هدف گرفتن مستقیم خودروسازان غیر دولتی

دوشنبه - 29 خرداد 1402

پیشرانه -با جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا به نظر می رسد هدف گرفتن مستقیم خودروسازان غیر دولتی همچنان ادامه دارد.

پیشرانه -با جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا به نظر می رسد هدف گرفتن مستقیم خودروسازان غیر دولتی همچنان ادامه دارد.
به گزارش وب سایت خبری پیشرانه، طبق اعلام گروه بهمن قرار بود امروز(۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۲) تعداد ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژسفید با موعد تحویل ۱۲ شهریور سال جاری در بورس کالا عرضه شود. قیمت پایه این خودرو یک میلیارد و ۲۹۶ میلیون تومان اعلام شد بود.
بهمن موتور نیز به صراحت اعلام کرده بود که این عرضه انجام خواهد شد.تا دیروز همه چیز طبق روال پیش می رفت و علاقمندان به این خودرو خود رو آماده خرید دیگنیتی پرستیژ کرده بودند.
لغو عرضه دیگنیتی در بورس کالا
اما صبح امروز اطلاعیه این عرضه از سایت بورس کالا حذف شد. بر این اساس اطلاعاتی که به دست آمده حاکی از آن است که با توجه به قرائت های مختلف بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی از قوانین و مقررات موجود و نظر به تصمیم گیری واحد در خصوص عرضه و همچنین ابهام ایجاد شده در خصوص انحصار بازار خودرو، مقرر شد عرضه خودرو به تعویق افتد.
پس از آن که اطلاعیه عرضه منتشر شد، شورای رقابت عرضه خودرو در بورس را تخلف دانست و اعلام کرد که باید متوقف شود. همچنین معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل گروه صنعتی بهمن‌موتور ضمن تاکید بر اینکه عرضه‌ خودرو تنها بایستی از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودروها باشد، اعلام کرد که بایستی عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا لغو شود.
دست اندازهایی از جنس مخالفت
البته نه این اولین بار است که با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت می شود و نه آخرین باری خواهد بود که در مقابل حرکت بخش خصوصی خودروسازی دست انداز ایجاد می کنند.
با توجه به اتفاقاتی که طی ماه های اخیر افتاده است،جنس دست اندازها از نوع مخالفت است.آنچه تا کنون مسلم شده است مخالفت و عدم تحمل خودروسازان غیر دولتی است.
این در حالی است که برخلاف باور مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا ،این روش فروش می توانست در نهایت باعث تعادل بازار شود. هر چند در ابتدای عرضه به دلیل شرایط حاکم بر بازار خودرو،قیمت های نهایی ۵ تا ۲۰ درصد کمتر از قیمت های بازار آزاد بود.اما عرضه های بعدی و استمرار در آنها نشان داد که بورس کالا به شدت با استقبال خریداران واقعی همراه شده است.
محدودیت ها و قیدهایی که قرار داست مانع از عرض اندام و بازیگری دلالان و رانت خواران می شد.حاشیه سود کم نیز انگیزه های آنان برای ورود به بورس کالا را از بین برده بود. به همین دلیل پس از عبور از شوک اولیه قیمت بخش زیادی از محصولاتی که در بورس کالا عرضه شدند،حتی از عرضه های اولیه نیز پائین تر بود.تنها در برخی خودروهای شاخص قیمت ها افت چندانی نداشتند.
با این وجود نمی توان منکر اثر گذاری و درست بودن عرضه خودرو در بورس کالا شد.
در این روش فروش،دیگر دست واسطه ها در دست یابی به سودهای بادآورده کوتاه می شد.یعنی به جایی اینکه رانت حاصل از قیمت گذاری دستوری به صورت بی هدف توزیع شود،مابه التفاوت به تولید کنندگان می رسید. خودروسازان می توانستند ازاین طریق بخشی از نیاز خود به نقدینگی را برطرف کنند.
با این حال به نظر می رسد که جلوگیری از توزیع رانت،جهت دادن به تولید،حفظ دارایی تولید کنندگان و سهام داران برای برخی خوشایند نبوده و نیست. به همین دلیل همچنان با استفاده از “چماق” انحصار اقدام به سرکوب خودروسازان غیر دولتی کرده و می کنند.
در این میان با توجه کارکرد صحیح بورس کالا در داد وستد هدفمند خودرو،مخالفت با آنان هیچ دلیلی به جز از پا انداختن بخش خصوصی ندارد.
وضعیت هم به گونه ای طراحی شده که همه چیز علیه آنان است و هر کس هم که از بخش خصوصی حمایت کند با انتقادهای شدید در سطوح مختلف همراه می شود. بنابراین هم اکنون زمان مناسبی است تا به طور مستقیم آنان را هدف قرار بدهند تا پایه های تولید را متزلزل و بازار را خالی از تولید کنند.

نوشته :مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟