حرکت جدی رقبای ایران برای برقی سازی خودرو

چهارشنبه - 29 شهریور 1402

پیشرانه -با توجه به حرکت جدی رقبای ایران برای برقی سازی خودرو به نظر می‌رسد که صنعت خودروسازی ایران برای برون رفت از وضعیت فعلی به یک تجدید نظر اساسی نیاز دارد.

پیشرانه -با توجه به حرکت جدی رقبای ایران برای برقی سازی خودرو به نظر می‌رسد که صنعت خودروسازی ایران برای برون رفت از وضعیت فعلی به یک تجدید نظر اساسی نیاز دارد.
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» انتشار خبر درخواست اردوغان از ایلان ماسک با بازتاب‌های گسترده و متفاوتی همراه شده است.
رئيس جمهور ترکیه در جریان سفر به نیویورک از مدیرعامل تسلا خواسته است تا در این کشور کارخانه تولید خودروهای برقی ایجاد کند. اردوغان با اشاره و تاکید به همکاری شرکت های ترکیه‌ای با تسلا گفته است که کشورش نامزد مناسبی برای ساخت کارخانه تسلا خواهد بود.
این در حالی است که ترکیه چندی پیش از اولین خودروی برقی کشورخود به نام تاگ رونمایی کرد. این محصول به قدری برای این کشور مهم و قابل اتکا و اطمینان بوده است که در جریان سفر اردوغان به عربستان به پادشاه، ولیعهد این کشور نیز اهدا شد.
بنابراین ترکیه با تکیه بر تاگ درحال ساختن یک برند جهانی است. این کشور توانسته است طی سال های اخیر با استفاده از فرصت های به وجود آمده در کنار تنش زدایی از روابط سیاسی ، توانسته است ترکیه را به عنوان مکانی امن و با ثبات برای سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی معرفی کند.
به همین علت این کشور تنها طی سه ماه ۳۷۵ برابر بیشتر از کل صادرات یک سال ایران، قطعه صادر کرده است. قطعه سازان ترکیه در ۳ ماه مارس تا آوریل موفق به صادرات ۱۲ میلیارد دلار انواع قطعات و مجموعه های خودرویی شده‌اند.
با این حال با توجه به برنامه‌های آینده محور و همچنین دنبال کردن برنامه سایر رقبای منطقه ای برای ساخت کارخانه جدید از تسلا درخواست کرده است.
در واقع ترکیه با این درخواست از طرف مقابل نشان داد که همچنان زمینه و بسترهای لازم برای سرمایه گذاری را دارد و از سوی دیگر می خواهد نقش پررنگ‌تری در تولید خودروهای برقی ایفا کند.
به عبارت بهتر، ترکیه با درخواست از تسلا به دنبال تحقق اهداف و برنامه های بلند مدتی است که از چند جهت می تواند منافع بیشتری برای کشور ایجاد کند.
از یک سوی با توجه به سرمایه گذاری های کلان عربستان در حوزه تولید خودرهای برقی به دنبال راهی است که بتواند همچنان به جایگاه مستحکم و بالاتر در زمینه تولید این خودروها دست پیدا کند و از سوی دیگر با توجه به تغییر جهت تولید نمی‌خواهد این فرصت را از دست بدهد. همچنین با حضور تسلا در ترکیه و افزایش میزان تولید خودروهای الکتریکی، زنجیره تامین و قطعه سازان این کشور در این زمینه نیز چاره ای جز توسعه و پیشرفت بیشتر نخواهند داشت.
به بیان ساده‌تر اردوغان با این درخواست همانطور که در زمینه تولید و صادرات قطعات خودرو به یکی از سرآمدان جهان بدل شده است قصد دارد این روش را در تولید قطعات مورد نیاز خودروهای برقی نیز ادامه بدهد.
بنابراین اردوغان آگاهانه سراغ تسلا رفته است. تسلا در حال حاضر رابطه خوبی با عربستان ندارد و این کشور پس از عدم تفاهم در سال ۲۰۱۹اقدام به فروش سهام این شرکت کرد و به جای آن بیش از ۵۰ درصد از سهام شرکت لوسید موتورز را خریداری کرده است.
با توجه به روند حرکتی عربستان هم ترکیه و هم تسلا می‌دانند که اگر دست روی دست بگذارند، بازار خاورمیانه را از دست خواهند داد. علاوه بر این چین نیز به عنوان قطب بزرگ تولید خودروهای برقی نیز در این منطقه حضور داشته و از ابزارهای مناسبی برای افزایش ضریب نفوذ بهره می‌برد.
بنابراین ترک‌ها با توجه به این موضوعات در تلاش هستند تا هر توانمندی خود در تولید خودروهای برقی را هر چه بیشتر کرده و بالا ببرند. برای نیل به این هدف نیز امکانات مناسبی را در اختیار دارند.
اگر ایلان ماسک به درخواست اردوغان پاسخ مثبت بدهد در آینده ای نزدیک رقابت اصلی در تولید و فروش خودروهای برقی میان چین، عربستان و ترکیه خواهد بود. در این میان ایران به رغم تمام مزیت‌ها و توانمندی هایی که دارد باز هم باید چشمانش به دست چینی ها باشد؛ مگر اینکه بخواهد مسیر حرکت را تغییر بدهد.

نوشته :مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟