سرگیجه و ابهام استراتژی جدید در واردات خودرو

شنبه - 1 مهر 1402

پیشرانه – در حالی که وزارت صمت برای تنظیم بازار نیاز به زمان بیشتری دارد می توان سرگیجه و ابهام را استراتژی جدید در واردات خودرو برای مسب فرصت بیشتر دانست و شاید موضوع چیز دیگری است.

پیشرانه – در حالی که وزارت صمت برای تنظیم بازار نیاز به زمان بیشتری دارد می توان سرگیجه و ابهام را استراتژی جدید در واردات خودرو برای مسب فرصت بیشتر دانست و شاید موضوع چیز دیگری است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در روزهای اخیر حضور رونالدو در ایران بخش اعظمی از خبرها و حاشیه را متوجه خود کرده است. در خیال این اخبار به طور طبیعی برخی مسائل مهم مطرح اما گم می‌شوند.
به عنوان مثال سرپرست سازمان توسعه تجارت گفته است که اولویت واردات با خودروهای اقتصادی است.
این موضوع حرف جديدی نیست. سال گذشته معاون صنایع حمل و نقل و خود وزیر سابق صمت بارها این مساله را یادآوری کرده بودند. حتی منطقی گفته که قیمت خودروهای اقتصادی لزوما اقتصادی نخواهد بود‌. صحبت های ضیغمی هم در همین راستا قرار دارد؛ اما زمان و شرایط با قبل متفاوت شده است.
در واقع صحبت های وی بر خلاف نظر وزیر صمت مطرح شده است. علی آبادی اوایل ماه گذشته با اشاره به محسنات استفاده از خودروهای برقی بر اولویت داشتن آنان در واردات تاکید کرده بود‌. اما صحبت های ضیغمی بر عکس این تاکید است. وی اشاره کرده که اول باید خودروهای اقتصادی وارد کرد و بعد سراغ برقی و هیبریدی رفت.
شاید از یک منظر گفته‌های وی به معنی لزوم تزریق و تنظیم بازار و پوشش تقاضاها باشد. یعنی در وزارت خانه بحث و تبادل نظر شده و به این نتیجه رسیده اند که ابتدا باید خودروهای اقتصادی وارد کرد.
این مساله هر چند می‌تواند نشانه خوبی باشد اما با توجه به ناهماهنگی در وزارت صمت بعید به نظر می‌رسد.
البته هنوز توضیح و یا واکنشی در این خصوص منتشر نشده است ولی در عین حال این نوع اظهار نظرها باعث سردرگمی و بلاتکلیفی بیشتر بازار می‌شود. آیا قرار است دوباره به نقطه اول باز گردیم؟ آیا واردات خودرو بین برقی و بنزینی گیر کرده و در یک نقطه متوقف می‌شود؟ آیا واردکنندگان مسیر را گم نمی‌کنند؟ آیا رفت و آمد اولویت ها، باز هم به مثابه خریدن زمان تلقی نمی شود؟ آیا این موضوع یک بازی جدید نیست ؟ آیا با این نوع اظهار نظرها، همین طور وقت تلف نمی شود؟ آیا قصد دارند با همین روش بازار را سرکار بگذارند؟
در هر حال این روش را هم می توان یکی دیگر از روش‌هایی دانست که باعث تاخیر در ورود این خودروها به بازار خواهد شد. با این روش ۶ ماه از سال را پشت سر گذاشته‌اند و باید با روش های جدید و متنوع هر طور که شده است، باید دلیلی برای معطل کردن بازار پیدا کرد.

نوشته :مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟