را با پروگرام نرم افزاری، سخت‌افزاری و تجهیزات فنی برتر و ویژه‌تری طراحی و تولید می‌کنند که قابلیت ارتقا وسیعی درزمینه نرم‌افزار دارند. به‌عنوان‌مثال سری‌های M کمپانی bmw که از تیونینگ شرکت‌های تیونینگ حرفه‌ای و OEM مانند ای سی اشنایدزر بهره می‌برند.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بدانید در کشور ما نیز برخی شرکت‌های معتبر قطعه‌سازی توانسته با سرمایه‌گذاری سنگین قطعه مهمی مانند کامپیوتر خودرو را به تولید برسانند.

شرکت صنایع تولیدی کروز به‌عنوان بزرگ‌ترین قطعه ساز کشورمان در تولید کامپیوتر خودرو اقدامات جالبی انجام داده و توانسته نسل ۵ این قطعه حساس را نیز داخلی‌سازی کند. کروز با تولید این قطعه توانسته در تولید هر دستگاه کامپیوتر خودرو یا ECU برای اتومبیل‌های پرتیراژ داخلی حداقل ۲۰ دلار صرفه‌جویی کند.

صنایع تولیدی کروز به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در ساخت قطعات با تکنولوژی بالا از ۳ سال پیش‌تولید نسل چهار این قطعه حساس در کشورمان را آغاز کرد و به‌تازگی توانسته مراحل داخلی سازی نسل پنج آن را به سرانجام برساند و به‌این‌ترتیب می‌توان گفت کشور از واردات این قطعه حساس بی‌نیاز خواهد شد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟