بالانس بودن چرخ

بالانس بودن چرخ به چه معنی است؟

جمعه - 7 شهریور 1399

پیشرانه – بالانس بودن چرخ یکی از اصطلاحاتی است که در میان متخصصان فنی ماشین بسیار تکرار شده و اهمیت فراوانی در حفظ سلامت خودرو دارد.

پیشرانه – بالانس بودن چرخ یکی از اصطلاحاتی است که در میان متخصصان فنی ماشین بسیار تکرار شده و اهمیت فراوانی در حفظ سلامت خودرو دارد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» چرخ‌ها به عنوان اصلی‌ترین بخش محرک خودرو در طول سال به حفظ و نگهداری جدی نیاز دارند. در کنار آنکه در صورت ایجاد مشکل برای هریک از لاستیک‌ها، امکان حرکت خودرو وجود ندارد، نحوه فعالیت آنها نیز بسیار مهم است و یکی از بخش‌هایی که در این زمینه اهمیت جدی دارد، بحث بالانس بودن چرخ است.

این اصلاح به معنی تعادل و هم راستایی چرخ‌هاست. به صورت علمی، بالانس بین چرخ‌ها در واقع توزیع یک نواخت وزن خودرو بین چرخ های مختلف است و عدم بالانس چرخ‌ها وضعیت بدی را از نظر فنی برای ماشین به وجود می‌آورد.

بالانس نبودن چرخ خودرو چند نتیجه مهم دارد که اصلی‌ترین آن لرزش فرمان است. در این وضعیت که معمولا خود را در سرعت پایین نشان نمی‌دهد، در سرعت بالا به خودرو ارتعاشات جدی داده و لرزش فرمانی آزاردهنده را باعث می‌شود. این لرزش‌ها بسته به وزن و اندازه خودرو، اندازه و وزن چرخ و میزان نابالانسی تغییر می‌کند. لرزش فرمان معمولا خود را در سرعت بالاتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت نشان می‌دهد.

در صورت بالانس نبودن چرخ‌ها، مصرف سوخت خودرو نیز افزایش می‌یابد. در این شرایط با توجه به کاهش بازدهی خودرو، عملا ماشین بیش از حالت عادی سوخت مصرف می‌کند.

بالانس بودن چرخ همچنین از فرسایش لاستیک نیز جلوگیری می‌کند. در صورت بر هم خوردن بالانس، توزیع وزن و نیرو به شکل یک نواخت رخ نمی‌دهد و از این رو لاستیک با سرعت بیشتری فرسوده می‌شود. این اتفاق در کنار کاهش زمان عمر مفید لاستیک، می‌تواند ایمنی خودرو را نیز کاهش دهد.

دیگر نشانه این وضعیت خرابی زودرس قطعه‌های خودرو خواهد بود. در نبود بالانس، ناهمواری و دست انداز‌های مسیر باعث افزایش ضربه به سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین می‌شود و از این رو عمر قطعات را کوتاه می‌کند. آخرین عارضه بالانس نبودن خودرو نیز در سیستم ترمز رخ می‌دهد. عدم تعادل بین چرخ‌ها در کنار ایجاد مشکل در شتاب گیری، قدرت و سرعت سیستم ترمز ماشین را نیز کاهش می‌دهد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟