13 خودرو جدید در بازار ایران

۱۳ خودرو جدید در بازار ایران + جزییات

یکشنبه - 16 شهریور 1399

پیشرانه – ۱۳ خودرو جدید در بازار ایران به زودی عرضه خواهند شد و شاید تعداد قابل توجهی از این خودروها تا پایان سال در اختیار متقاضیان قرار گیرند.

پیشرانه – ۱۳ خودرو جدید در بازار ایران به زودی عرضه خواهند شد و شاید تعداد قابل توجهی از این خودروها تا پایان سال در اختیار متقاضیان قرار گیرند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» پس از چند سال در جا زدن خودروسازان داخلی در حوزه رونمایی از ماشین‌های جدید، سال جاری از سوی چند خودروساز ایرانی با رونمایی از محصولات جدید همراه شده و بررسی‌های نشان می‌دهد که احتمالا در ماه‌های پیش رو ۱۳ خودرو جدید در بازار ایران مشاهده خواهند شد.

شرکت سایپا، ایران خودرو، زامیاد، بهمن، مدیران خودرو، خودروسازی بم و سروش دیزل وعده داده اند که محصولات جدیدشان در نیمه دوم سال ۹۹ وارد بازار خودرو خواهد شد . براساس گفته‌های مدیران سایپا، این شرکت در نیمه دوم سال خودرو‌های ساینا نیوفیس، سایپا کراس کانتری، کوییک S و شاهین را به بازار عرضه خواهد کرد. ایران خودرو نیز قصد دارد رانا پلاس، دنا توربو پلاس اتومات و k ۱۳۲ و k ۱۲۵  را وارد بازار کند.

در این میان شرکت «زامیاد» با خودروی فودی، «سروش دیزل» با واز، «شرکت بهمن» با دانگ فنگ آی ایکس ۵، «شرکت خودروسازی بم» با محصولی از لیفان و «مدیران خودرو» با چری تیگو ۸ در نیمه دوم سال وارد میدان خواهند شد.

یکی از شرکت‌هایی که در مسیر معرفی ۱۳ خودرو جدید در بازار ایران نقش زیادی ایفا می‌کند، شرکت سایپا است. براساس گزارش ها، خودرو شاهین نخستین محصول سایپا با پلتفرم جدید “SP” این شرکت است که بنا به برنامه ریزی مسئولان سایپا، قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت باشد، یعنی علاوه‌بر نسخه سدان که شاهین است، محصولات دیگری نیز با این پلتفرم در سگمنت کراس‌اوور وارد بازار می‌شود. البته این احتمال هم وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک، شرکت سایپا نسخه هاچ بک بر روی پلتفرم SP را معرفی کند.

ساینا نیوفیس با طرحی که در نمای جلو و عقب پیدا کرده بهتر از هر زمانی می‌تواند ماموریت خود در قبضه بازار پژو ۴۰۵، تندر ۹۰ و ۲۰۶ اس‌دی را با موفقیت انجام دهد. ساینا نیوفیس که در دو نسخه اس و جی به دست مشتریان می‌رسد، به غیر از طراحی در بخش تجهیزات وضعیتی بهتر از قبل دارد.

سایپا کراس‌کانتری خودرو جذابی است و قطعا می‌تواند جای خالی یک محصول مدرن و کیفی ایرانی را بین انبوهی از چینی‌های پرمدعا پر کند. اگر از موتور‌های قدرتمندی که اخیرا زمزمه تولید آن در کشور شنیده می‌شود (پیشرانه‌های ۳ سیلندر، توربو و کم مصرف تیوان) احتمالا بهتر از هر خودرو چینی دیگری در این کلاس می‌تواند عمل کند.

کوییک S یک جانشین اقتصادی و آپشنال برای ساندرو استپ‌وی و همتایان چینی منتهی در رنج کیفی ایران و صنعت آن. داشبورد جدید کوییک نیوفیس که اوج کار طراحان آن است، خبر از تحولی جدی در نحوه تولید و طراحی خودرو در سایپا می‌دهد.

در فهرست ۱۳ خودرو جدید در بازار ایران نام محصولاتی از ایران خودرو نیز به چشم می‌خورد. ایران خودرو تمرکز زیادی روی رانا گذاشته تا به این طریق برای خنثی کردن هدف سایپا در این بخش از بازار منسجم عمل کند. در واقع این شرکت رانا پلاس را وارد بازار کرده تا در مقابل ساینا و فیس‌ لیفت‌های متعدد آن دستش خالی نباشد.

دنا توربوپلاس اتومات پرچمدار ایران خودرو است و تا پایان سال حتما تعداد کثیری از آن را در خیابان خواهیم دید. البته با توجه به اینکه نسخه دنده دستی خودرو روی محدوده قیمتی ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، باید منتظر بهای ۳۵۰ میلیونی نسخه اتومات باشیم. عددی که هنوز ۱۰۰ میلیون از چری آریزو ۵ توربو ارزان‌تر است.

گروه صنعتی ایران خودرو به تازگی با انتشار ویدیویی از روند فعالیت هایش، چند نما از کراس‌اوور ملی خود را به نمایش گذاشته است. این محصول قرار است تا با کد K ۱۲۵ پس از K ۱۳۲ به بازار بیاید. البته جزییات اصلی کراس اوور ملی ایران خودرو، سال گذشته فاش و خبر رونمایی اختصاصی آن برای متخصصان و کارشناسان منتشر شد. حالا قرار است این دو خودرو در نیمه دوم امسال به بازار عرضه شوند.

سال گذشته، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که k ۱۲۵ کراس اوور ایران خودرو بر مبنای پلتفرم PF ۱ و پژو ۲۰۰۸ طراحی و ساخته شده است.

از طرفی با رونمایی سدان K ۱۳۲ و شباهت هایش به پژو ۳۰۱، اعلام شد که ایران خودرو به صورت قانونی حق استفاده کامل از سازه PF ۱ را دارد و در چند ماه قبل با تغییرات اعمال شده بر روی این سازه فرانسوی، پلتفرم ملی را برای خود آماده ساخته است.

خودروساز کوچک، اما قدیمی روسیه یعنی uaz قرار است بعد از یک وقفه طولانی واقعا در ایران به تولید برسد. اول گفتند نسخه استیشن تولید می‌شود، اما حالا همه حرف‌ها حول محور مونتاژ پیکاپ واز است. این خودرو که به تجهیزاتی نظیر گرمکن صندلی جلو، قفل دیفرانسیل، گرمکن فرمان و دو کیسه هوا مجهز است، احتمالا بهایی بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان در ایران خواهد داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد واز پاتریوت خودرو به روزی نیست و در بازار‌های مختلف با دو پیشرانه دیزل و بنزینی عرضه می‌شود که پرمصرف، اما کم‌کشش‌اند. پیشرانه بنزینی واز ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد در حالی که موتور دیزلی این خودرو با ۲٫۲ لیتر حجم دقیقا ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در کاتالوگ رسمی منتشرشده از سوی سروش دیزل، جعبه دنده دستی ۵ سرعته برای نسخه شاسی بلند و پیکاپ معرفی شده است.

 

خودروساز دولتی چین گویا بعد از ایران خودرو، شرکت فردا و پارس خودرو سومین شریکش در ایران را یافته است. بهمن جدیدترین شرکتی است که مجوز مونتاژ یکی از محصولات تازه دانگ‌فنگ را گرفته است. این کراس کوپه کوچک و شهری که طرح ظاهری جذابی دارد، ix ۵ نام دارد و از موتوری ۱۴۷ اسبی بهره می‌برد. این خودرو که احتمالا بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت، در ایران با تریم متوسط عرضه خواهد شد که شش کیسه هوا، سانروف، تهویه مطبوع اتومات، کروز کنترل، رادار نقطه کور، رینگ و لاستیک ۱۸ اینچی و صفحه نمایش لمسی از جمله امکاناتی است که دارد. طرح ظاهری خوب و کابین به روز بزرگترین امتیازات این چینی خوش‌پوش خواهند بود.

نام شرکت زامیاد نیز در میان تولیدکنندگان معرفی کننده ۱۳ خودرو جدید در بازار ایران به چشم می‌خورد. فودی یک شاسی‌بلند آفرودر، اما بسیار ارزان با ظاهری نازل و نه چندان کیفی که می‌تواند جانشین خوبی برای خودرو‌های آفرودر بازار باشد به شرط اینکه انتظار معقولی از آن داشته باشید. این خودرو که فعلا تیوان نام دارد، از چین آمده و محصول شرکت ناشناخته‌ای به نام گوانگ‌دونگ فودی است. این خودرو با پیشرانه ۲ لیتری توربو که اخیرا در چین طراحی شده، به بازار ایران خواهد آمد که حدود ۲۱۵ اسب قدرت دارد. عددی که با توجه به وزن ۲ تنی لندفورت چندان شتاب حیرت‌انگیزی را عاید خریدارات نمی‌کند. درباره قیمت این خودرو رقمی در دست نیست، ولی برخی از اعداد عجیب ۶۵۰ تا ۷۵۰ میلیون تومانی خبر می‌دهند.

در کنار آن، همین دو هفته پیش خبر تعطیلی قریب الوقوع شرکت چینی لیفان به دلیل افت شدید فروش به گوش رسید، ولی در ایران اعتنایی از سوی خودروسازان به این موضوع نشد. حالا هم خبر تولید قریب‌الوقوع شاسی‌بلند ایکس ۷۰ لیفان جدی‌تر شده است. خودرویی که گویا سال گذشته خودروسازی بم در قالب قطعات منفصله بخش زیادی از مقدمات تولید آن را فراهم کرده است. این کراس‌اوور ۵ نفره که رقیب ام‌وی‌ام ایکس ۵۵ است، قطعا در همان محدوده قیمتی وارد بازار خواهد شد در حالی که طرح ظاهری متعادلی به نسبت گذشتگانش دارد.

همچنین چری که مدت‌هاست بازار خودرو‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان را در ایران زیر نظر گرفته، تلاش می‌کند نسخه فیس‌لیفت و ۲۰۲۱ شاسی‌بلند تیگو ۸ را در ایران تولید کند.

آنطور که گفته شده چری تیگو ۸ مدیران خودرو با پیشرانه دو لیتری توربو ۱۷۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید خواهد شد و جعبه دنده CVT با قابلیت تعویض دنده مصنوعی ۹ سرعته، توان این پیشرانه را به چرخ‌های جلوی این کراس اوور چینی می‌رساند. خودرو که از نظر طراحی داخلی تغییر چندانی نداشته، چیزی بین داشبورد آریزو ۶ با برخی از طرح‌های تازه هیوندای است که با کیفیتی متوسط مونتاژ شده است. در بیرون، اما بدنه در بخش جلو و عقب به کل تغییر کرده و به نسل دوم تیگو ۷ شباهت پیدا کرده است.

این خودرو که قصد دارد جای کیا سورنتو و هیوندای سانتافه را در بازار ایران بگیرد، با داشتن طولی معادل ۴.۷ متر یکی از بزرگترین خودرو‌های ساخت چین است. خودرویی که تلاش می‌کند با یک صندوق بار ۸۹۰ لیتری در وضعیت ۵ نفره محیطی فراخ را پیش روی خریدارانش قرار دهد. پیشتر فوتون با مدل ساوانا و هاوال با مدل اچ ۹ دست به عرضه محصولاتی مشابه زده بودند، اما در ایران توفیقی به دست نیاوردند و حال سوالی که مطرح است امکان موفقیت چری تیگو ۸ در ایران است.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟