آماده باش بورس در مقابل سکوت وزارت صمت

دوشنبه - 15 آذر 1400

پیشرانه -در حالی که بورس کالا برای عرضه خودرو به ویژه خودروهای لوکس منع قانونی ندارد اما همچنان سیاست یک بام و دو هوایی برای اجرایی شدن مطرح است.

پیشرانه -در حالی که بورس کالا برای عرضه خودرو به ویژه خودروهای لوکس منع قانونی ندارد اما همچنان سیاست یک بام و دو هوایی برای اجرایی شدن مطرح است.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، در حالی که بازار خودرو همچنان درگیر رکود است و تا به این لحظه اقدام کارشناسی برای حل مشکلات آن صورت نگرفته، مجلس و وزارت صمت و بورس کالا این بار پس از موضوع واردات خودرو بار دیگر به سراغ عرضه خودرو در بورس کالا رفته اند.

موضوعی که منتقدانی از حوزه خودرو دارد که معتقدند این راهکار هم نمی تواند دردی از صنعت خودرو دعوا کند مگر آنکه دولت دست از تصدی گری در این صنعت و قیمت گذاری دستوری بردارد.

درواقع واقعی شدن قیمت ها اولین گامی است که می تواند ناجی صنعت خودرو شود. درنتیجه وزارت صمت و مجلس مصمم هستند تا از این ابزار برای واقعی شدن قیمت استفاده کرده و کمک کنند تا صنعت خودروسازی از زیان خارج شود.

سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بورس کالا نیز در این باره اظهار می کند، در حال حاضر برای عرضه خودرو در بورس به ویژه خودروهای لوکس منع قانونی ندارد، اما حاکمیت تصمیمی برای آن نگرفته است.

این در حالی است که ممکن ات عرضه خودرو در بورس نیازمند طراحی جدیدی باشد در نتیجه مسئولان دولتی باید تصمیم گیری کرده و شفاف سازی کنند که از بورس کالا چه می خواهند.

از سویی دیگر عرضه در بورس فرآیند زمان بر است، درنتیجه باید هرچه سریع تر تکلیف در این باره مشخص شود. حال به گفته جهرمی بورس کالا به این سمت حرکت کرد خودروهایی که مشمول هیچ مشکل قانونی نیست در بورس عرضه کند.

درواقع آن طور که پیداست وزارت صمت هم نمی داند می خواهد خودرو را در بورس عرضه کند یا برنامه های دیگر را پیش ببرد.

عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است بورس کالا زمانی می تواند به کمک صنعت خودرو بیاید که تقاضا بیشتر از عرضه باشد.

اما رصد صنعت خودرو در این باره نشان از بی میلی مردم برای خرید خودرو می دهد. از سویی دیگر بیش از ۱۰۰ هزار خودرو به دلیل کمبود قطعه گرفتار پارکینگ خودروسازان هستند، حال در چنین شرایطی بورس کالا چه تاثیری بر بازار دارد.

البته به گفته اکبری تالار پشتی، نمایندگان مجلس معتقدند که باید فضای رقابتی در خودروسازی ایجاد شود و عرضه و تقاضای آن متناسب شود. دو خودروساز مطرح کشور، حیات خلوت دولت‌ها شده‌اند که باید ساختار خودروسازی تغییر کند.

اما چطور می توان صنعتی را که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد را به سرعت رقابتی کرد؟ رقابت با چه محصولاتی، وقتی همچنان تکلیف نهایی واردات خودرو مشخص نشده است؟

وضعیت صنعت خودرو مانند بیماری است که هر شوکی به آنها تنها برای مدتی کوتاه علایم حیاتی آن را باز می گرداند. درنتیجه تا زمانی که مشکلات این صنعت به صورت ریشه ای حل نشده و دولت دست از سیاست گذاری های غیر کارشناسی در آن برندارد، این آش و کاسه ادامه داردخواهد بود حتی اگر هزاران نسخه درمانی برای آن نوشته شود.

در این باره فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو نیز معتقد است، عرضه خودرو در بورس دو حالت دارد؛ یا سازوکار رقابت و تعیین قیمت بازار را آقایان می‌پذیرند که می‌رسند به قیمت بازار و یا می‌خواهند بورس را سرکوب کنند که این موضوع می‌تواند مقدمه‌ای برای دستکاری اعداد و ارقام در بورس شود و مشکلات بسیار بزرگتری را ایجاد کند.

البته وزارت صمت نیز تصمیم نهایی خود را اعلام  نکرده و در برابر صحبت های مطرحی بورس کالا موضع گیری نداشته و همچنان برنامه هایی از جمله افزایش تولید و به دنبال آن صادرات روی میز مدیران قرار دارد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟