افت تولید، هشداری که جدی گرفته نشد
«پیشرانه» گزارش می‌دهد

افت تولید، هشداری که جدی گرفته نشد

جمعه - 17 آذر 1402

پیشرانه- سرانجام‌ کمبود و عدم تخصیص ارز اثرگذاری خود را آغاز کرد و رشد تولید منفی شد. این مسئله قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود؛ اما متأسفانه افت تولید، هشداری بود که جدی گرفته نشد. جدیدترین آمار وزارت صمت از کاهش تولید خبر می‌دهد. این در حالی است که خودروسازان به‌دفعات مکرر اثرات منفی کمبود و […]

پیشرانه- سرانجام‌ کمبود و عدم تخصیص ارز اثرگذاری خود را آغاز کرد و رشد تولید منفی شد. این مسئله قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود؛ اما متأسفانه افت تولید، هشداری بود که جدی گرفته نشد.

جدیدترین آمار وزارت صمت از کاهش تولید خبر می‌دهد. این در حالی است که خودروسازان به‌دفعات مکرر اثرات منفی کمبود و عدم تخصیص کافی ارز بر تولید را تشریح کرده و نسبت به عواقب آن هشدار داده بودند.

بااین‌وجود وزارت صمت دل‌مشغولی‌های خاص خود را داشت و به موضوع توجه چندانی نکرد. به بیان بهتر، وزارت صمت به‌جای پرداختن به موضوع تولید تمام‌وقت و انرژی خود را صرف موارد دیگر کرد.

در این میان فضا و جوی منفی شکل‌گرفته علیه تولیدکنندگان اجازه نداد که صدای اعتراض شنیده شود و هشدارهای مبتنی بر واقعیت‌های روز این صنعت جدی گرفته شود. این در حالی است که به‌طورکلی قرار بود واردات خلأ و کمبودها را پر کند. وزیر سابق صمت، معتقد بود که با تولید یک‌میلیون و ششصد تا یک‌میلیون هشت‌صد هزار دستگاه خودرو و تکمیل آن با واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌تواند مقدمات عقب‌نشینی قیمت‌ها را فراهم کند.

آن‌ها با توجه به تقاضای انباشته واردات خودروهای دست‌دوم را نیز در دستور کار قرار دارند. حتی وقتی در اسفندماه سال گذشته این بخش از واردات از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حذف شد، دولت اعلام کرد که واردات خودروهای دست‌دوم را پیگیری کرده و انجام خواهد داد.

با آغاز سال جدید و افزایش فشارها به بازار خودرو و فاطمی امین این مسئله با سرعت و جدیت بیشتری دنبال شد. هم‌زمان با این موضوع تولیدکنندگان دولتی و خصوصی ضمن گلایه از عدم تخصیص ارز مناسب و کافی نسبت به تأثیر آن بر تولید هشدار می‌دادند. به گفته آنان در حال حاضر تولید بدون وقفه و بر اساس برنامه‌ها انجام می‌شود؛ اما با همین رویه موجودی انبارها خالی خواهد شد.

برای اینکه در ادامه به مشکل برخورد نکنیم باید ثبت سفارش کرد. ثبت سفارش هم با توجه به شرایط تحریم و مشکلات ناشی از آن ‌یک پروسه است. در بهترین حالت پس از ثبت سفارش تا زمان رسیدن قطعات به ایران حداقل ۳ ماه زمان می‌برد؛ اما بازی‌های قیمت خودروهای مونتاژی برای نهایی کردن پروژه واردات خودروهای دست‌دوم، به‌مثابه سدی بزرگ اجازه درک این مسئله را نداد.

حالا نه واردات خودروهای کارکرده به نتیجه رسیده است و نه واردات طبق ادعای وزارت صمت پیش رفته است. آمار نیز از افت تولید در نیمه دوم سال خبر می‌دهند.

بااین‌حال هنوز وزارت صمت، نهادها و سازمان‌های مرتبط حرکتی مؤثر برای توقف این روند صورت نداده‌اند. با این حساب اگر به‌سرعت برای تخصیص ارز به تولیدکنندگان اقدامی صورت نگیرد، به‌احتمال فراوان گذشته از خطراتی مانند توقف تولید، تعدیل نیروی کار، بازار خودرو شاهد افزایش مهارنشدنی قیمت‌ها خواهد شد.

مسئله‌ای که می‌تواند افزایش اعتراضات عمومی را در پی داشته باشد. این اتفاقات تنها به دلیل بی‌توجهی به تولید رخ خواهد داد.

5 از 2 رای

نظر شما چیست؟