تایر بارانی

استاندارهای کیفی برای مصرف تایر و تشخیص مصرف‌کننده آن

یکشنبه - 21 شهریور 1400

پیشرانه- استاندارد جدید الحاقی به استانداردهای قدیم تایرهای سواری -وانتی- و باری اتوبوسی موسسه ملی استاندارد ایران برای ایجاد شاخص بهتری برای مصرف‌کنندگان تایر است تا با مقایسه بهتر مشخصات تایرهای موجود در بازار بر اساس نیاز خود تایر مناسب‌تری را با قیمت بهتر انتخاب و مصرف نموده از بهره‌وری بالاتری برخوردار شوند.

پیشرانه- استاندارد جدید الحاقی به استانداردهای قدیم تایرهای سواری -وانتی- و باری اتوبوسی موسسه ملی استاندارد ایران برای ایجاد شاخص بهتری برای مصرف‌کنندگان تایر است تا با مقایسه بهتر مشخصات تایرهای موجود در بازار بر اساس نیاز خود تایر مناسب‌تری را با قیمت بهتر انتخاب و مصرف نموده از بهره‌وری بالاتری برخوردار شوند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» این استانداردها در سه زمینه “S”یا صدای ایجادشده ناشی از تایر درحرکت زیر خودرو است (آرامش بیشتر در محیط‌زیست)، “W” یا چسبندگی به جاده خیس و مرطوب که شرایط مصرف و کشانشی و ترمزگیری تایر را مشخص می‌کند (ایمنی برای مصرف‌کننده و جامعه) و بالاخره “R” یا مقاومت غلتشی تایر که میزان انرژی اتلافی تایر برای حرکت است و در مصرف سوخت خودروست (سلامت محیط‌زیست و اتلاف کمتر انرژی) که می‌تواند تا حدود ۷% تأثیر بگذارد.

چگونگی آزمون استاندارد چسبندگی (چنگزنی) تایر به سطوح خیس

عملکرد نسبی ترمز روی سطح خیس در مورد یک خودروی آزمون که با تایر منتخب تجهیز شده است، در مقایسه با همان خودرو که با تایر مرجع استاندارد تجهیز شده است میباشد.

این عملکرد طی چندین نوبت آزمون تایر در یک خودروی آزمون (مجهز به وسایل اندازه‌گیری دقیق آزمون) که کار با مقایسه عملکردی شتاب منفی خودرو از سرعت km/h ±۵ ۸۵ به‌سرعت km/h 20 در پیست استاندار آسفالته خاص با شیب و درجه حرات محیطی مشخص ۱.۵ ± ۵/۰ میلی‌متر عمق آب روی جاده و با شروع کاربری تایر مرجع استاندارد (محک) و سپس تکرار چندگانه همان روش آزمون با تایر منتخب آزمون و درنهایت تکرار همان روش با تایر مرجع استاندارد و استخراج نتایج نزدیک به هم از هر تایر برای جمع‌بندی و استفاده در معادلات مربوطه و به دست آوردن ضریب چسبندگی و مقایسه با جدول حدود مقادیر استاندارد و گرید بندی تایر منتخب آزمون است.

مقیاس درجه‌بندی در این استاندارد از گرید A تا G برای معرفی سنجش رفتاری تایر زیر خودرو در جاده‌های خیس و مرطوب برای ترمزگیری را مشخص می‌کند. گرید “A” کوتاه‌ترین فاصله برای ترمز را نشان می‌دهد، درحالی‌که گرید “F” نشان‌دهنده طولانی‌ترین فاصله ترمز برای توقف است. دسته‌های “D” و “G” در این دسته‌بندی استاندارد خالی هستند، مثلاً ممکن است هیچ تایری پارامترهای عملکردی در این محدوده نداشته باشد. تفاوت بین کوتاه‌ترین و طولانی‌ترین مسافت ترمز گیری تایرها از کلاس “A” تا “”F معادل ۱۸ متر است.

رانندگی در کشور ایران با یازده اقلیم آب‌وهوایی متفاوت، به معنای امکان برخورد با جاده خیس در روزهای بارانی در مناطق پرباران و یا برخی دیگر مناطق است. آنچه به‌طورقطع به تسلط بر خیسی و رطوبت جاده کمک می‌کند مجموعه‌ای از تایرهای خوب و مناسب در خودروست که بخصوص برای چسبندگی به جاده در باران طراحی‌شده باشند، این‌گونه تایرها به‌سادگی تایرهای بارانی یا آب‌وهوای خیس و مرطوب نامیده می‌شوند. تایرهای بارانی، همان‌طور که از نامشان پیداست، می‌توانند عملکرد بهتری را روی سطوح خیس و مرطوب جاده ارائه دهند. برای آگاهی از عملکرد بهتر تایرها در زیر باران و اینکه چگونه می‌توانید بهترین تایر بارانی را برای ماشین خود بیابید، ادامه مطلب را بخوانید. (مهم است بدانیم اگر تایری که در جاده بارانی مناسب بوده و تائید شود البته در جاده خشک کارایی بهینه لازم را دارا خواهد بود)

تایر بارانی چیست؟

تایرها به دودسته اصلی: تایرهای تابستانی و تایرهای زمستانی تقسیم می‌شوند که با توجه به شرایط مختلف جاده و اهداف عملکردی آن‌ها ساخته‌شده‌اند و این بدان معناست که آن‌ها باید در ترکیب مواد مورداستفاده در ساختمان تایر و همچنین انواع الگوی طرح آج آن‌ها متفاوت باشند.

به بیان ساده، مفهوم “تایر بارانی ” استفاده از ترکیب مواد لاستیکی خاصی در تایرهای تابستانی است که رفتار خوبی را روی سطوح خیس و مرطوب تضمین نماید؛ و این شامل افزودن ذرات پرکننده است که به ترکیب لاستیکی اجازه می‌دهد به نقاط درشت جاده بهتر ” بچسبد ” و به‌طور مؤثری سطح تماس بین تایر و سطح جاده را افزایش دهد، زیرا همیشه تایر با سهولت بیشتر به قسمت‌های درشت و ناهموار سطح جاده برخورد دارد.

شرایط آب‌وهوایی و انتخاب تایر خودرو

اقلیم‌های گوناگون و شرایط آب‌وهوایی متفاوت همیشه برای رانندگی ایمن مناسب نیست؛ بنابراین هنگام انتخاب تایرهای جدید برای اتومبیل خود، باید به رانندگی در زیر باران نیز فکر کنید.

گاهی اوقات، بارندگی آن‌قدر زیاد است که خطر آب پیمایش تایر (ایجاد فاصله و جدایش مابین سطح تایر و جاده توسط آب) افزایش می‌یابد و انتخاب تایر مناسب‌تر برای رانندگی را ضرورتاً افزایش می‌دهد. در این شرایط، جاده‌های مرطوب اغلب می‌توانند به منطقه‌ای خطرناک برای رانندگان تبدیل شوند، زیرا وجود آب در جلوی تایر باعث از بین رفتن کشانش بین سطح جاده و تایر و درنتیجه احتمال از دست دادن کنترل خودرو می‌شود.

چرا برخی از تایرها در سطوح خیس بهتر از سایرین هستند؟

موفقیت تایرهای بارانی بیشتر در استفاده از مواد و ترکیب مناسب عناصر نهفته آن است. به‌عنوان‌مثال، سیلیس فعال‌شده، یک ترکیب قابل‌اعتماد برای این‌گونه تایرهاست.

به‌طور مشابه، الگوی طرح مناسب آج سطح تایر نیز کمک می‌کند. شکل V جهت‌دار، همان‌طور که در برخی نمونه‌های تایرها دیده می‌شود، دنده‌های آج بر روی این الگو اجازه می‌دهد تا توزیع ایدئال فشار تایر روی سطح تماس انجام شود – فشار بیشتر از مرکز آج ایجادشده و این اجازه می‌دهد تا آب به‌طور مؤثرتری از طریق شیارهای آج به بیرون هدایت شود.

در ضمن اینکه این امر در تایرهای جهت‌دار اتفاق می‌افتد، این طرح الگو همیشه بهترین راه‌حل نیست. چنین الگویی برای لاستیک‌هایی با عرض آج تقریباً ۲۱۵ میلی‌متر و بیشتر مطلوب‌تر است. در تایرهای پهن‌تر، مسافتی که آب باید از زیر و جلوی آج به سمت بیرون طی کند، همانند تایرهای نامتقارن است. بااین‌حال، تایرهای بارانی به دلیل مزایای بسیار دیگر، هنوز به‌طورمعمول دارای آج جهت‌دار هستند تا نامتقارن؛

تایرهای با طرح آج جهت‌دار (Directional)، جدا از داشتن دو نیمه متقارن طرح، دارای کشانش حداقل ضعیف‌تری هستند که این امر در هنگام رانندگی سریع در پیچ‌ها، بیشتر مشهود است. تایرهای نامتقارن (Asymmetric)، در سمت بیرونی خود دارای کناره بسته‌ای هستند؛ که این البته با توانایی هر یک از الگوها در حذف و خروج آب مرتبط است.

عمق آج و حذف آب

با توجه به این موضوع، بیایید نگاه دقیق‌تری به عمق الگوی آج داشته باشیم. هرچه عمق آج بیشتر باشد، حجم بیشتری از آب را می‌تواند از زیر تایر خارج و هدایت کرده و چسبندگی بیشتری به سطح جاده داشته باشد. درنتیجه، آج عمیق‌تر در کاهش خطر آب پیمایی تایر بهتر خواهد بود.

به‌طور مثال در یک جاده استاندارد آسفالته و خیس و آب‌گرفته باضخامت ۱ تا ۱.۵ میلی‌متر، خودرویی با سرعت ۸۰Km/h و تایرهای نو با عمق آج ۷ میلی‌متری، مسافت ۲۹ متری را برای توقف طی می‌کند درحالی‌که همان خودرو با تایرهایی با عمق ۱.۶ میلی‌متر (حداقل عمق استاندارد تایر) برای توقف مسافت ۴۲ متری نیاز دارد یعنی در حدود ۱۳ متر بیشتر کشیده می‌شود تا توقف کند. (۴۵% بیشتر) و اگر عمق تایر کمتر از استاندارد و حدود ۱ میلی‌متر باشد ۴۹ متر برای توقف کشیده می‌شود (۶۹% بیشتر)

بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم چنانچه عمق آج تایرها به ۳ میلی‌متر رسید برای ایمنی بیشتر و بخصوص در فصل زمستان تعویض گردند.

در کل در فکر خود برای کیفیت بهتر و ایمنی بیشتر رانندگی در شرایط اقلیم‌های بارانی و جاده‌های خیس، استفاده از تایرهای جهت‌دار با طرح V شکل و عمق بیشتر آج، شرایط استفاده بهتری را فراهم می‌کند.

کدام تایر، تایرهای زمستانی جهت‌دار یا نامتقارن؟

ارائه پاسخ صریح به این سؤال امکان‌پذیر نیست، اما اکثر تایرهای زمستانی از نوع یک‌طرفه (Directional) هستند. در هنگام مواجهه با انتخاب طرح تایرهای موردنیاز خود (جهت‌دار و یا نامتقارن) برای زمستان، سبک رانندگی خود را قرار داده و به شرایطی که معمولاً از آن‌ها استفاده می‌کنید بی اندیشید.

اغلب، هنگام بحث در مورد انتخاب صحیح تایر اتومبیل، به افراد توصیه می‌شود سبک رانندگی شخصی خود را در نظر بگیرند. بااین‌حال، برای کسانی که از شما شناخت ندارند، تعیین سبک رانندگی شما دشوار است.

با در نظر گرفتن این موضوع، بررسی عوامل مختلفی که به تعیین سبک رانندگی شما کمک کند تا به نوبه خود این نیز بتواند به شما در تعیین نوع تایرهایی که برای رانندگی نیاز دارید کمک کند پاسخ سؤالات زیر است:

سبک رانندگی من چیست؟

وقتی مردم به سبک رانندگی اشاره می‌کنند، ما به روش کلی رانندگی شخص اشاره می‌کنیم. به خاطر نیازهای خودروی خود، به برخی از سؤالات کلیدی مانند موارد زیر پاسخ دهید.

  • آیا دوست دارید سریع رانندگی کنید؟
  • آیا دوست دارید قاطع باشید، مانند سبقت با اطمینان از خودروها و همچنین مانورهای دیگر؟
  • آیا دوست دارید قابلیت‌های اتومبیل خود را امتحان کنید، اغلب در محدوده سرعت بالاتر رانندگی می‌کنید؟
  • آیا در مورد رانندگی در پیچ‌ها و گردش‌ها بی‌پروا هستید (سرعت در پیچ) و یا برای ایمنی با سرعت کمتری خودرو را در پیچ‌ها میرانید؟

البته شرایطی وجود دارد که این امر تغییر می‌کند. اکثر رانندگان به‌طورکلی در زمستان بیشتر مراقب هستند.

 تهاجمی و سریع

وقتی مردم از یک سبک رانندگی تهاجمی یا سریع صحبت می‌کنند، اغلب به شخصی اشاره می‌کنند که دوست دارد با سرعت بیشتری رانندگی کند و اطمینان بیشتری به توانایی رانندگی خود دارد. به‌عنوان‌مثال، چنین راننده‌ای برای حرکت با سرعت و دنده بالاتر در هنگام خلوتی جاده و پیچ‌ها و برای استفاده از فضای موجود مشکلی ندارد، درحالی‌که سایر رانندگان ممکن است به‌سادگی در سرعتی مطمئن و متوسط بمانند.

کمیته فن‌آوری و نوآوری گروه صنعتی رازی در شرکت‌های زیرمجموعه گروه (شرکت‌های آرتاویل تایر و یزد تایر) با تولید انواع سایزها و طرح‌های تایر تابستانی، چهارفصل، جهت‌دار و نامتقارن برای شرایط جاده‌ای و آب‌وهوایی مختلف کشور و کنترل و بررسی بهینه‌سازی هم جانبه محصولات خود از جنبه‌های مختلف ایمنی، استانداردی، کیفی و کارایی در شرایط مختلف، همواره در تلاش در جهت بهینه‌سازی و همخوان نمودن آن‌ها با جدیدترین استانداردهای نوین بین‌المللی و نیازهای مصرف‌کنندگان آن‌ها بوده که این مهم با کنترل و بررسی به‌عمل‌آمده در این نوع تست‌های چسبندگی و کشانشی در جاده‌های خیس و خشک انطباق کامل آن‌ها با این استانداردها را عملاً به اجرا گذاشته و تضمین نموده است تا بتواند سطحی بسیار قابل‌قبول را در رقابتی نزدیک با محصولات دیگر تولیدکنندگان بنام داخلی و یا خارجی را داشته و رضایت در مصرف را تضمین کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟