پنجمین نمایشگاه خودرو شهر آفتاب با یک یادآوری تلخ

دوشنبه - 9 بهمن 1402

پیشرانه- اتواکسپو تهران با حضور بیش از ۲۰شرکت شروع به کار کرد؛ اما آغاز پنجمین نمایشگاه خودرو شهر آفتاب با یک یادآوری تلخ همراه بود؛ عمق نفوذ تحریم ها و چینی ها مانند دولت بیشتر از سال گذشته شده است. سرانجام پس از حاشیه ها و حرف ها  حدیث های فراوان ، پنجمین نمایشگاه خودروی […]

پیشرانه- اتواکسپو تهران با حضور بیش از ۲۰شرکت شروع به کار کرد؛ اما آغاز پنجمین نمایشگاه خودرو شهر آفتاب با یک یادآوری تلخ همراه بود؛ عمق نفوذ تحریم ها و چینی ها مانند دولت بیشتر از سال گذشته شده است.

سرانجام پس از حاشیه ها و حرف ها  حدیث های فراوان ، پنجمین نمایشگاه خودروی شهر آفتاب آغاز شد. مدیریت شهر آفتاب، برگزاری و اجرای این نمایشگاه را به کانون ایران نوین سپرده است.
ایران نوین هم به عنوان یک شرکت فعال در زمینه تبلیغات و تجربه ای بیش از ۳ دهه در این زمینه تلاش کرده است که در اولین تجربه، عملکرد خوبی از خود به جا بگذارد (که البته شواهد از عدم توانایی ایران نوین در برگزاری نمایشگاهی بزرگ به اندازه خودرو دارد) اینکه تا چه حد در این زمینه موفق خواهد بود در طول برگزاری و پس از آن اتمام این نمایشگاه و با نظرات شرکت کنندگان و مردم مشخص خواهد شد.
بنا به اعلام ایران نوین بیش از ۲۰ شرکت بزرگ و کوچک طی روزهای ۱۰ تا ۱۵ دستاوردهای خود را به معرض دید عموم درخواهند آورد.
بازدیدکنندگان نیز می‌توانند طی روزهای برگزاری با جدیدترین خودروهای سبک و سنگین تولید داخل و همچنین برخی خودروهای وارداتی آشنا شوند.
شاید از یک جهت این رویداد برای بسیاری از مردم تازگی داشته باشد؛ چرا که بیش از ۵ سال ممنوعیت واردات و تحریم ها رنگ و بوی بازار را به طور کلی تغییر داده است.
در این سال ها هر چند برخی محصولات قدیمی از خط تولید خودروسازان بزرگ خارج شده اند؛ اما در مقابل پلتفرم های چینی جایگزین آنها شده اند.
در این مدت هر چه قدر که فاصله خودروسازان با سطح اول این صنعت در جهان بیشتر و محدود تر شده است، چینی ها به سرعت و با قدرت زیادی جای آن ها را گرفته اند.
این مساله برای افرادی که آشنایی بیشتری با خودروسازی کشور داشته و معمولا از نمایشگاه ها دیدن می کنند، یادآور خاطرات تلخ و ناراحت کننده ای است.
چرا که پیشتر، یعنی قبل از تحریم ها، نمایشگاه‌های بزرگ به خصوص اتواکسپو تهران با رونمایی از محصولات جدید همراه می‌شد.
محصولاتی که چینی‌ها بخش کوچی از آن را تشکیل می‌دادند و سعی می‌کردند با استفاده از ابزارهای گوناگون نظرات را به خود جلب کنند.
به عنوان مثال می‌توان از نمایشگاه خودروی شهر آفتاب در آخرین سال پیش از تحریم ها در سال ۹۶ یاد کرد.
آیا خودروها و برندهایی که در آن رویداد حاضر بودند با نمایشگاهی که امروز برگزار می شود، برابر هستند؟
در نمایشگاه سال ۹۶ خبرنگاران برای پوشش مراسم های رونمایی واقعا با مشکل کمبود زمان مواجه شده بودند. برندهای متعدد کار را برای آنها سخت کرده بود. در آن رویداد کیا، تویوتا، هیوندا، ولوو ورنو بخش از غیر چینی ها را تشکیل می دادند.
اما به دلیل تحریم‌ها، همه خودروسازان خارجی و به نام از کشور خارج شدند و دیگر حاضر به همکاری با ایران در داخل و خارج کشور هم نشدند.
نتیجه اینکه امروز رقابت میان خودروسازان چینی شدت گرفته است. هر چند به مدد واردات برخی برندها مانند کیا، نیسان و تویوتا دوباره به کشور وارد شده اند؛ اما هیچ کدام از مبدا تولید کننده نیستند و این موضوع یک یادآوری تلخ برای روزهای از دست رفته است.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟