چرا بازار خودرو توافق را جدی گرفته است؟

دوشنبه - 22 خرداد 1402

پیشرانه – بازار خودرو ساعات کاری روز گذشته را در حالی به پایان رساند که بر خلاف سال های اخیر سرعت افت قیمت ها در آن بیشتر شده بود، آیا بازار خودرو توافق را جدی گرفته است؟ چرا؟

پیشرانه – بازار خودرو ساعات کاری روز گذشته را در حالی به پایان رساند که بر خلاف سال های اخیر سرعت افت قیمت ها در آن بیشتر شده بود، آیا بازار خودرو توافق را جدی گرفته است؟ چرا؟
به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه » ، روز گذشته بیست و یکم خردادماه بازارهای ارز، طلا ،سکه و خودرو با افت همراه شدند. بازارهایی که طی سال های اخیر برای بسیاری سکه بود، دیروز روی دیگری از خود نشان داد. اما از آنجا که لیدر این بازارها دلار است، بازار خودرو هم پیرو آن با افت همراه شد.
این اتفاق در حالی رخ داد که به رغم برخی اخبار و پیام‌های مبت و سازنده خواندن همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، هنوز هیچ یک از طرفین به صورت رسمی نه واکنشی داشته‌اند و نه اظهار نظری کرده‌اند.
برخی حرکت‌های سیاسی و همچنین نیازهای متفاوت دو کشور به این توافق، بازار را به این باور رسانده است که خبری در راه است. ضمن اینکه به باور بسیاری از کارشناسان، اصلی‌ترین دلیلی که بازار این موضوع را جدی گرفته است را باید در سفر سلطان عمان، هیثم بن طارق جست و جو کرد.
در این رابطه به طور خاص به این نکته اشاره می‌شود که هیثم بن طارق حامل پیام‌هایی از غرب و به طور خاص آمریکا برای ایران است و به نوعی سعی دارد گره روند احیای توافق برجام را باز کند. با این همه، توجه به ۲ نکته در مورد سفر پادشاه عمان به ایران و رایزنی‌های احتمالی وی با محوریت معادله اتمی ایران، حائز اهمیت است.
در این خصوص برخی تحلیل گران سیاسی معتقد هستند که سفر نفر اول کشور عمان، به ایران، به عنوان کشوری که سال هاست به میانجی‌گری در روابط ایران و آمریکا شهره است، به معنای آن است که سلطان عمان به قدری پیام‌ها و چهارچوب‌های این سفر را مهم دیده که خودش شخصا ترجیح داده است که حامل آن باشد. در واقع، اگر بنا بود صرفا رد و بدل یک ساده پیام باشد، چندان منطقی نبود که پادشاه عمان شخصا برای این کار اقدام کند و بدون تردید از طریق کانال های دیپلماتیک یا نهایتا وزیر امور خارجه اش کشور این پیام را منتقل می‌کرد.
مساله بعدی مد نظر این تحلیل‌گران نوع و چیستی پیام است. آنها با تاکید بر مهم بودن پیام ها، این پرسش را مطرح می‌کنند که این پیام‌ها دقیقا به دنبال احیای چه نسخه‌ای از توافق برجام هستند و آن را یک موضوع مهم می دانند. آیا می‌خواهند برجام سال را احیا کنند؟ آیا نسخه‌ای اروپایی برجام در میان است یا اساسا طرحی تازه برای احیای برجام در کار است؟
در این شرایط برخی با تحلیل و تفسیر تلویحی سخنان مقامات ارشد کشور، معتقد هستند که طرفین به طور جدی و با حفظ چارچوب هایی که شان هر یک حفظ شود، به دنبال یک توافق هستند. اما بر خلاف تحلیل گران سیاسی به نظر می‌رسد که برای بازارمیل و جدی بودن دستیابی به توافق برای خالی کردن حباب محدویت ها و ممنوعیت از بازار کافی باشد.
در این شرایط بخش عمده افرادی که به دلایل مختلف در این بازار فعالیت داشته و یا دارند، حرفه‌ای نبوده و صرفا بر اساس جریانات ،نوسانات کمتر وسود تضمین شده وارد بازار خودرو شده‌اند. هر چند تعداد زیاد آنها نقش و تاثیر بسیار عمده ای در عدم تعادل عرضه و تقاضا ایفا کرده است؛ با این حال همانطور که آنها بر اساس هیجان و غلیان وارد این بازار شده اند، ترس نیز آنها را فراری خواهد داد. کاهش نسبتا شدید قیمت خودروها در بازار و همچنین افزایش آگهی‌های فروش نشانه ای از ترس و تلاش برای خروج به شمار می آید.
بررسی و تحلیل بازیگران خرد و کلان این بازار نشان می‌دهد که آنها از یک سو بازارهای مشابه اعم از ارز،سکه و طلا را رصد می کنند. بنابراین موج کاهش قیمت در این بازارها که عمدتا طی سال‌های اخیرمحوریت فعالیت های سوداگرانه بوده است، سرمایه‌ها را از بازار فراری خواهد کرد.
در واقع تلاش برای خروج سریعتر و با زیان کمتر با توجه به سماجت این سرمایه‌ها برای سوداگری بیشتر ثابت می کند که خبرهای غیر رسمی، از منظر بازار رسمیت یافته اند؛ ممکن است دیر یا زود به صورت علنی این موضوع از سوی مقامات ارشد هر یک از کشورهای طرف مذاکره بیان شود.
اما لحن طرفین به گونه‌ای است که شاید دیگر سخت باشد که لفظ منازعه را به کار برد. پس طبیعی است که بازارخودرو، توافق را جدی گرفته و چراغ خطر را برای دلالان روشن کند.

نوشته :
مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟