کاهش قیمت خودرو طی دوماه اخیر چقدر بود؟ + جدول قیمت خرداد ۱۴۰۲

سه شنبه - 16 خرداد 1402

پیشرانه –  در سال گذشته، بازار خودرو با تنش‌های فراوانی مواجه شد و اکثر خریداران در تهیه خودروی مورد نیاز خود از کارخانه یا بازار مشکلاتی را تجربه کردند. از یک سو، سازندگان خودرو به دنبال افزایش قیمت‌ها بودند و از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت درصدد اجرای برنامه‌هایی برای کنترل قیمت‌ها در بازار بود.

پیشرانه –  در سال گذشته، بازار خودرو با تنش‌های فراوانی مواجه شد و اکثر خریداران در تهیه خودروی مورد نیاز خود از کارخانه یا بازار مشکلاتی را تجربه کردند. از یک سو، سازندگان خودرو به دنبال افزایش قیمت‌ها بودند و از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت درصدد اجرای برنامه‌هایی برای کنترل قیمت‌ها در بازار بود.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» به نقل از خودروبانک ، نامشخصی بازار باعث شد تا در اسفند ۱۴۰۱ طرح فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه اجرا شود و بخشی از تقاضای بازار به سوی خرید از این سامانه سوق پیدا کند. اما در ابتدای سال ۱۴۰۲، پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها در بازار به حقیقت نپیوست و با اعلام قیمت‌های جدید خودروهای داخلی توسط دولت، موج رشد قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه یافت.

بر این اساس، در فروردین ۱۴۰۲، قیمت «دناپلاس» در بازار به ۷۹۵ میلیون تومان رسید و رشد ۱۰ میلیونی را شاهد بود. همچنین، قیمت «دنا پلاس توربو اتومات» با افزایش ۶۳ میلیونی به یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان رسید و به باشگاه یک میلیاردی‌ها پیوست. علاوه بر این، قیمت «۲۰۷ پاناراما اتومات» به یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان رسید.

البته تا اواسط اردیبهشت ۱۴۰۲، روند صعودی قیمت خودرو ادامه داشت و این موضوع باعث شد تا سیاستگذاران خودرو برای کنترل قیمت‌ها، مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه را اجرا کنند و از درج قیمت‌ها در پلتفرم‌های انتشار دهنده آگهی جلوگیری کنند.

با انجام این اقدامات، اخیراً قیمت انواع خودروها در بازار کاهش یافته است، اما باید به این نکته توجه داشت که عواملی مانند بلاتکلیفی قیمت محصولات مونتاژی، افزایش ورود خودروهای کارکرده و همچنین فروش دور دوم خودرو در سامانه یکپارچه دلایل افت قیمت و کاهش معاملات را به همراه دارند.

کارشناسان باور دارند که اجرای مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه و اقدامات دیگر برای کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو، در کوتاه‌مدت تاثیر مثبت بر بازار داشته است. اما برای تثبیت این تاثیرات و ایجاد پایداری در بازار خودروی ایران، لازم است تا راهبردهای بلند‌مدت و پایداری توسط دولت و سیاستگذاران صنعت خودرو برنامه‌ریزی و اجرا شود. این راهبردها می‌تواند شامل انجام اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو، افزایش تولید داخلی، ایجاد رقابت سالم بین شرکت‌های خودروسازی و حمایت از ورود و توسعه فناوری‌های نوین باشد.

البته با توجه مشکل تحویل خودرو توسط خودروسازان بزرگ از جمله ایران خودرو و همچنین کند و محدودیت شدید در واردات خودرو چشم انداز آینده بازار خودرو نامناسب بنظر می‌رسد و امکان عوض شدن شیب نمودار قیمتی خودرو به سمت بالا کاملا محتمل است.

جدول قیمت خودروها در خرداد ۱۴۰۲

 

نام خودرو قیمت فروردین ماه ۱۴۰۲ قیمت خردادماه تغییر قیمت (میلیون تومان) درصد تغییر قیمت
شاهین ۷۳۰ میلیون تومان ۶۰۰ میلیون تومان -۱۳۰ -۱۷.۸%
کوییک آر ۴۲۰ میلیون تومان ۳۵۳ میلیون تومان -۶۷ -۱۵.۹%
کوییک معمولی ۴۱۵ میلیون تومان ۳۴۹ میلیون تومان -۶۶ -۱۵.۹%
سمند سورن پلاس ۷۳۲ میلیون تومان ۶۱۰ میلیون تومان -۱۲۲ -۱۶.۷%
رانا پلاس ۶۲۰ میلیون تومان ۵۰۰ میلیون تومان -۱۲۰ -۱۹.۴%
دنا پلاس ۸۰۵ میلیون تومان ۶۸۰ میلیون تومان -۱۲۵ -۱۵.۵%
دنا پلاس توربو اتوماتیک ۱ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان ۹۰۰ میلیون تومان -۱۳۰ -۱۲.۶%
پژو ۲۰۷ پانا ۱ میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان ۹۷۵ میلیون تومان -۱۹۰ -۱۸.۲%
تیبا صندوق دار ۴۰۵ میلیون تومان ۳۵۷ میلیون تومان -۴۸ -۱۱.۹%
ساینا ۴۲۰ میلیون تومان ۳۴۰ میلیون تومان -۸۰ -۱۹.۰%
تیبا ۲ ۴۰۶ میلیون تومان ۳۵۵ میلیون تومان -۵۱ -۱۲.۶%
پژو ۲۰۷ دنده ای ۸۰۰ میلیون تومان ۶۸۵ میلیون تومان -۱۱۵ -۱۴.۴%
هایما S5 پلاس ۱ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان ۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان -۳۲۰ -۱۹.۸%

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟