نسل جدید DS 4 معرفی شد

الماس درخشان پاریسی

جمعه - 17 بهمن 1399

پیشرانه- زیرمجموعه لوکس ساز گروه PSA به‌تازگی از نسل جدید DS 4 در قامت یک هاچ‌بک/کراس‌اوور کامپکت و پریمیوم پرده برداشته است.

پیشرانه- زیرمجموعه لوکس ساز گروه PSA به‌تازگی از نسل جدید DS 4 در قامت یک هاچ‌بک/کراس‌اوور کامپکت و پریمیوم پرده برداشته است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» نسل قبلی این خودرو در سال ۲۰۱۰ معرفی‌شده بود و ابتدا حیات خود را به‌عنوان سیتروئن DS4 آغاز کرد اما پس از تبدیل DS به برندی مستقل و مجزا، در سال ۲۰۱۶ این خودرو فیس‌لیفتی را تجربه کرده و سپس با نام DS4 کراس‌بک پا به عرصه رقابت گذاشت.

DS4 اگرچه در آغازین سال‌های حیاتش خودروی پرفروش و موفقی در بازار اروپا محسوب می‌شد اما به دلیل عدم معرفی نسل کاملاً جدیدی از آن برای حدود یک دهه، به‌مرور دچار افت فروش شدیدی شده و نهایتاً به خاطر استقبال پایین، در سال ۲۰۱۸ همراه با DS5 از چرخه تولید و سبد محصولات DS در اروپا کنار گذاشته شد.

حالا اما نسل جدید این خودرو پرامید و با تجدیدقوا، برای جبران مافات قدم به میدان رقابت نهاده است؛ البته با این تفاوت که این بار DS 4 در سگمنت و رده قیمتی بالاتر به رقابت خواهد پرداخت و می‌توان گفت که این خودرو درواقع از نو متولدشده است.

نسل جدید DS 4

در نمای ظاهری، نسل جدید DS 4 از کاراکتر و استایلی پویا و دینامیک، هیجان‌انگیز، کاملاً جدی و نسبتاً خشن برخوردار است که به جرأت می‌توان آن را نقطه اوج زبان طراحی فعلی این برند پریمیوم فرانسوی خطاب کرد و حتی بیراه نیست اگر بگوییم در مقایسه با سایر مدل‌های اخیر این خودروساز، دی اس ۴ گیراترین و پخته‌ترین تناسبات و چشم‌نوازترین طراحی و حجم‌پردازی بدنه را داراست و توجه به جزییات در طراحی قسمت‌های مختلف آن نیز به معنای واقعی کلمه خیره‌کننده است.

با توجه به محبوبیت خودروهای هاچ‌بک در بازار اروپا از یکسو و رشد روزافزون تقاضا برای خودروهای کراس‌اوور از سوی دیگر، دی‌اس در اقدامی هوشمندانه دی‌اس ۴ را در دو نسخه عادی و کراس عرضه می‌کند که مطابق انتظار نسخه کراس از یکسری تزیینات ظاهری همانند ریل سقفی و پوشش‌های پلاستیکی مشکی‌رنگ بر روی گلگیر، سپر و قسمت‌های پایینی بدنه بهره‌مند است اما در بخش ساختار فنی، بدنه و کابین تفاوت اساسی و بنیادینی با مدل هاچ‌بک ندارد.

در کابین نسل جدید DS 4 با فضایی بسیار لوکس، آوانگارد و باپرستیژ مواجهیم که هویت و حال و هوایی کاملاً منحصربه‌فرد داشته و شباهتی با کابین هیچ‌یک از رقبای این خودرو ندارد مضاف بر اینکه تأثیرپذیری طراحان دی اس از صنعت مد و فشن در گزینش و پرداخت متریال و رنگ تریم‌های گوناگون خودرو، کاملاً واضح و مشهود است.

به‌مانند بسیاری از خودروهای مدرن، دی اس ۴ نیز از دو صفحه‌نمایش بزرگ در پنل کاربری جلوداشبورد و پشت فرمان بهره‌مند است اما علاوه بر آن، یک صفحه‌نمایش کوچک‌تر و ۵ اینچی لمسی موسوم به DS Smart Touch نیز به چشم می‌خورد که در کنسول میانی و بالای سلکتور دنده جای گرفته و نقش یک عملگر مدرن یا ابزار Shortcut برای بهبود و ارتقا تجربه کاربری سامانه ارتباطی-سرگرمی خودرو را بازی می‌کند.

نسل جدید DS 4

در بخش قوای محرکه، DS حق انتخاب زیادی را برای مشتریان قائل شده است که شامل پیشرانه‌های بنزینی PureTech با سطوح مختلف توان و خروجی (۱۳۰، ۱۸۰ و ۲۲۵ اسب بخار) و پیشرانه دیزلی BlueHDi با ۱۳۰ اسب بخار قدرت و یک قوای فنی پلاگین-هایبرید می‌شود (با پک باتری ۱۲.۴ کیلووات ساعتی و مجموع قدرت خروجی ۲۲۵ اسب بخار که در حالت تمام الکتریکی برد پیمایشی معادل حدوداً ۵۰ کیلومتر را برای دی‌اس ۴ به همراه دارد) و همگی این پیشرانه‌ها با یک گیربکس ۸ سرعته خودکار جفت‌وجور می‌شوند.

گفتنی است که نسل جدید دی‌اس ۴ نیز همانند تعدادی دیگر از جدیدترین خودروهای گروه پژو- سیتروئن نظیر نسل جدید سیتروئن C4، بر روی پلتفرم EMP2 توسعه‌یافته است.

ساختار این پلتفرم به‌گونه‌ای است که می‌توان انتظار عرضه یک نسخه تمام الکتریکی از دی‌اس ۴ را بر روی آن داشت اما در حال حاضر از سوی دی‌اس برنامه دقیق و مشخصی برای معرفی و عرضه نسخه برقی این خودرو اعلام‌نشده است.

نمای داخلی DS 4 جدید

DS ابتدا در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان زیرشاخه خودروهای پریمیوم برند سیتروئن اعلام موجودیت کرد. محصولات آن زمان DS درواقع نسخه‌های لوکس‌تر و شکیل‌تری از ساخته‌های خود سیتروئن بودند اما از سال ۲۰۱۵، DS به برندی کاملاً مستقل و زیرشاخه لوکس ساز گروه پژو-سیتروئن تبدیل شد و حالا با اتحاد دو گروه بزرگ خودروسازی فیات-کرایسلر (FCA) و پژو-سیتروئن (PSA) و تشکیل اتحاد تازه تأسیس استلانیس (Stellantis)، DS زیر چتر آن قرارگرفته و باید دید مدیران استلانیس (چهارمین گروه خودرویی بزرگ جهان) برای آینده دی‌اس چه نقشه‌هایی در سردارند.

دی اس 4 جدید

سبد محصولات DS در حال حاضر شامل دو مدل کراس‌اوور (DS3 کراس‌بک و DS7 کراس‌بک) و یک مدل سدان (DS9) می‌شود که حالا هاچ بک/کراس‌اوور پریمیوم دی‌اس ۴ نیز به آن‌ها اضافه‌شده تا به افزایش سهم DS از بازار هاچ بک‌/کراس‌اوورهای کامپکت لوکس در قاره سبز کمک شایانی کرده و در نسخه هاچ‌بک، با رقبای قدر و محبوبی همچون ب ام و سری ۱، آئودی A3 و مرسدس-بنز A-Class به رقابت بپردازد و در نسخه کراس نیز خودروهایی همچون بنز GLA، لکسس UX و ب ام و X2 را می‌توان هماورد دی‌اس ۴ به شمار آورد.

گفتنی است که دی‌اس ۴ در تأسیسات تولیدی اوپل در آلمان مونتاژ می‌شود (فراموش نکنید اوپل چند سالی است که زیرمجموعه گروه PSA است) و از سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی در دسترس مشتریان اروپایی خواهد بود.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟