مسیر سخت علی آبادی برای خصوصی سازی

یکشنبه - 11 تیر 1402

پیشرانه – وزیر صمت در مراسم روز ملی صنعت و معدن از کوتاه شدن دست دولت از بازار صحبت کرد اما تمام فعالان اقتصادی از مسیر سخت علی آبادی برای خصوصی سازی خبر دارند،آیا وی موفق خواهد شد؟

پیشرانه – وزیر صمت در مراسم روز ملی صنعت و معدن از کوتاه شدن دست دولت از بازار صحبت کرد اما تمام فعالان اقتصادی از مسیر سخت علی آبادی برای خصوصی سازی خبر دارند،آیا وی موفق خواهد شد؟

به گزارش وب سایت خبری« پیشرانه» ،در شرایطی که خودروسازان بخش خصوصی و واردکنندگان طی ماه های گذشته با مشکلات زیادی سروکار دارند به نظر می رسد که وزیر صمت جدید می خواهد به سمتی حرکت کند که دولت در آن سیاست گذار و ناظر باشد.

عباس علی آبادی دیروز (دهم تیر۱۴۰۲) در سالن اجلاس سران گفت : من معتقدم که بازار کشور باید بازار رقابتی کامل باشد، اگرچه تحقق آن در همه عرصه‌ها سخت است، معتقدم دولت نباید مستقیماً در بازار رقابتی دخالت داشته باشد ولی باید اول رفع انحصار کرد.

وی اضافه کرد: : معتقدیم که سیاست‌های حکمرانی باید به نحوی باشد که حین ایجاد ثبات تحولات را ممکن سازد؛ وزارت صمت در مبارزه با فساد و رانت تردید نداشته و تأکید دارد با اصلاح سیاست‌ها از جمله وام‌های بی‌حساب، تعرفه‌های نادرست، واگذاری‌های غلط، ویژه‌خواری‌ها، یارانه‌های پیدا و پنهان، ناعادلانه مقابله خواهد کرد.

وی تاکید کرد: تلاش داریم از رویکرد قیمت‌گذاری بر تنظیم بازار بر تمرکز بر اقتصاد منطقه‌ای یا ژئواکونومیک صنعتی چرخش داشته باشیم.

البته وزیرسابق  صمت ،فاطمی امین هم در نظر داشت که به سمت خصوصی سازی حرکت کند و در اولین جلسه هیات دولت بعد از استیضاحش در آبان ماه سال گذشته نیز ،ضمن تشریح دستاوردهای واردات به اهمیت تقویت بخش خصوصی اشاره کرد.

البته نوع جهت گیری و اتفاقاتی نشان داد که نه تنها حرکتی برای تحقق این موضوع آغاز نشده است بلکه وی با ارسال سیگنال های مافیا و رانت، ورق به گونه ای دیگر برای خودروسازان بخش خصوصی برگرداند.

درست یک هفته بعد از برکناری وی ،شورای رقابت قیمت های جدید خودروهای مونتاژی را اعلام کرد.قیمت هایی که به محل اختلاف میان مصرف کننده،تولید کننده و شورای رقابت بدل شده است.تصمیمی که نزدیک به دو ماه بازار را به رکود کشانده و هر روز نیز به بهانه واردات این رکود تعمیق می شود.

به بیان ساده هر چه عمق رکود بیشتر شود از یک سو مردم کلافه تر و از سوی دیگر سرمایه های بخش خصوصی تحلیل می رود. با این حال خودروسازان بخش خصوصی نشان دادند در صورت مهیا بودن شرایط می توانند جنم خود را نشان بدهند.

هر چند طی ماه های اخیر با مشکلاتی عدیده ای همراه شده اند.با این وجود علی آبادی با توجه به شناختی که از توانمندی و پتانسیل این بخش دارد به خوبی می داند در صورتی که به درستی دست دولت از تصدیگری کوتاه شود،چه مزیت های برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد.

با توجه به درهم تنیده بودن تفکردولتی در زیر و بم اقتصاد کشور،حرکت به سمت این مسیر بسیار سخت خواهد بود. ریشه های این تفکر در تاروپود تمام صنایع نفوذ کرده است و جدا کردن آنها از هم کار دشوار و طاقت فرسایی خواهد بود.

با این حال باید دید که علی آبادی آیا وزیر صمت تنها خوب حرف می زند یا می تواند به آنها نیز عمل کند.

نوشته :مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟