رونمایی‌های بدون پشتوانه برای آرام نگه‌داشتن بازار؟
«پیشرانه» گزارش می‌دهد

رونمایی‌های بدون پشتوانه برای آرام نگه‌داشتن بازار؟

پنجشنبه - 9 آذر 1402

پیشرانه- درحالی‌که خودروسازان داخلی همچنان با موانع و مشکلات متعددی در مسیر تولید پیش رو دارند، بازار شاهد رونمایی‌های زیادی شده است. آیا وزارت صمت برای رفع موانع تولید تدبیری در آستین دارد یا این رونمایی‌های بدون پشتوانه برای آرام نگه‌داشتن بازار انجام می‌شود. از اواخر سال گذشته خودروسازان داخلی با موانعی پیش روی تولید […]

پیشرانه- درحالی‌که خودروسازان داخلی همچنان با موانع و مشکلات متعددی در مسیر تولید پیش رو دارند، بازار شاهد رونمایی‌های زیادی شده است. آیا وزارت صمت برای رفع موانع تولید تدبیری در آستین دارد یا این رونمایی‌های بدون پشتوانه برای آرام نگه‌داشتن بازار انجام می‌شود.

از اواخر سال گذشته خودروسازان داخلی با موانعی پیش روی تولید مواجه شدند. اصلی و عمده‌ترین آن‌ها را می‌توان کمبود و عدم تخصیص ارز به شمار آورد.

این در حالی است که از همان اسفند سال گذشته و بعد از سیاست فروش خودرو در سامانه یکپارچه، خودروسازان علاوه بر مسائل ناشی از تحریم و تورم با تعهدی که وزارت صمت بر عهده آن‌ها گذاشت مواجه شدند.

با توجه به نقش حاکمیتی این وزارت خانه، آن‌ها چاره‌ای جز تمکین نداشتند و باید به هر شکل ممکن به ایفای تعهد ایجادشده می‌پرداختند.

بااین‌حال شرایط بازار و افزایش مجدد قیمت‌ها در ابتدای سال جاری و حاشیه‌هایی که پیش و پس از استیضاح وزیر صمت سابق صورت گرفت، جوی بدی را علیه آنان به وجود آورد.

اکثر مردم خودروسازان را مقصر وضعیت بازار می‌دانستند. دیگر کسی به عواملی که منجر به وضعیت فعلی شده است فکر نمی‌کرد و فقط آن‌ها را مسئول می‌دانستند. این مسئله باعث شد که صدای آن‌ها شنیده نشود.

این در حالی‌‌ بود که از همان ابتدای سال هم تولیدکنندگان بزرگ و کوچک نسبت به کمبود ارز و عدم تأمین به‌موقع خطوط تولید بارها ابراز نگرانی کردند؛ اما اهمیتی به حرف آن‌ها داده نشد. در مقابل سر بازار و در اصل مردم را با واردات خودروهای نو و کارکرده گرم کرده و نوید روزهای آینده را می‌دادند.

امیدواری به‌روزهای در راه فشار تقاضا را در پی داشت؛ اما یک مسئله را متولیان این صنعت گویا فراموش کرده بودند. مسئله‌ای که به نظر همچنان به آن بی‌توجه هستند و آن چرایی واردات است.

قرار بود که واردات به‌عنوان نیروی کمکی تولید عمل کرده و در کنار عرضه خودروهای تولید داخل منجر به تنظیم بازار و کاهش قیمت‌ها بشود. ولی از یک‌سو نحوه قیمت‌گذاری و از سوی دیگر طولانی شدن مسیر ورود این خودروها به بازار، نه‌تنها نتوانسته است تا به امروز نقش و سهمی در کاهش قیمت‌ها داشته باشد، بلکه نیاز و عطش بازار را نیز بیشتر کرده است.

این در شرایطی است که مشکلات ارزی هنوز به قوت خود باقی‌مانده است. البته مجری طرح واردات مدعی است که تأمین ارز صورت خواهد گرفت و تا پایان سال ۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد می‌شود.

ولی حتی اگر به‌جای این عدد، ادعای ۲۰۰ هزار دستگاهی فاطمی امین را در نظر بیاوریم با توجه به روندی که تولید داخل در پیش‌گرفته است، نمی‌توان به کاهش قیمت‌ها و آرام ماندن بازار چندان امیدی داشت. چون درهرصورت میزان عرضه تأثیرگذار نخواهد بود. چون مقرر شده بود تولید داخل بخش عمده تقاضا را پوشش بدهد و واردات جای خالی را پر کند؛ اما در هر دو مورد هنوز اهداف محقق نشده است. این موضوع باعث نگرانی درباره آینده بازار و پرواز مجدد قیمت‌ها شده است.

 

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟