پیش‌بینی بازار خودرو در 1400

پیش‌بینی بازار خودرو در ۱۴۰۰

چهارشنبه - 25 فروردین 1400

پیشرانه – پیش‌بینی بازار خودرو در ۱۴۰۰ احتمالا مانند دیگر بخش‌های اقتصاد ایران کاری دشوار و غیرممکن باشد و همین موضوع کار خریداران را دشوار می‌کند.

پیشرانه – پیش‌بینی بازار خودرو در ۱۴۰۰ احتمالا مانند دیگر بخش‌های اقتصاد ایران کاری دشوار و غیرممکن باشد و همین موضوع کار خریداران را دشوار می‌کند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» خودرو بخریم یا نه؟ این احتمالا سوال اصلی است که در هفته‌های نخست سال جاری پرتکرارترین سوالی بوده که خریداران واقعی خودرو از کارشناسان این حوزه پرسیده‌اند و همگی به دنبال پیدا کردن تصویری دقیق‌تر از پیش‌بینی بازار خودرو در ۱۴۰۰ هستند، موضوعی که پیشرانه در فضای اسپیس توییتر با حضور دو کارشناس بازار خودرو آن را بررسی کرد.

در این برنامه آنلاین که با حضور تعداد قابل توجهی از مخاطبان توییتر فارسی برگزار شد، علی خسروانی – کارشناس و فعال بازار خودرو – درباره تصویری که از بازار در سال جاری وجود دارد، اظهار کرد: برای آنکه بتوانیم تصویر دقیق‌تری از پیش‌بینی بازار خودرو در ۱۴۰۰ ارائه کنیم، باید میان خودروها با تفکیک گروه قیمتی فاصله بگذاریم. مثلا خودروهای داخلی با قیمت کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان، خودروهایی بین ۵۰۰ میلیون تا ۱.۵ میلیارد تومان و خودروهای گران‌تر از ۱.۵ میلیارد تومان شرایط متفاوتی خواهند داشت.

وی ادامه داد: در رابطه با خودروهای کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان با توجه به شرایط قیمتی و همچنین حمایت‌ها و رانت‌هایی که دولت اصرار دارد که اجرایی کند، به نظر میزان ریسک کمتر است، هرچند در این بازار نیز امکان جابجایی قیمت‌ها وجود دارد اما شرایط طوری نیست که ناگهان افراد سود یا زیان عجیب و غیرمنطقی را تجربه کنند.

به گفته این کارشناس، در بین خودروهای گران قیمت‌تر باز هم باید تفکیک قائل شد، برخی خودروها حباب کمتری دارند و با شرایط بهتری عرضه می‌شوند اما برخی مانند خودروهای چینی با قیمتی بالاتر از بهای تمام شده عرضه می‌شوند.

خسروانی به خریداران خودرو توصیه کرد: بر خلاف سال‌های قبل که برخی افراد با شکل لیزینگی خودرو خریدند و با وجود آنکه وامی با سود بالا را پرداخت کردند اما در نهایت با توجه به شوک قیمتی سود کردند، در بازار امروز از این خبرها نیست و ما شوک قیمتی سنگین و ناگهانی نخواهیم داشت، از این رو نباید خریداران زیربار شرایط لیزینگی بروند زیرا در نهایت ضرر خواهند کرد.

فربد زاوه – کارشناس بازار خودرو – نیز درباره تصویر موجود از این بازار در سال جاری، بیان کرد: بازار خودرو نیز مانند دیگر بازارهای اقتصادی تحت تاثیر مسائل روز و مشکلات کلان سیاسی و اقتصادی قرار دارد. در سال جاری ما از سویی موضوع تداوم تحریم‌ها و از سرگیری مذاکرات را داریم، از سویی شیوع کرونا ادامه دارد، از طرفی تنش با اسراییل بالا گرفته و در نهایت مسائلی مانند تورم بالا همچنان وجود دارند.

وی ادامه داد: در چنین شرایط بحرانی، ارائه یک پیش‌بینی دقیق از بازار خودرو در ۱۴۰۰کاری بسیاری دشوار است زیرا سرنوشت بسیاری از این موضوعات را نمی‌توان تحلیل کرد.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه برای تحلیل بازار باید چند عامل را در کنار یکدیگر بررسی کرد، توضیح داد: از سویی با توجه به تورم بالا و افزایش قیمت خودرو در سال‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شود رکود جدیدی در این بازار خود را نشان دهد، زیرا از طرفی قدرت خرید مردم پایین آمده و از طرف دیگر دغدغه‌های روز زندگی مانع از محوریت یافتن خودرو در زندگی آنها می‌شود.

زاوه اضافه کرد: هرچند در این بازار نیز باید بین گزینه‌های نو و کارکرده تفکیک قائل شویم اما با توجه به فشار قیمتی که در ماه‌های گذشته وجود داشته و خودروسازان داخلی می‌گویند که محصولات خود را با ضرر تولید می‌کنند یعنی امسال نیز در صورت فراهم شدن فضا، قیمت خودروهای داخلی بالاتر خواهد رفت و همین موضوع احتمالا یک رکود جدید را در بازار این خودروها به وجود خواهد آورد. هرچند شرایط امروز نشان می‌دهد که شوک قیمتی بزرگی در این بازار داخلی رخ نخواهد داد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟