برقی سواری رئیس‌جمهور مشکل بنزین را حل می‌کند؟

پنجشنبه - 26 مرداد 1402

پیشرانه- بنزین ازجمله کالاهایی است که ازنظر اقتصادی و روانی تأثیر مستقیم و بسیار بالایی بر جامعه دارد. این روزها نیز باعث بروز نگرانی‌های زیادی شده است. در این شرایط ویدئو برقی سواری رئیس‌جمهور آیا می‌تواند مشکل بنزین را حل کند؟

پیشرانه- بنزین ازجمله کالاهایی است که ازنظر اقتصادی و روانی تأثیر مستقیم و بسیار بالایی بر جامعه دارد. این روزها نیز باعث بروز نگرانی‌های زیادی شده است. در این شرایط ویدئو برقی سواری رئیس‌جمهور آیا می‌تواند مشکل بنزین را حل کند؟

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» صف‌های ممتد و طولانی پمپ‌بنزین‌ها از یک‌سو کلافگی، نگرانی و ترس مردم را نشان می‌دهد و از سوی دیگر اثرگذاری‌اش را نشان می‌دهد. در این شرایط رونمایی از خودروهای برقی با هر هدف و مقصودی که انجام‌شده، آیا می‌تواند خط بطلانی بر بحران یا شبه بحران بنزینی این روزها بکشد؟

درواقع حکایت رونمایی خودرو در هیأت دولت شبیه این می‌ماند که یک نفر از تشنگی رو به موت باشد اما به‌جای آب، به او وعده بدهند که چند وقت دیگر از چشمه خنک بالای کوه آب می‌آوریم؛ اما این وعده‌ها عطش او را برطرف می‌کند؟ آیا می‌تواند این امید او را برای رسیدن فردای نیامده همچنان سرپا نگهدارد؟

در این شرایط برخی ابهامات وجود دارد که به نظر دولت سعی می‌کند با رونمایی‌ها و وعده‌های شیرین فردا آن‌ها را به بوته فراموشی بسپارد. هرچند بخشی از مشکلات بنزینی امروز ربطی به دولت فعلی ندارد اما به نظر می‌رسد در همان حدی هم که به کابینه رئیسی مرتبط می‌شود، کار به‌درستی پیش نرفته است.

درواقع بحران بنزین، مشکل امروز و دیروز نبوده و ریشه قدیمی دارد. مشکل ریشه‌ای نگاه‌های کوتاه‌مدت و پوپولیستی مبتنی بر عبور بی‌سروصدای آرام در دوران مسئولیت است. هرسال این مشکل خود را نشان می‌دهد؛ اما در برخی مواقع شرایط کشور عادی بوده و با واردات توانسته‌اند مصرف را مدیریت کنند. البته اطلاق کلمه مدیریت نمی‌تواند صحیح باشد. چراکه برطرف کردن نیاز با سوختن فرداهای کشور همراه شده است. درواقع نوع نگاه حاکمیت به بنزین هیچ تفاوتی با تثبیت قیمت خودرو در سال‌های گذشته ندارد. به بیان ساده با توجه به ادامه روش‌های به‌شدت اشتباه گذشته و فرورفتن بیشتر در باتلاق تصمیم‌گیری‌ها، عبور و گذر و حتی تغییر مسیر برای دولت‌ها هزینه زا بوده است. این تغییر مسیر ضروری با توجه به اثرگذاری بر سطح عمومی قیمت‌ها قطعاً با اعتراض مردم همراه می‌شده است. درعین‌حال فرصتی طلایی برای جناح رقیب فراهم می‌کرده است تا بر اساس آن بتوانند تا آنجا که ممکن است دولت وقت را بکوبند. نحوه استفاده از این نوع فرصت‌ها را در ماجرای قیمت خودروهای مونتاژی و تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده می‌توان به‌راحتی بررسی کرد.

بنابراین بنزین طی دهه‌ها به گلوگاه دولت‌ها بدل شده است و سنگینی آن با تثبیت قیمت‌ها در زمستان سال ۸۳ بیشتر هم شده است. بااین‌حال هنوز فکر چاره‌ای تدبیر نشده است. در مقابل درزمانی که این مسئله به‌شدت برای مردم حساس شده است به نظر می‌رسد که دولت با رونمایی از خودروهای برقی خواسته است اعلام کند که به فکر فردای شما هستیم. تلاش خواهیم کرد که با تزریق خودروهای برقی و هیبرید هم آلودگی هوا و هم مصرف بنزین را مدیریت و کنترل کنیم.

البته در حال حاضر زیرساخت‌های مناسب برای تولید انبوه این خودروها وجود ندارد و می‌توان به فردا امیدوار بود؛ اما پرسش اصلی این است که آیا رونمایی و برقی سواری‌ها دولت می‌تواند مشکل بنزین را برطرف کند؟ آیا دولت می‌تواند پاسخ دهد چرا نتوانسته است پیش از بروز وضعیت امروز، راهکاری برای تأمین بنزین موردنیاز پیدا کند؟ آیا تکیه ‌بر واردات از روسیه که خودش در بحران است، تنها گزینه به شمار می‌آمده است.

درهرصورت این روزها مردم نگران فردا و تأثیر بنزین بر زندگی، معیشت و کسب‌وکار خود هستند و دولت مشغول رانندگی و تست خودروهای برقی است. به نظر می‌رسد این رونمایی چیزی شبیه به خبر درمانی‌های خودرویی اخیر باشد اما این مردم هستند که در عطش می‌سوزند و خبر تشنگی را برطرف نمی‌کند.

نوشته: مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟