اسکال ول
«پیشرانه» بررسی می‌کند

خودروهای برقی و یک پرسش درباره تأمین قطعات و ارائه خدمات

یکشنبه - 1 بهمن 1402

پیشرانه- در ماه‌های اخیر بخش عمده‌ای رونمایی‌های خودروسازان و تحرکات وزارت صمت به خودروهای برقی اختصاص یافته است؛ اما یک پرسش درباره تأمین قطعات و ارائه خدمات بدون پاسخ مانده است. پس‌ازآنکه عباس علی‌آبادی در از مپنا به وزارت صمت آمد و لباس صدارت را بر تن کرد، سمت‌وسوی تحولات این نهاد نیز تغییر یافت. […]

پیشرانه- در ماه‌های اخیر بخش عمده‌ای رونمایی‌های خودروسازان و تحرکات وزارت صمت به خودروهای برقی اختصاص یافته است؛ اما یک پرسش درباره تأمین قطعات و ارائه خدمات بدون پاسخ مانده است.

پس‌ازآنکه عباس علی‌آبادی در از مپنا به وزارت صمت آمد و لباس صدارت را بر تن کرد، سمت‌وسوی تحولات این نهاد نیز تغییر یافت.

با توجه به اقدامات ماه‌های اخیر می‌توان گفت که شکل و شمایل برنامه‌های وزارت صمت تغییریافته و آن‌ها به‌صورت ویژه روی خودروهای برقی متمرکزشده‌اند.

ورود معاون اول رئیس‌جمهور و مذاکره با نخست‌وزیر چین طی ماه گذشته درباره خودروهای برقی نشان می‌دهد که این موضوع تنها در سطح وزارت صمت مطرح نبوده و دولت و در کل برای حاکمیت اقتصادی کشور به یک امر حیاتی بدل شده است.

البته با توجه به افزایش شدید مصرف سوخت، آلودگی، تخریب محیط‌زیست، هدر رفت منابع ملی و مالی کشور و همچنین نیاز به واردات برای برطرف کردن نا ترازی به‌طور طبیعی اهمیت ویژه و حیاتی‌ پیدا کرده است.

ضمن اینکه جریان تولید خودرو در جهان نیز به سمت خودروهای برقی و هیبرید و در کل سوخت پاک متمایل شده است. حرکت‌های رقبای منطقه‌ای نیز مؤید این مسئله است.

عربستان علاوه بر راه‌اندازی کارخانه لوسید در جده با تسلا نیز دوباره مذاکرات داشته است. ترکیه نیز غیراز تولید توگ، از تسلا خواسته است تا کارخانه جدید خود را در این کشور احداث و از ظرفیت‌های قطعه سازان ترکیه‌ای استفاده کند.

بنابراین اگر ایران نیز به دنبال توسعه زیرساخت‌ها و مهیاکردن شرایط استفاده از این خودروها باشد جای تعجب ندارد.

ولی نوع حرکت شتابان ایران به این سمت و همچنین عملکرد شتاب‌زده در فقدان زیرساخت‌های موردنیاز نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است.

به عبارت بهتر، هرچند شرایط امروز کشور استفاده هر چه بیشتر از خودروهای برقی را به یک امر اساسی و ضروری بدل کرده است؛ اما هنوز تکلیف چگونگی وضعیت تأمین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش آن‌چنان‌که باید روشن نیست.

می‌توان این موضوع را با ورود شرکت‌های تازه‌وارد و نوپا به عرصه واردات مقایسه کرد و برابر دانست. عدم هماهنگی و توسعه متوازن خودروهای برقی می‌تواند مانع از تعمیق استفاده از این خودروها شود.

به نظر می‌رسد که هم‌زمان با واردات و مقدمات تولید باید زمینه‌های توسعه تولید قطعات و همچنین خدمات پس از فروش به‌صورت متوازن پیش برود. این موضوع می‌تواند در جلب نظر عمومی برای استفاده از این خودروها نقش اساسی و حیاتی ‌ایفا کند. البته اگر برای دولت نظر عموم جامعه مهم و مهم باشد.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟