خودروهای برقی چینی در مسیر خودروهای وارداتی و مونتاژی؟
«پیشرانه» گزارش می‌دهد

خودروهای برقی چینی در مسیر خودروهای وارداتی و مونتاژی؟

دوشنبه - 20 آذر 1402

پیشرانه- با انتشار آمار فروش خودروهای برقی چین به نظر می‌رسد این خودروها در ایران نیز در مسیر خودروهای وارداتی و مونتاژی قرار دارند و بازهم از برندهای برتر خبری نخواهد بود. طی سال‌هایی که از تحریم گذشته است شرکای چینی رفته از ایران به راه خود ادامه داده و به توسعه ضریب نفوذ و […]

پیشرانه- با انتشار آمار فروش خودروهای برقی چین به نظر می‌رسد این خودروها در ایران نیز در مسیر خودروهای وارداتی و مونتاژی قرار دارند و بازهم از برندهای برتر خبری نخواهد بود.

طی سال‌هایی که از تحریم گذشته است شرکای چینی رفته از ایران به راه خود ادامه داده و به توسعه ضریب نفوذ و کسب سهم بیشتر در بازارهای جهانی پرداخته‌اند. بی وای دی و سایک از خودروسازانی بودند که با آغاز تحریم‌ها از ایران خارج شدند. در مقابل وضعیتی که تحریم ایجاد کرد زمینه‌های ظهور و حضور برندهای متعدد و مختلف چینی به ایران را باز کرد.

اما عمده خودروهایی که در ایران به خطوط تولید رسیدند، جزء سرآمدان نبودند؛ اما ضرورت زمان و شرایط بازار چاره دیگری پیش پای تولیدکنندگان قرار نداده بود.

حتی ازسرگیری واردات هم این موضوع را تغییر نداد؛ یعنی در واردات هم چینی‌هایی در سبد محصولات فعالان این صنعت قرارگرفته‌اند که بازهم جایی در صدر تولیدکنندگان چینی ندارند.

در این میان با تغییر وزیر صمت، حرکت به سمت استفاده و تولید خودروهای برقی با سرعت بیشتری نسبت به قبل دیده می‌شود؛ اما انتشار آمار فروش خودروهای برقی بازهم یادآور یک نکته تکراری است، خوب‌های چینی به ایران نمی‌آیند.

به‌تازگی اعتماد آنلاین در گزارشی نوشته است «با انتشار آمار فروش خودروهای برقی در ۱۰ ماهه نخست سال میلادی، بازار ایران با حساسیت بیشتری اخبار خودروسازان برقی را دنبال خواهد کرد چراکه برخی نام‌های آشنا در ایران، اوضاع خوبی در کشور سازنده ندارند.

در لیست خودروهای برقی وارداتی، نام محصول آریزو ۵(EV) دیده می‌شود. این محصول را شرکت مدیران خودرو به ایران می‌آورد که در ۱۰ ماهه سال گذشته میلادی تنها ۵۲۶۶ دستگاه فروخته است. این خودرو در حالت مطلوب توانایی پیمایش ۴۰۱ کیلومتر با هر بار شارژ کامل دارد. ونوسیا D60 EV PLUS توسط مکث موتور وارد کشور می‌شود. قرار است تا ونوسیا با ظرفیت باتری ۴۷ کیلوواتی وارد بازار شود.

این خودرو با هر بار شارژ کامل توانایی ۴۲۰ کیلومتر پیمایش را دارد. فروش این محصول در مدت زمان مورداشاره، بهتر از محصول منتخب مدیران خودرو بوده اما چندان قابل‌اعتنا نیست. این خودرو در این مدت ۱۳۵۰۰ دستگاه به فروش رسیده است.

در بخشی از این لیست نام محصول برقی منتخب سایپا، چانگان ایدو ۴۶۰ دیده می‌شود. چانگان برقی به مجموعه باتری با ظرفیت ۴۷.۷۸ کیلووات ساعت مجهز است که شعاع حرکتی برابر با ۴۰۱ کیلومتر را فراهم می‌کند. این خودرو در مدت زمان مورداشاره تنها ۹۵۰۰ دستگاه فروخته است. خودرو برقی JMEV GSE که حاصل همکاری دو گروه خودروسازی جیانگلینگ (JMC) و رنو (RENAULT) است و به ایران می‌آید و ایران خودرو برای واردات آن برنامه‌ریزی کرده است نیز در این لیست دیده می‌شود که با فروش ۱۸۵۷ دستگاه طی ده ماه، عملکرد غیرقابل قبولی از خودش نشان نداده است.

E-QM5 از دیگر خودروهایی است که در این گزارش نام آن به چشم می‌خورد با این تفاوت که بافاصله محسوسی عملکرد بهتری نسبت به‌تمامی رقبای داخل ایرانی خود دارد و در مدت‌زمانی که خودروهای برقی چینی (که قرار است به ایران بیایند) کمتر از ۲۰ هزار دستگاه فروخته‌اند، هونگچی موفق به ثبت رکورد ۶۰ هزار دستگاه شده که نشان می‌دهد، این برند و این محصول جایگاه نسبتاً خوبی بین چینی‌ها دارد. EQM5 با هر بار شارژ کامل می‌تواند ۴۳۱ کیلومتر پیمایش داشته باشد که در این شاخص نسبت به رقبای خود برتری دارد.«

این گزارش نشان می‌دهد که این خودروهای برقی هنوز در کشور مبدأ برای رقابت با بزرگان برقی ساز از قدرت کافی نیستند. ولی در حال حاضر در سبد محصولات خودروسازان ایرانی قرارگرفته‌اند.

البته با توجه به میزان رقابت و حجم تولید بازار دو کشور قابل‌مقایسه نیست. بااین‌حال برقی‌های چینی در همان مسیری حرکت می‌کنند که پیش‌تر مونتاژی‌ها و وارداتی‌ها در آن قرار داشتند.

البته با توجه به پابرجا بودن تحریم و بازاری که خودروسازان بزرگ چین دارند، شاید عدم همکاری با طرف‌های ایرانی قابل توجیه باشد؛ اما مسئله این است که طرف‌های ایرانی به هدایت و مدیریت وزارت صمت با چه ابزار، مکانیسم و مشوق‌هایی قرار است این خودروها را به اولویت و انتخاب اول مردم بدل کنند؟

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟