کیا EV6

گام نخستین کیا در مسیر انقلاب الکتریکی

چهارشنبه - 27 اسفند 1399

پیشرانه- از زمانی که پیتر شریر (طراح سرشناس آلمانی که در فولکس‌واگن و آئودی سوابق درخشانی از خود بر جای گذاشته بود) با ورودش به دپارتمان طراحی کیاموتورز، انقلاب و تحولی شگرف در طراحی ساخته‌های کیا ایجاد کرد، بیش از یک دهه می‌گذرد.

پیشرانه- از زمانی که پیتر شریر (طراح سرشناس آلمانی که در فولکس‌واگن و آئودی سوابق درخشانی از خود بر جای گذاشته بود) با ورودش به دپارتمان طراحی کیاموتورز، انقلاب و تحولی شگرف در طراحی ساخته‌های کیا ایجاد کرد، بیش از یک دهه می‌گذرد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» یکی از اقدامات اساسی شریر، تلاش برای تعریف هویت بصری مشخص و زبان طراحی مستقل و متمایز برای اتومبیل‌های کیا بود تا ساخته‌های این خودروساز کره‌ای حتی از فاصله دور و بدون مشاهده لوگو نیز توسط همگان- از مردم کوچه و خیابان گرفته تا کارشناسان- قابل‌تشخیص باشند.

درنتیجه جلوپنجره ” دماغه ببر ” (Tiger Nose) تبدیل به یکی از محوری‌ترین عناصر بصری در طراحی ظاهری خودروهای کیا شد که البته در طی سال‌های اخیر گرافیک و اجزای آن در مدل‌های مختلف کیا دستخوش تغییر و نوعی بلوغ و تکامل شد.

حالا اما اوضاع صنعت خودرو با دو و یا حتی یک دهه قبل بسیار متفاوت بوده و حرکت به سمت گسترش استفاده از قوای محرکه پاک و غیر آلاینده، تبدیل به دغدغه اصلی خودروسازان شده و سهم خودروهای الکتریکی از خط تولید خودروسازان و صدالبته بازارهای جهانی، در حال رشد و افزایش است.

همچنین نباید از نقش پر رنگ ابزار و گجت‌های الکترونیکی و دیجیتالی در دنیای امروز غافل بود. تحت تأثیر این جو متفاوت و شرایط جدید و البته فشردگی شدید رقابت در بازارهای بین‌المللی، خودروسازان نیز خود را برای ورود به دوره تازه‌ای مهیا می‌کنند و در تمامی سطوح سعی در تطبیق خود با زمانه حاضر دارند تا مبادا در اثر غفلت و بی‌مبالاتی، سهم بازار خود را به رقبا واگذار کنند.

همه این‌ها را گفتیم تا به‌صورت اجمالی اشاره‌ای به تحولات اخیر کیاموتورز داشته باشیم؛ از تجدیدنظر در سیاست نام‌گذاری برخی محصولات (همانند اپتیما/K5) گرفته تا تغییر لوگو و معرفی شعار جدید (Movement That Inspires).

اما دامنه این تغییرات به همین‌جا محدود نشده و گریبان گیر ظاهر و استایل محصولات آتی کیا و زبان طراحی معروف و موفق این کمپانی نیز خواهد شد و حتی به خداحافظی با جلوپنجره Tiger Nose نیز منجر شده است؛ چراکه در عصر خودروهای الکتریکی، جلوپنجره کارکرد و نقش سنتی خود را (به‌عنوان ورودی هوا برای پیشرانه‌های درون‌سوز) ازدست‌داده و بنابراین به‌جای جلوپنجره Tiger Nose، ازاین‌پس قرار است شاهد Digital Tiger Face در ساخته‌های کیاموتورز باشیم.

خودرو برقی کیا

این فلسفه طراحی جدید که از آن با نام “Opposites United” یا “تجمع اضداد ” یاد می‌شود، از تضاد و کنتراست‌های موجود در طبیعت و زندگی انسان الهام گرفته‌شده و همان‌طور که گفتیم ازاین‌پس طراحی ظاهری تمامی ساخته‌های آتی کیا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

کیا EV6 حاصل همکاری استودیوهای طراحی کیا در ۳ نقطه مختلف جهان (نامیانگ کره، فرانکفورت آلمان و کالیفرنیا آمریکا) تحت سرپرستی سر طراح ارشد این برند یعنی کریم حبیب است.

کیا EV6

کریم حبیب در سال ۲۰۱۹ و پس از ترک ریاست بخش طراحی اینفینیتی، به کیا پیوست و سکان هدایت استودیوهای طراحی این خودروساز کره‌ای در سطح جهان را به دست گرفت. حبیب پیش از کیا و اینفینیتی دورانی بسیار موفق را در دپارتمان طراحی ب ام و پشت سر گذاشته بود.

رویکردی که برای طراحی نمای داخلی و کابین خودرو کیا EV6 توسط تیم طراحی کیا در پیش گرفته‌شده، ترکیبی از مینیمالیسم و های-تک است.

البته ناگفته نماند که برخلاف همزاد EV6 یعنی هیوندای آیونیک ۵، از رویکرد رترو (Retro) و خطوط شارپ در طراحی بدنه و نمای ظاهری خودرو خبری نیست و در عوض شاهد حجم‌پردازی جسورانه اما با لطافت و مدرنی هستیم که در آن، بهره‌مندی از یکسری عناصر فریبنده بصری همانند چراغ‌های سرتاسری عقب یا ورودی هوای عریض سپر جلو، باعث شده تا EV6 عریض‌تر و بزرگ‌تر از آنچه واقعاً هست، به نظر برسد و درنتیجه ابهت و پرستیژ بیشتری داشته باشد.

کابین کیا EV6

از موارد جالب‌توجه و قابل اشاره در کابین خودرو کیا EV6 می‌توان به صفحه‌نمایش فراگیر، انحنادار و زاویه گرفته به سمت راننده (که سامانه ارتباطی-سرگرمی و جلو آمپر تمام دیجیتالی را در بر دارد)، فرمان دو شانه (که در حال تبدیل‌شدن به عنصر ثابت خودروهای جدید کیاست) و حفظ یکسری از دکمه‌ها و عملگرهای فیزیکی (به‌منظور توجه هرچه بیشتر به مباحث ارگونومی) اشاره داشت. همچنین در تطابق با ذات پاک و بی آلاینده خودرو، متریال‌های دوستدار محیط‌زیست (و حاصل‌شده از مواد بازیافتی) در کابین خودرو نقش پررنگی را ایفا خواهند کرد.

کیا EV6 همانند هیوندای آیونیک ۵ (که آن‌هم به‌تازگی معرفی‌شده)، بر روی پلتفرم مدرن و تمام الکتریکی E-GMP (Electric-Global Modular Platform) گروه هیوندای توسعه‌یافته است و به همین دلیل فضاسازی‌های داخل کابین آن بسیار هوشمندانه صورت پذیرفته و طبق ادعای کیا بیشترین و بهینه‌ترین استفاده ممکن از فضاهای داخل کابین را در EV6 شاهد خواهیم بود.

کابین خودرو برقی کیا

EV6 نیز همانند آیونیک ۵، در دسته کراس‌اوورها به رقابت خواهد پرداخت اگرچه استایل کلی بدنه، سقف شیب‌دار، فرم ستون C و ارتفاع نسبتاً پایین خودرو از سطح زمین، ممکن است بیننده را در نگاه اول در تشخیص سگمنت خودرو به شک و تردید بی اندازد و شمایلی شبیه به یک کوپه اسپرت را از EV6 در ذهن تداعی کند.

نباید از این نکته غافل بود که کیا پیش از EV6 نیز اقدام به معرفی و عرضه خودرویی الکتریکی کرده بود (برای مثال می‌توان به سول EV و نی‌رو EV اشاره کرد) ولی همگی این خودروها در واقع نسخه‌ای تمام برقی از خودروهایی بوده‌اند که به‌صورت استاندارد با پیشرانه بنزینی یا هایبریدی عرضه می‌شدند اما EV6 اولین خودرو کیا به شمار می‌رود که از همان ابتدا به‌صورت پایه و استاندارد به‌عنوان یک خودرو تمام الکتریکی معرفی می‌شود.

اطلاعات تکمیلی در مورد EV6، ازجمله مشخصات فنی و برد پیمایش خودرو، متعاقباً و در ماه جاری میلادی توسط کیاموتورز اعلام خواهد شد. بااین‌حال اصلاً دور از ذهن نیست که مشخصات فنی و عملکردی EV6 (شامل سطوح مختلف توان و قدرت خروجی، پکیج و ظرفیت باتری‌ها، برد پیمایش و …) تا حدود بسیار زیادی شبیه به همزاد هیوندای نشانش یعنی آیونیک ۵ باشد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟