«پیشرانه» گزارش می‌دهد

واردات خودرو؛ سنگ بزرگ وزارت صمت

یکشنبه - 12 آذر 1402

پیشرانه- بر اساس گفته وزارت صمت باید تا پایان سال شاهد ورود و عرضه حداقل ۶۰ هزار خودروی وارداتی به کشور باشیم؛ اما با توجه به آمارها و وضعیت بازار به نظر می‌رسد واردات خودرو تبدیل به سنگی بزرگ برای وزارت صمت شده است که نمی تواند بزند. به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، در […]

پیشرانه- بر اساس گفته وزارت صمت باید تا پایان سال شاهد ورود و عرضه حداقل ۶۰ هزار خودروی وارداتی به کشور باشیم؛ اما با توجه به آمارها و وضعیت بازار به نظر می‌رسد واردات خودرو تبدیل به سنگی بزرگ برای وزارت صمت شده است که نمی تواند بزند.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، در زمانی که بحث از سرگیری مجدد واردات بعد از ۵ سال دوباره مطرح شد، وزیر سابق صمت به بهانه جلوگیری از اجحاف در حق مردم و دلال بازی اعلام کرد که مدیریت واردات خودرو با وزارت صمت خواهد بود.
فاطمی‌امین حتی پیش از اینکه نحوه قیمت گذاری، تعرفه و سایر زیرساخت ها و امکانات فراهم شود،روش فروش این خودروها را هم را تعیین کرده بود.
البته کمی بعد با مشخص شدن میزان سهم خواهی دولت از محل واردات مشخص شد درعلت مدیریت دولتی واردات مردم نبوده اند. وزارت صمت از این محل برای خود سهم ۸۵ درصدی در نظر گرفته بود. بعد از آن نیز مشخص شد که دولت توقع زیادی از درآمدهای حاصل از این داد و ستد دارد و حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان از محل واردات خودرو برای خود درآمد تعریف کرده است.
وزیرسابق صمت همچنین مدعی شده بود که تا پایان خرداد گذشته، ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد. این مساله باعث شد که چشم اندازروشنی برای بازار خودرو ترسیم شود.
ولی هر چه زمان بیشتر گذشت واردات خودرو کمتر به نتیجه رسیده است. به نحوی که در حال حاضر بر اساس گزارش گمرک هنوز تعداد خودروهای وارداتی به ۵ هزار دستگاه هم نرسیده است. این در حالی است که در این مقطع نیز چینی ها سهم قابل توجهی از واردات را به خود اختصاص داده‌اند.
توقع می‌رفت که به دلیل امکان خرید راحت تر محصولات چینی، حداقل از نظر آماری وضعیت بهتر باشد؛ اما نه تنها این اتفاق تا به امروز محقق نشده است بلکه معلوم نیست که تا پایان سال چه تعداد خودرو وارد کشور خواهد شد.
چندی پیش رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که تا پایان سال ۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد، وزیرصمت نیز این عدد را تائید کرد. اخیرا هم که علی آبادی وعده واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی را داده است.
به عبارت بهتر در مجموع تا انتهای سال باید ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. با احتساب آذر ماه، تا فرا رسیدن سال ۱۴۰۳ در هر ماه باید ۴۰ هزار خودرو وارد شود.
این بازی با اعداد از یک سو یادآور وعده های فاطمی امین است و از سوی دیگرنشانه ای از تکرار وعده هایی که هیچ گاه محقق نخواهند شد.
همین مساله باعث بروز نگرانی و ابهام در آینده بازارخودرو و نتیجه آن بر قیمت‌ها شده است.
به بیان دیگر قرار بود بازار با واردات خودرو شاهد اتفاقات خاص و ویژه ای باشد، قیمت ها عقب نشینی کنند و رقابت و کیفیت افزایش پیدا کند؛ اما آیا زمینه برای دست یابی به این اهداف فراهم است؟ آیا وزارت صمت می تواند تا پایان سال ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور کند؟ البته وزارت صمت به طرز ماهرانه ای از زیر بارمسئولیت شانه خالی کرده  و مدعی شده است که شرایط را فراهم خواهد کرد و مابقی کار به عهده شرکت هاست.
در این شرایط باید امیدوار بود که وزارت صمت بتواند سنگ بزرگ را بزند و گرنه بازهم مانند همیشه این مصرف کنندگان هستند که باید تاوان کم کاری و ناتوانی در تنظیم بازار را بپردازند.

5 از 2 رای

نظر شما چیست؟