پرفروش‌ترین خودروهای الکتریکی

پرفروش‌ترین خودروهای الکتریکی بازار اروپا را بشناسید

دوشنبه - 25 مرداد 1400

پیشرانه- انتشار آمار و اطلاعات مربوط به فروش خودروهای الکتریکی در شش‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ در بازار اروپا، از صدرنشینی بلامنازع تسلا مدل ۳ در قاره سبز حکایت دارد.

پیشرانه- انتشار آمار و اطلاعات مربوط به پرفروش‌ترین خودروهای الکتریکی در شش‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ در بازار اروپا، از صدرنشینی بلامنازع تسلا مدل ۳ در قاره سبز حکایت دارد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» و بنا بر آمار و اطلاعات انتشاریافته توسط موسسه مطالعات بازار JATO، تسلا با فروش بیش از ۶۶ هزار دستگاه مدل ۳ در بازه زمانی شش‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱، توانسته بااقتدار بر صدر جدول فروش خودروهای الکتریکی در بازار اروپا تکیه بزند. این موفقیت در شرایطی حاصل‌شده که نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده تسلا مدل ۳ و رتبه دوم جدول پرفروش‌ترین‌ها یعنی رنو ZOE فروشی معادل ۳۰.۳۸۲ هزار دستگاه داشته است و این به معنی ثبت یک پیروزی قاطعانه (و با اختلافی فاحش و چشمگیر) توسط تسلا مدل ۳ است. پیش‌بینی می‌شود که در صورت ورود کراس‌اوور تسلا مدل Y به بازار اروپا، تسلا علاوه بر مدل ۳ یک نماینده دیگر نیز در جمع بالانشینان جدول فروش خودروهای الکتریکی داشته باشد.

پرفروش‌ترین خودروهای الکتریکی بازار اروپا را بشناسید

تسلا مدل ۳ با فروشی بالغ‌بر ۶۶ هزار دستگاه، پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی بازار اروپا در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی لقب گرفته و با نزدیک‌ترین تعقیب‌کنندگان خود در جدول فروش (رنو زوئی و فولکس‌واگن ID.3)، اختلافی فاحش را به ثبت رسانده است.

البته قرارگیری رنو زوئی در رتبه دوم جدول پرفروش‌ترین‌ها نیز برای کمپانی سازنده این خودرو یک دستاورد ارزشمند محسوب می‌شود؛ چراکه زوئی از زمان معرفی در سال ۲۰۱۲، هنوز (و پس از گذشت حدوداً یک دهه) نسلی عوض نکرده و تابه‌حال به لطف فیس‌لیفت و سایر به‌روزرسانی‌های رنو در بازار دوام آورده است اما علیرغم این مسائل، هنوز هم تا حدود زیادی جذابیت و مقبولیت خود را در نگاه مشتریان اروپایی حفظ کرده است.

پرفروش‌ترین خودروهای الکتریکی بازار اروپا را بشناسید

علیرغم حضوری تقریباً یک دهه‌ای در بازار و عدم تعویض نسل، رنو ZOE همچنان گزینه‌ای مطمئن، محبوب و مقبول در نزد خریداران اروپایی محسوب می‌شود اما هجوم رقبای تازه‌نفس، امان زوئی را بریده و جایگاهش را با تهدیدی جدی مواجه ساخته تا زنگ خطر برای تعویض نسل آن به صدا در آمده باشد.

دراین‌بین نباید از یاد برد که رنو و نیسان، زودتر از بسیاری از رقبای مستقیم خود به فکر طراحی و عرضه خودروهای تمام الکتریکی در مقیاسی وسیع افتادند و این پیشگامی و پیش‌دستی آن‌ها، برایشان نوعی مزیت و اعتبار را به همراه داشته است. البته با توجه به افزایش روزافزون تعداد و تنوع گزینه‌های قابل انتخاب در بازار خودروهای تمام الکتریکی و همچنین حضور جدی‌تر رقبا در این بخش از بازار، پرواضح است که اگر رنو در به‌روزرسانی اساسی و معرفی نسل جدید زوئی شتاب نکند، این خودرو به‌راحتی و در آینده‌ای نه‌چندان دور جایگاه فعلی‌اش را از دست خواهد داد؛ کما اینکه در حال حاضر هم در بین ده خودروی صدرنشین این لیست، رنو زوئی تنها خودرویی است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افت فروش مواجه شده است. بخصوص حالا که فولکس‌واگن، بزرگ‌ترین خودروساز اروپا، عزمش را برای حضوری قدرتمند در بازار خودروهای الکتریکی جزم کرده و نماینده تازه‌نفس آن یعنی ID.3 نیز با اختلافی بسیار ناچیز رتبه دوم را به رنو زوئی واگذار کرده و با فروش ۳۰.۳۲۹ دستگاه در جایگاه سوم قرارگرفته است.

رتبه چهارم این لیست نیز در اختیار دیگر محصول تازه‌وارد و تمام الکتریکی فولکس یعنی کراس‌اوور ID.4 قرار دارد که فروشی برابر با ۲۳.۸۷۳ دستگاه را تجربه کرده است تا با توجه به جایگاه نهم فولکس‌واگن Up! الکتریکی (با فروشی معادل حدوداً ۱۸ هزار دستگاه)، فولکس‌واگن بیشترین تعداد نماینده را در بین ده خودروی الکتریکی پرفروش بازار اروپا (در نیمه اول سال)۲۰۲۱ داشته باشد.

پرفروش‌ترین خودروهای الکتریکی بازار اروپا را بشناسید

فولکس‌واگن ID.3 و ID.4 به ترتیب سومین و چهارمین خودروی الکتریکی پرفروش بازار اروپا در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ لقب گرفتند و پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده نیز همچنان روندی صعودی را در بحث فروش تجربه کنند.

هیوندای کونا الکتریکی و کیا نی‌رو نیز با فروشی در محدوده ۲۱ هزار دستگاه، به ترتیب رتبه‌های پنجم و ششم این لیست را از آن خود ساختند تا همراه با نیسان لیف که در رتبه دهم قرارگرفته (۱۵.۵۶۳ دستگاه)، سه نماینده برندهای آسیایی در جدول پرفروش‌ترین خودروهای الکتریکی بازار اروپا باشند.

هیوندای کونا و کیا نی‌رو

نسخه الکتریکی هیوندای کونا و کیا نی‌رو

اتحاد تازه تأسیس استلانتیس نیز دو نماینده در میان پرفروش‌ترین خودروهای الکتریکی بازار اروپا دارد که ازقضا در جدول همسایه یکدیگر نیز هستند؛ بدین‌صورت که پژو ۲۰۸ الکتریکی با ۲۰.۲۳۴ دستگاه در رتبه هفتم و فیات ۵۰۰ جدید با ۱۹.۰۶۸ دستگاه در رتبه هشتم جا خوش کرده‌اند.

فیات 500e

فیات ۵۰۰e

نوشته: علی کریمی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟