فروش خودرو توسط خودر‌وسازان، جنایتی شبیه به لطف

شنبه - 8 مهر 1402

پیشرانه -رسانه‌ها در حالی از برچیده شدن بساط فروش سامانه‌ای خودرو دم می زنند که فروش خودرو توسط خودر‌وسازان را جنایتی شبیه به لطف باید دانست.

پیشرانه -رسانه‌ها در حالی از برچیده شدن بساط فروش سامانه‌ای خودرو دم می زنند که فروش خودرو توسط خودر‌وسازان را جنایتی شبیه به لطف باید دانست.
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در حالی که هنوز افزایش یا عدم افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا مشخص نشده است، معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت از حذف فروش سامانه‌ای خبر داده است.
به گفته منوچهر منطقی، با توجه به افزایش عرضه خودروها و آغاز واردات خودر‌وهای کارکرده، بازار خودرو به یک تعادلی می‌رسد و دیگر نیاز نیست تا فروش خودرو به روش قبل اجرا شود.
وی تاکید کرد: عرضه جدید خودرو از ۸ مهرماه شروع می‌شود، روش عرضه به صورت فروش مستقیم و از کارخانه خواهد بود؛ فقط خودروسازان باید آن را در سامانه ثبت کنند.
سامانه یکپارچه خودرو را می‌توان یکی از راهکارهای بدیع فاطمی‌امین و شورای رقابت دانست که طی دو مرحله فروش، برای یکسال و کمی بیشتر از آن مردم و خودروسازان را عملا سرکار گذاشت.
با این وجود در وهله اول به نظر می‌رسد که سرانجام وزارت صمت به حرف کارشناسان رسیده است. طی این سال‌های با توجه به صدمات و خسارات سنگین قیمت گذاری دستوری و فاصله عجیب قیمت کارخانه و بازار خودروسازان خواستار افزایش و تعدیل قیمت ها بودند.
اجابت این درخواست از نظر خودروساز باعث می‌شد که از یک سو قیمت کارخانه و بازار نزدیک و انگیزه‌های دلالی کاهش یابد و از سوی دیگر مانع تحمیل ضرر و تعمیق زیان انباشته شود.
این درخواست اما همیشه با مخالفت همراه می‌شد.
نتیجه این مخالفت‌ها حالا به شماره افتادن نفس خودر‌سازان و صنایع وابسته و زیان انباشته ۱۶۴ هزار میلیاردی بدل شده است. زیانی که ریال به ریال آن از جیب مردم رفته است.
با این وجود معاون وزیر صمت گفته است که از امروز (شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲) فروش توسط خودروسازان صورت می‌گیرد؛ ولی چرا بعد از نزدیک به ۸ ماه باز هم به این نتیجه رسیده اند؟ آیا فقط ماموریت جمع‌آوری نقدینگی و جلوگیری از ورود نزدیک به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تقاضا به بازار بوده است؟ آیا بعد تکرار یک روش و آزمون دوباره آن متوجه ناکارآمدی آن شده‌اند؟ آیا در پی بازگرداندن اختیار فروش به خودروسازان اهداف دیگری در سر دارند؟ آیا بعد از اینکه متوجه شده‌اند که با روش دیگری نمی‌توانند بازار را برهم بزنند یاد یکی از روش های فروش موفق قدیمی افتاده‌اند؟ آیا در این شیوه فروش اختیار قیمت گذاری با خودروساز است یا شورای رقابت همچنان حضور پر رنگ دارد؟
این سوال ها از این جهت مهم هستند که اخیرا زمزمه‌های افزایش مجدد قیمت ها دوباره به گوش می‌رسد. بنابراین باید دید با چه نیتی این اقدام صورت گرفته است؟
به زبان دیگر، معاون وزیر صمت در حالی این خبر را داده است که بنابر آمار رمقی برای خودروساز نمانده. آیا با این روش امکان احیاء آنان وجود دارد و یا اینکه صمت نشینان جنایتی شبیه به لطف را در دستور کار قرار داده اند؟

نوشته :مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟