پیشرانه» گزارش می‌دهد

زاکانی یک تنه علیه خودروسازان داخلی

دوشنبه - 10 اردیبهشت 1403

پیشرانه- با توجه به افشا شدن جزئیات جدید از قرارداد شهرداری تهران برای خرید اتوبوس برقی ازیک شرکت ساختمانی چینی به نظر می‌رسد که زاکانی یک تنه علیه خودروسازان داخلی ایستاده است و ترجیح می دهد که ارزکشور را به چینی ها بدهد و به داخلی ها به جای پول ملک بدهد. بر اساس این […]

پیشرانه- با توجه به افشا شدن جزئیات جدید از قرارداد شهرداری تهران برای خرید اتوبوس برقی ازیک شرکت ساختمانی چینی به نظر می‌رسد که زاکانی یک تنه علیه خودروسازان داخلی ایستاده است و ترجیح می دهد که ارزکشور را به چینی ها بدهد و به داخلی ها به جای پول ملک بدهد.

بر اساس این گزارش، شهردار تهران سال گذشته پس از بازگشت از دومین سفرش به انعقاد قرار خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را از دستاوردهای این سفر عنوان کرد.
زاکانی اواسط بهمن سال گذشته در تشریح دستاورد سفر به چین خود به اعضای شواری شهر گفت: “قرارداد‌های منعقدشده از این سفر قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل و نقل، ۵۷۹ میلیون یورو در حوزه زباله‌سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی است. همچنین بسته خودرویی سفر اخیر شامل ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی‌بلند برای مسیر فرودگاه و بخش‌های مشابه است.”
شواری شهر نیز پس از شنیدن این گزارش برای تامین مالی آن، مجوز قرارداد۲ میلیارد یورویی را صادر کرد تا شهردار تهران بتواند با خیال راحت ایفای تعهد کند.
این اتفاق در شرایط رخ داد که پیش از آن شهرداری در تهران در برابر تعهد به خودروسازان داخلی و تعهد به مفاد قرارداد راه دیگری درپیش گرفته بود؛ آنان به جای پول و تامین مالی خودروسازان، تهاتر را در نظر گرفته و قص داشتند که به آنها ملک بدهند.
با این حال این قرار داد به قوت خود باقی بود و شهردار تهران به خواسته خوبی مبنی بر واردات خودرو رسیده بود. پیش از نیز در چند نوبت زاکانی برای واردات خودرو نیز تلاش کرده بود. البته برای او اتوبوس دست دوم و صفر تفاوتی نداشت. چون در آستانه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر وی از رئیس جمهور درخواست کرده بود که مجوزهای لازم برای واردات اتوبوس های مورد استفاده در جام جهانی را برای تجهیز ناوگان حمل و نقل تهران صادر کند.
هر چند با افزایش اعتراض‌ها و مخالفت‌ها وی موفق به واردات این نوه اتوبوس نشد؛ اما سال گذشته با توجه به آغاز موج برقی سازی زاکانی سرانجام یک قرار خارجی را به امضا رساند و مجوز مالی آن را نیز به دست آورد.
اما با افشای جزئیات جدید این قرارداد توسط یک فعال رسانه‌ای، مشخص شده است که شهردار تهران برای خرید اتوبوس برقی با یک شرکت ساختمانی چینی وارد معامله شده است.
مساله‌ای که علاوه بر ایجاد دو دستگی در شورای شهر ، باعث شد که نیمی از اعضا جلسه روز شنبه را به نشانه اعتراض ترک کنند.
یاشار سلطانی در این خصوص نوشته است:” شاید بزرگترین ابهام در قرارداد ۲ میلیارد یورویی علیرضا زاکانی و شهرداری تهران با طرف چینی انتخاب شرکت طرف قرارداد است.
آیا شهردار تهران می‌تواند به ما توضیح دهد که چرا یک شرکت ساختمانی برای عقد قرارداد خرید اتوبوس‌ و خودروی برقی انتخاب شده است؟
بر اساس تحقیقات حقوقی که انجام شده شرکت   Poly  Overseas Engineering Co., Ltd که طرف قرارداد شهرداری است در سال ۲۰۱۰ ثبت شده و دارای شرح خدمات زیر است:
آموزشی، دامنه کسب و کار شامل مهندسی با قرارداد خارجی،عمده فروشی تجهیزات الکتریکی، واردات و صادرات فناوری،خدمات مشاوره مدیریت بازرگانی، خدمات مشاوره تجارت، عمده فروشی محصولات سخت افزاری، راه آهن، راه، ساخت و ساز مهندسی تونل و پل، ساخت و ساز کارهای عمومی شهرداری،مصالح ساختمانی، عمده فروشی مواد تزئینی، واردات و صادرات (به استثنای محصولات دارای امتیاز)، بهره برداری از دستگاه هایپزشکی بدون مجوز، تجارت تجهیزات پزشکی دارای مجوز.”
نکته دیگری که این فعال رسانه به آن اشاره کرده است در خصوص عجله و ترک تشریفات است. وی در این گزارش آورده است:” یکی از مهم‌ترین موضوعات در این قرارداد اصرار بر ترک تشریفات و عجله برای امضای قرارداد با طرف چینی است. موضوعی که در مذاکرات رسمی شورای شهر به صراحت به آن اشاره می شود.”
حال با توجه به این اتفاقات و مشخص شدن ابعاد جدید از قرارداد زاکانی با یک شرکت ساختمانی چینی باید دید که از یک سو شهردارتهران چه پاسخی به این ابهامات و انتقادها خواهد داشت و از سوی دیگر اعضای شورای شهر باید از وی بخواهند که با دلایل منطقی و مستدل چرایی انعقاد قرارداد با این شرکت را توضیح بدهد. ضمن اینکه باید دید آیا زاکانی همچنان تمایل دارد که با این اتفاقات در مسند شهرداری تهران تکیه بزند؟

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟