پیش‌بینی آینده بازار خودرو

تحلیل و پیش‌بینی آینده بازار خودرو

جمعه - 21 خرداد 1400

پیشرانه- وضعیت بازار خودرو در این سه ماه گذشته از سال ۱۴۰۰ و در روزهای پیش از انتخابات همچنان مبهم و سردرگم است.

پیشرانه- وضعیت بازار خودرو در این سه ماه گذشته از سال ۱۴۰۰ و در روزهای پیش از انتخابات همچنان مبهم و سردرگم است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» بازار خودرو در طی ۱۰ روز منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، بیشتر به وضعیت یک بام و دو هوا شباهت دارد.

از طرفی شورای رقابت فرمول جدید قیمت‌گذاری را ابلاغ می‌کند و از طرف دیگر، نرخ ارز با نوسانات کم‌وبیش خود متأثر از نهایی شدن برجام و از همه مهم‌تر شعارهای تبلیغاتی کاندیداها برای ارزانی و باز کردن مجدد سفره انقلاب برای عامه مردم، نتوانسته است بازار خودرو را از رکود خارج کند.

به عبارات دیگر ازیک‌طرف بازار رو به گرانی و افزایش قیمت دارد و از طرف دیگر خریداران قدرت خرید را هرروز بیشتر ازدست‌داده‌اند.

بسیاری از کارشناسان اما معتقدند که در شرایط فعلی، نه‌تنها قدرت خرید مردم برای داشتن خودرو بسیار پایین آمده، بلکه خریداران واقعی در انتظار قیمت‌های بدون حباب و سفته‌بازی‌های دلالان هستند و بدین شکل دست از معامله تا مشخص شدن رئیس دولت سیزدهم کشیده‌اند و اکنون پیش‌بینی درستی از آینده بازار خودرو ندارند.

در چند هفته گذشته معاملات خودرو ضعیف بوده و رشد قابل‌توجهی نسبت به ماه‌های گذشته نداشته است درواقع رکود در بازار خودرو به‌قدری عمیق شده که حتی خبر افزایش میانگین ۹ درصدی قیمت خودروهای کارخانه‌ای توسط شورای رقابت نیز که در هفته‌های گذشته رسانه‌ای شد، نتوانست تحرکی در این بازار ایجاد کند و بازار به‌اصطلاح همچنان قفل است.

این در حالی است که وقتی در فروردین‌ماه در فضای مجازی اعلام شد مقررشده شورای رقابت در سه ماه نخست سال جاری قیمت‌ها را پس از ۶ ماه تغییر دهد، بازار با یک هیجان موقتی مواجه شد به شکلی که قیمت خودروهای داخلی در بازار تا حدود ۳۰ میلیون تومان نیز افزایش یافت، اما این بار که قیمت کارخانه‌ای خودرو در واقعیت با افزایش مواجه شده، هیچ تحرکی نه از جنس افزایش قیمت چشمگیر و نه از جنس افزایش خریداران، نداشته است.

مسئله قابل‌تأمل دیگر مربوط به کیفیت خودروهاست؛ اینکه خریداران در این دوره تمایلی به خرید خودروهای داخلی ندارند شاید مربوط به‌احتمال آزادسازی واردات خودرو و یا بازگشت خودروسازان خارجی به کشور باشد که خود می‌تواند زمینه‌ای برای خرید و یا حتی تولید محصولات باکیفیت و قیمت مناسب را فراهم کند.

البته هنوز خبر دقیق و رسمی‌ از تمایل شرکت‌های خارجی به بازگشت و یا ورود به کشور منتشرنشده اما با توجه به تجارب گذشته، انتظار می‌رود پس از لغو تحریم‌ها و بهبود سیستم روابط خارجی و نگاه ریاست جمهوری به صنعت خودرو اولین اقدام ورود شرکت‌های خودرویی به ایران باشد و پیش‌بینی آینده بازار خودرو در بخش تقریبا غیرممکن است.

در کل چنین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ با توجه به شرایط فعلی، به نظر نمی‌رسد که تمایلی به کاهش داشته باشد؛ مگر آنکه تغییرات اساسی در زیربنای بازار خودرو و همچنین روابط بین‌المللی و نگاه مثبت و کارساز دولت جدید به صنعت خودرو حاصل شود.

باید منتظر بود و دید …

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟