قیمت سازی روانی برای خودروهای وارداتی؟

چهارشنبه - 7 تیر 1402

پیشرانه – طی سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی باعث شده است بسیاری از افراد توانایی خرید خودرو را از دست بدهند، اما در این بین آیا قیمت‌سازی روانی برای خودروهای وارداتی پسندیده است؟

پیشرانه – طی سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی باعث شده است بسیاری از افراد توانایی خرید خودرو را از دست بدهند، اما در این بین آیا قیمت‌سازی روانی برای خودروهای وارداتی پسندیده است؟
به گزارش وب سایت خبری پیشرانه، ممنوعیت واردات و تحریم ها باعث تغییر وحشتناک شرایط بازار خودرو شده است. دراین شرایط تمام خودروسازان با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت کوشیده‌اند تا با افزایش تولید، به سهم خود مانع از بیشتر شدن قیمت‌ها و شکاف بازار شوند.
با این حال با جدی شدن واردات خودرو به خصوص خودروهای کارکرده، موج عظیمی از انتقادها علیه آنها شکل گرفته است.
البته همچنان آنهامعایب و نواقصی دارند. با این حال زمان افزایش هجمه ها تامل برانگیز است و هر کسی هم که بخواهد اشاره‌ای به این موضوع داشته باشد، با انگ‌ها و برچسب ها نواخته می‌شود.
اما آیا واقعا خودروسازان به خصوص از نوع خصوصی‌اش تا این اندازه قدر قدرت و تاثیر گذارند؟ آیا آنها موجب افزایش نرخ ارز، تورم و گرانی خودرو شده اند؟ آیا آنان که تحریم‌ها کاغذ پاره دانسته و به طور نمادین در مجلس آن را آتش می زدند، مبری هستند؟ آیا خودروسازان مسبب زیان انباشته شده اند؟
همانطور که اشاره شد قصد حمایت از این خودروسازان نیست، بلکه مساله بی انصافی و جوسازی روانی‌ای است که اخیرا راه افتاده است یا صحیح تر راه انداخته‌اند.
اما دلیل این هجوم، نمی‌تواند در بازارسازی برای خودروهای دست دوم ریشه داشته باشد؟ آیا غیر تخریب راهی دیگری وجود ندارد؟ آیا این رفتار، سوء استفاده از وضعیت فعلی بخش خصوصی، نارضایتی و حتی عصبانیت مردم از گرانی‌ها، از جمله خودرو نیست؟
آیا حامیان سرسخت واردات می‌توانند با توجه به تعرفه‌های بالا، نسبت به ادعایی که دارند تضمین بدهند؟ آیا ارزان‌سازی قیمت خودروهای وارداتی با تعرفه‌های افزایش یافته امکان پذیر است؟
البته باید در نظر داشت کسی منکر اثر گذاری واردات بر صنعت و بازار خودرو نیست. بسیاری از مردم واقعا برای ناراحت بودن از وضعیت فعلی بازار خودرو محق هستندو عصبانیت آنها طبیعی است؛ چرا که مجبور شده‌اند برای حفظ ارزش دارایی‌های خود و یا بهره بردن از سوبسیدی که حق خود می دانند، یا ریسک حضور در بازارهایی نظیر خودرو را بپذیرند و یا به شانس و بخت و اقبلا روی بیاروند. اما در عین حال هر اتفاقی که در این صنعت و در نمایی کلان‌تر در اقتصاد کشور رخ داده است، تمام هزینه‌ها از جیب آنان پرداخته شده و می‌شود.
در این شرایط مساله ناراحت کننده، فریب افکار عمومی و استفاده ابزاری از جو عمومی علیه خودروسازان است.
در این شرایط کمترین انتظار، صداقت است. برای اینکه مزایای واردات را برشمرد نیازی به تخریب بخش تولید نیست.
اگر آنچنان که مدعی هستند، می‌توانند مقدمات تسریع ورود این خودروها را فراهم کنند. اما به دلیل عدم هماهنگی دستگاه و نهادهای مرتبط فعلا هنوز موفق به انجام کار نشده اند.
مسیر واردات به اندازه ای طولانی شده است که به نظر می‌رسد اصلا پیش از اجرا هماهنگی میان نهادها و دستگاه های مرتبط انجام نگرفته است و وزارت صمت خواسته است با واردات بانک مرکزی را در عمل انجام شده قرار دهد. آن هم در شرایطی که کشور با کمبود ارز دست و پنجه نرم می‌کند.
اما در هر صورت آنچنان که باید و شاید تاکنون روند واردات با سرعت مناسبی پیش نرفته است و بازار چشم انتظار است.
بنابر‌این ذی‌نفعان واردات تلاش می‌کنند که با انواع و اقسام روش ها، مانع از تبدیل تقاضا به خرید شوند تا لحظه موعود فرا برسد. اما در عین حال باید یک مساله را همواره مد نظرداشته باشند، اگر واردات آنگونه که مدعی هستند اثری بر بازار و قیمت‌ها نداشته باشد، این بار با چه ترفندی می‌خواهند عوام فریبی کنند و مقصر جدید چه کسانی خواهند بود؟

نوشته : مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟