تیگارد X35

باز کردن گالری تصاویر
1.5 لیتری
147 اسب بخار
CVT
دیفرانسیل جلو
توربو شارژ
مشاهده سایر مشخصات
مزایا
طراحی زیبا
آپشن‌های مناسب
پیشرانه قابل قبول
ایمنی بالا
معایب
حساسیت موتور توربو
ضعف شبکه
بازار دست دوم بد
خدمات پس از فروش نامناسب

پیشرانه- تیگارد X35 نخستین محصول تیگارد موتور معرفی شد.

تیگارد X35 یا همان بایک X35 اولین محصولی است که تیگارد موتور تصمیم دارد آن را از به بازار ایران برساند و این کراس‌اوور کوچک با نشان تیگارد به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید.

بنابراین بهتر است که نگاهی به مشخصات فنی، قیمت، امکانات و سایر ویژگی‌های تیگارد X35 سانیار موتور بیندازیم. در ادامه با پیشرانه همراه باشید.

تیگارد X35 یک کراس‌اوور کوچک در رده محصولاتی همچون جک S3 و ام وی ام X22 است که نسل اول آن در سال ۲۰۱۶ راهی بازار چین شد. سپس از ابتدای سال ۲۰۱۹ نسل دوم این خودرو با طراحی ظاهری و داخلی متفاوت به بازار چین و البته برخی کشورهای آمریکای لاتین مثل برزیل و آرژانتین راه پیدا کرد.

حالا دیار خودرو با استفاده از شرکت زیرمجموعه خود یعنی سانیار موتور تصمیم دارد نسل دوم X35 را به‌عنوان یک شاسی‌بلند شهری میان قیمت به دست مشتریان ایرانی برساند و بر همین اساس احتمال می‌رود طی چند ماه آینده شاهد حضور تیگارد در جاده‌های کشورمان باشیم.

مشخصات فنی تیگارد X35

آن‌طور که از کاتالوگ نسخه‌های بین‌المللی بایک X35 پیداست، این خودرو با یک موتور ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور ۱۴۸ نیوتن‌متر به‌علاوه گیربکس چهار سرعته اتوماتیک همراه خواهد بود. گفته می‌شود یک موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ به قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر هم برای بایک X35 در نظر گرفته‌شده که البته وب‌سایت رسمی شرکت بایک به این موضوع اشاره‌ای نداشته است.

مصرف سوخت بایک ایکس ۳۵ حدود ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در نسخه تنفس طبیعی اعلام‌شده و بیشترین سرعت این خودرو هم نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است؛ بنابراین در بخش فنی شاهد یک نوع عملکرد معمولی برای این کراس‌اوور کوچک خواهیم بود.

جدول زیر اطلاعات بیشتری در رابطه با مشخصات فنی تیگارد سانیار موتور یا همان بایک X35 به اطلاع شما می‌رساند.

نام خودرو بایک x35 – تیگارد سانیار موتور
نوع موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی
توان خروجی ۱۱۶ اسب بخار – ۱۴۸ نیوتن‌متر
گیربکس CVT پانچ بلژیک با حالت رانندگی اسپرت و تیپترونیک
شتاب صفر تا صد حدود ۱۳.۵ ثانیه
نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن خالص ۱۲۷۰ کیلوگرم

طراحی بایک X35

به‌عنوان یک کراس‌اوور کوچک اقتصادی، تیگارد X35 چهره نسبتاً نوین و قابل قبولی ارائه می‌دهد. چراغ‌های دی لایت در کناره‌های سپر جلو طراحی نواری نسبتاً جذابی دارند و سایر المان‌های آن نظیر جلوپنجره بسیار بزرگ و طرح قابل‌قبول چراغ‌های جلو، یک خودروی چینی تقریباً زیبا و خوش‌چهره را در برابر چشمان بیننده به نمایش می‌گذارند. نمای بغل جلوه‌ای کلاسیک و ساده‌تر به نمایش می‌گذارد که طرح مشکی‌رنگ ستون سی و حالت به‌هم‌پیوسته شیشه بغل با شیشه پشت، شاخصه امروزی‌تر آن محسوب می‌شود.

در مورد طراحی داخلی می‌توان گفت که شاهد فضای نسبتاً زیبا و امروزی هستیم که طرح کلیدهای چهارتایی روی بخش میانی داشبورد از ویژگی‌های بارز آن به‌حساب می‌آید. کیفیت متریال داخلی این خودرو در حد محصولات ارزان‌قیمت چینی بوده و چندان مرغوب نیست. ضمناً با توجه به فاصله محوری نه‌چندان بزرگ ۲۵۶۰ میلی‌متری، باید گفت که صندلی‌های ردیف دوم برای افراد بلندقد خیلی جادار نخواهند بود.

امکانات رفاهی و ایمنی

در زمان نگارش این مطلب هنوز تیگارد به‌طور رسمی از سوی دیار خودرو معرفی نشده اما با توجه به آنکه در اینجا با یک کراس‌اوور نسبتاً ارزان‌قیمت و نه‌چندان لوکس مواجه هستیم، احتمالاً تجهیزات سطح بالایی نیز برای این محصول در نظر گرفته نخواهد شد. به‌ویژه که نسخه چینی هم از این لحاظ چندان دست‌پر به میدان نیامده است؛ بنابراین می‌شود انتظار داشت که آپشن‌های زیر در فهرست تجهیزات رفاهی و ایمنی تیگارد یا همان X35 دیار خودرو موجود باشد.

همچنین از دیگر آپشن‌های این خودرو می‌توان به ترمز ABS\EBD، سیستم کنترل پایداری و کنترل لغزش، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم تقدم ترمز، ستون تاشونده فرمان هنگام تصادف و ضربات شدید از روبرو، اتصال امن صندلی مخصوص کودک، دوربین و سنسور عقب، استارت دکمه‌ای، سانروف پانورامیک و SHADE برقی، برف‌پاک‌کن هوشمند شیشه پشت، صندلی‌های چرم و پارچه با تنظیم دستی ۶ جهت برای راننده و ۴ جهت برای شاگرد، صندلی‌های تاشوی ردیف پشت، صفحه‌نمایش ۸ اینچ با قابلیت MIRROR تلفن همراه، ۶ عدد اسپیکر سیستم صوتی، تهویه مطبوع الکتریکی مجهز به میکرو فیلتر، دریچه تهویه مطبوع سرنشینان عقب از زیر صندلی‌های جلو، سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS و کنسول و زیر آرنجی برای سرنشینان ردیف جلو اشاره کرد.

قیمت و حریفان تیگارد X35

با توجه به مشخصات فنی و سطح امکانات ذکرشده در بالا، به‌احتمال‌قوی بایک X35 در محدوده قیمت حدود ۶۰۰ میلیون تومان روانه بازار کشور خواهد شد و بر همین اساس به رقابت با محصولاتی همچون ام وی ام X22 پرو، جک S3 و لیفان X70 خواهد پرداخت.

البته احتمالاً محصولات دیگری نیز همچون دانگ فنگ ۵۰۰ در این کلاس و رنج قیمت به بازار کشور راه پیدا خواهند کرد که عرصه را بر بایک ایکس ۳۵ و دیگر محصولات حاضر در این محدوده تنگ‌تر خواهند ساخت. هنوز زمان عرضه تیگارد سانیار موتور به بازار ایران مشخص نشده است اما گمان می‌رود تا چند ماه آینده باید منتظر فروش این کراس‌اوور کوچک چینی در کشورمان باشیم.

نوشته: حسین باباپور

مشخصات فنی

موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور 1.5 لیتری
تنفس موتور توربو شارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 147 اسب بخار
حداکثر گشتاور 210 نیوتن متر
جعبه دنده CVT
شتاب ۰ - ۱۰۰ ثانیه
مصرف سوخت داخل شهر 9.4
مصرف سوخت ترکیبی 7.2

موارد ایمنی

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده ای - ABS - EBD - BA - TCS - ESP - HSA

ویژگی های رفاهی

سقف پانورامیک با سانروف برقی، استارتر دکمه‌ای، چراغ‌های روشنایی در روز، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل حرکت در سربالایی HAC، سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS، فرمان برقی، کروزکنترل، نمایشگر 8 اینچی لمسی مرکزی-

نظر شما چیست؟