دلالان امیدوارتر از گذشته در بازار خودرو

یکشنبه - 30 مهر 1402

پیشرانه – انتظار می‌رفت با آغاز عرضه خودروهای وارداتی، دادوستدهای سوداگرانه به بن بست برسند؛ اما با روندی که وزارت صمت در پیش گرفته است دلالان امیدوارتر از گذشته در بازار خودرو منتظر روزهای آینده شده‌اند.

پیشرانه – انتظار می‌رفت با آغاز عرضه خودروهای وارداتی، دادوستدهای سوداگرانه به بن بست برسند؛ اما با روندی که وزارت صمت در پیش گرفته است دلالان امیدوارتر از گذشته در بازار خودرو منتظر روزهای آینده شده‌اند.
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» بعد از اولین پیش‌فروش خودروهای وارداتی، مشخص شد ۱۲۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. این ثبت نام در شرایطی انجام شد که کسی خبری از فردا نداشت. آنها به امید خرید خودروهای کره‌ای، ژاپنی، ایتالیائی وچینی‌های درجه یک به سامانه مراجعه و با بلکوکه کردن ۵۰۰ میلیون خود را به عنوان خریدار خودروهای صفر کیلومتر خارجی معرفی کردند.
با توجه به ممنوعیت ۵ ساله و نیازها و تقاضاهای موجود در بازار، این استقبال طبیعی به نظر می‌آمد؛ ولی عکس آنچیزی که متقاضیان فکر می‌کردند اعلام شد، در وهله اول خودروی صفر کیلومتر چینی تحویل خواهد شد. این خبر باعث ایجاد موج انصراف‌ها شد و آمار ثبت نام کنندگان به یک چهارم تقلیل یافت.
به بیان بهتر ۳۰ هزار نفر ترجیح دادند منتظر بمانند تا سرانجام به خواسته خود، تحویل گرفتن خودرویی غیر چینی برسند. این انتظار ۷ ماه طول کشید و سرانجام اولین عرضه با ۶ محصول آغاز شد.
روزگذشته (۲۹ مهر) مجری طرح واردات با اشاره به اینکه ۲ هزار دستگاه دستگاه تاکنون عرضه شده است، از عرضه جدید در هفته جاری خبر داد.
اما مساله‌ای که باعث بروز برخی نگرانی ها شده است ، از یک سو تعداد واردات تا پایان سال است که با توجه به زیرساخت ها چندان امکان پذیر به نظر نمی‌رسد و از سوی دیگر وی به نوعی بار مسئولیت را از دوش وزارت صمت برداشت و به دوش واردکنندگان انداخت.
ضیغمی گفته است که واردات ۶۰ هزاردستگاه تا پایان سال امکان پذیر است اما در عین حال اشاره کرده است که باقی کار با شرکت ها است. یعنی اینکه آنها بتوانند این تعداد وارد کنند یا خیر به واردکنندگان بستگی دارد.
به گفته وی برخی از شرکت‌ها حداقل برای ۳۵ تا ۴۰ هزار خودرو درخواست خرید گذاشتند و در حال دریافت ارز هستند تاکنون بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات خودرو تخصیص داده شده است.
این نوع نگاه و خبررسانی نشان می‌دهد که خود وزارت صمت نیز از تحقق ادعای واردات ۶۰ هزار دستگاهی مطئن نیست. به همین دلیل نتیجه را به توانمندی و توانایی خود واردکنندگان واگذار کرده است. یعنی اگر واردات انجام شد وزارت صمت با فراهم کردن مقدمات موفق شده است و اگر نشد شرکت ها نتوانسته‌اند.
اما این گونه نگاه و بازی دو پهلو یک پیام واضح را نیز به بازار و به خصوص دلالان ارسال می‌کنند.
باید توجه کرد که قرار بود با واردات خودرو شاهد افزایش رقابت، کیفیت و کاهش قیمت ها باشیم. با این وجود اینکه مجری واردات از آینده آن خبر ندارد، میتواند به منزله ایجاد فرصتی جدید برای دادوستدهای سوداگرانه تلقی شود.

نوشته:مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟