پیام شورای رقابت به خودروسازان خصوصی

دوشنبه - 18 اردیبهشت 1402

پیشرانه -قیمت جدید خودروهای مونتاژی در کنار شوکی که به بازار وارد کرد را می توان ارسال پیام شواری رقابت به خودروسازن خصوصی دانست،تاریکی می آید.

پیشرانه -قیمت جدید خودروهای مونتاژی در کنار شوکی که به بازار وارد کرد را می توان ارسال پیام شواری رقابت به خودروسازن خصوصی دانست،تاریکی می آید.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»  ، شورای رقابت لیست قیمت جدید خودروهای مونتاژی را که از کانالی غیر معمول منتشر شده به طور غیر مستقیم تائید کرده است. سخنگوی این نهاد از انتشار غایبین این لیست در هفته آینده خبر داده است.بر اساس گفته های اسماعیل شجاعی قیمت ها بازهم تغییر خواهند کرد.اما کاهشی یا افزایشی بودن آن مشخص نیست ولی لازم الاجرا بودن آن قطعی است.

اگر روند قیمت گذاری متناسب با لیست جدید باشد که قیمت سایر محصولاتی که در این لیست حاضر نبوده اند نیز کاهش خواهد یافت.بنابراین اولین مساله این است که بر اساس چه فرمول و کدام صورت های مالی و همچنین کدام تحول و رشد اقتصادی ملموس قیمت ها کاهشی شده اند.آیا این بار نامه ای پنهانی ارسال شده است یا اینکه خود این شورا پیش گیری کرده است.

البته منظور این نیست که حتما خودروها باید گران تر شوند و بازار هم متناسب با آن تطبیق پیدا کند.بلکه قصد پی بردن به چرایی این ماجرا است.آیا قصد زمین زدن خودروسازان بخش خصوصی را دارند؟ در حالی که نرخ ارز ،تورم و هزینه های تولید نسبت به بهمن ماه سال گذشته افزایش داشته است،کاهش قیمت چگونه امکان پذیر خواهد بود ؟ آیا خودرویی که در سامانه یکپارچه یک میلیارد تومان به فروش رفته است، به حدی از داخلی سازی رسیده که ۲۰۰ میلیون تومان ارزان شده است ؟ هر چند بازار در اولین واکنش به این لیست واکنش داشته و قیمت ها تا حدی عقب نشینی کرده اند؛ولی با عبور از شوک اولیه شرایط تثبیت فراهم است؟

این در شرایطی است که اصلی ترین مشکل بازار از منظر خودرویی ،عدم تعادل عرضه و تقاضا است. به دلیل همین مساله نیز واردات خودروهای صفر و به تازگی کارکرده در دستور کار قرار گرفته است. بنابراین آیا این قیمت ها،در صورت قطعی و نهایی شدن، به دست انداز در مسیر تولید بدل نخواهد شد؟ در این میان آیا  بین دخالت های دولت با این شورا تفاوتی وجود دارد ؟ البته سخنگوی شواری رقابت در خصوص واردات خودروهای کارکرده و صفر نظر داده است.این شورا معتقد است که برای تنظیم بازار باید واردات خودروهای صفر صورت بگیرد و واردات دست دوم ها،در شان مردم نیست.اما آیا تعیین قیمت های غیر واقعی و پائین تر از کارخانه، اجازه ادامه تولید به بخش خصوصی را خواهد داد؟ آیا با واردات دویست هزار دستگاهی می خواهند این جای خالی را پر کنند ؟ آیا اشتغال ایجاد شده به خصوص در شهرستان هایی که بخش خصوصی سایت تولیدی دارد،به خطر نخواهد افتاد؟ آیا به طور دقیق می توانند بگویند منظورشان از مردم کیست؟ آیا تنها بخش خاصی از جامعه مردم مد نظر این نهاد را تشکیل می دهد یا واقعا آحاده جامعه را مردم می دانند؟ اگر این طور است به چه دلیل قشر اعظمی از مردم،توانایی خرید خودرو را از دست داده اند؟ آیا افزایش قیمت ها ناشی از اثرات تحریم نیست ؟ آیا این شورا نیز به مافیا بازی علاقمند شده است ؟

حقیقت این است که به نظر نه تنها این شورا بلکه سایر ارکان حاکمیت اقتصادی کشورنیز در درک چرایی وضعیت امروز دچاره اشتباه شده اند.با اجبار به فروش خودرو با قیمت های غیر واقعی نه تنها مقاومت بازار در برابر کاهش شکسته نخواهد شد،بلکه با توجه به حاشیه سودهای کلان، حجم غیر قابل تصوری از تقاضاهای رانت محور به این بازار سرازیر خواهند شد. در این شرایط مشخص نیست که آیا واقعا قصد شورای رقابت،تسهیل تولید و رقابت است یا آنها هم مانند وزارت صمت سعی دارند که در جمع آوری نقدینگی نقش فعالی داشته باشند.با این حساب، آیا شورای رقابت با برنامه و هدف های از پیش تعیین شده ،یعنی فشل کردن سیستم بخش خصوصی و افزایش تقاضا در بازار دور جدید فعالیت های خود را آغاز نکرده است ؟

با این حال به نظر می رسد که قیمت های جدید با اهداف مختلفی از کانالی غیر عادی منتشر شده است. ارسال پیغام به خودروسازان بخش خصوصی ، سنجش واکنش بازار و قدرت نمایی این نهاد فراقوه ای در جاده مخصوص .

نویسنده: مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟