افزایش قیمت تایر

وزارت صمت طرف تولیدکننده تایر است یا دلال؟

چهارشنبه - 26 آبان 1400

پیشرانه- موافقت نکردن وزارت صمت با افزایش قیمت تایرهای سواری علاوه بر مشکلاتی که برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند، بازار را به سمت چند نرخی شدن پیش می‌برد، وزارت صمت در جلسه اخیر مدیریت بازار با افزایش قیمت تایر مخالفت کرد و تنها به افزایش قیمت تایر باری رأی موافق داد.

پیشرانه- موافقت نکردن وزارت صمت با افزایش قیمت تایرهای سواری علاوه بر مشکلاتی که برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند، بازار را به سمت چند نرخی شدن پیش می‌برد، وزارت صمت در جلسه اخیر مدیریت بازار با افزایش قیمت تایر مخالفت کرد و تنها به افزایش قیمت تایر باری رأی موافق داد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از کش‌وقوس‌های بسیار میان انجمن صنفی صنعت تایر و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده، آب پاکی را به روی دست تولیدکننده ریخت و با افزایش قیمت مخالفت کرد.

در ماه‌های گذشته در پی افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت تمام‌شده برای تولیدکنندگان تایر افزایش یافت. این موضوع باعث شد تا تولیدکنندگان این صنعت خواستار افزایش قیمت باشند.

درواقع تولیدکنندگان تایر معتقد بودند در پی افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت محصول نهایی نیز باید به‌صورت کارشناسی شده افزایش پیدا کند، در غیر این صورت با توجه به چنین شرایطی، کمبود نقدینگی می‌تواند بسیاری از واحدها را با مشکل همراه کرده و تعدادی را از چرخه فعالیت خارج کند.

اما در همین کش‌وقوس‌های افزایش قیمت، صادرات تایر نیز به‌صورت مشروط آزاد شد، موضوعی می‌تواند با ایجاد درآمد ارزی بخشی از کمبود نقدینگی را جبران کند؛ اما فراموش نکنیم بازگشت به بازارهای صادراتی آن‌هم پس از چند سال، زمان‌بر و نیازمند صرف هزینه خواهد بود، درنتیجه این موضوع نمی‌توانست به‌صورت فوری در جهت تأمین نقدینگی به کمک واحدهای تپلید کننده بیاید.

در همین راستا بار دیگر پیشنهاد افزایش قیمت آن‌هم‌‌ در دو مرحله به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده ارائه شد، اما این بار وزارت صنعت، معدن و تجارت با این افزایش قیمت مخالفت کرد.

درواقع وزارت صنعت، معدن و تجارت با عدم موافقت با افزایش قیمت تنها رأی به افزایش قیمت تایرهای باری داد.

در نامه‌ای عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به دکتر مفتح، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نوشت: «مقررشده است قیمت تایرهای باری بایاس ۲۵ درصد و قیمت تایرهای باری رادیال تنها ۱۵ درصد افزایش یابد، تصمیم‌گیری در خصوص افزایش قیمت انواع تایر در جلسه مدیریت بازار با حضور وزیر انجام‌شده است و حاضران در جلسه بر ضرورت حفظ و رعایت تعادل در بازار لاستیک تأکید کرده‌اند.» همچنین در جلسه مدیریت بازار که هجدهم آبان ماه برگزار شد، اعضا به‌اتفاق آرا تنها با افزایش قیمت تایرهای باری موافقت کرده‌اند و لاستیک‌های سواری را شامل افزایش قیمت ندانسته‌اند.

اما بدون شک‌ این اتفاق تبعات بسیاری برای بازار و تولیدکننده به همراه دارد. عدم افزایش قیمت کارشناسی شده و قانونی می‌تواند تایر در بازار را چند نرخی کند و این اتفاق به‌شدت برای واحدهای تولیدکننده مشکل‌زا خواهد بود.

این اتفاق به افزایش فعالیت دلالان نیز کمک خواهد کرد تا تفاوت قیمت در کارخانه و بازار بیشتر شود.

از سویی دیگر تصمیمات این جلسه برای تولیدکنندگان دارای ابهاماتی است که بدون شک پیش از ابلاغ رسمی‌ باید برطرف شود.

بدون شک با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه درصورتی‌که واحدهای تولیدکننده محصول نهایی قیمت خود را افزایش ندهند، کمبود نقدینگی، کاهش سوددهی و… می‌تواند آن‌ها را گرفتار کند.

نوشته: مرسده امیرپناهی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟