خودروسازان همچنان زیر سایه سنگین ارز
«پیشرانه» گزارش می‌دهد

خودروسازان همچنان زیر سایه سنگین نبود ارز

شنبه - 9 دی 1402

پیشرانه- وزارت صمت با شور و شعف خاصی عبور تولید خودرو از یک‌میلیون دستگاه را در بوق و کرنا کرده است؛ اما این در حالی است که خودروسازان همچنان زیر سایه سنگین ارز قرار دارند و همچنان تحقق تیراژ تولید در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت صمت، […]

پیشرانه- وزارت صمت با شور و شعف خاصی عبور تولید خودرو از یک‌میلیون دستگاه را در بوق و کرنا کرده است؛ اما این در حالی است که خودروسازان همچنان زیر سایه سنگین ارز قرار دارند و همچنان تحقق تیراژ تولید در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت صمت، خودروسازان کشور طی ماهه ابتدایی سال موفق به تولید ۹۸۹۹۱۳ دستگاه انواع خودرو شده سواری با تیراژ ۸۷۷۳۴۵ دستگاه اصلی‌ترین سهم را دارد.

در این مدت ۱۲۰۸۳۹ دستگاه وانت، ۲۵۴۲ دستگاه ون، ۶۱۲ دستگاه مینی‌بوس و میدل باس،۶۸۳ دستگاه اتوبوس و ۲۷۸۹۲ دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده از خطوط تولید خودروسازان خارج‌شده‌اند. بر اساس این آمار درمجموع، تولید خودرو در ۹ ابتدایی سال جاری با ۱۳ درصد رشد همراه شده است.

در این شرایط دو نکته وجود دارد که چندان به آن توجهی نشده است. یکی اینکه چرا به‌رغم افزایش میزان تولید شاهد اثرگذاری آن بر بازار نیستیم و دوم با توجه به وضعیت ارزی کشور و میزان ارز تخصیصی به خودروسازان، آیا این رشد تولید ادامه خواهد داشت؟

با توجه به مشکلاتی که از ابتدای سال جاری خودروسازان با آن دست‌به‌گریبان هستند، آیا می‌توان در اصل این گزارش‌ها تردید کرد؟ آیا این بار این گزارش با آمارهای کدال همخوانی خواهد داشت؟

بااین‌حال به نظرمی رسد در میان مشکلات ریزودرشتی که خودروسازان با آن مواجه هستند، کمبود و عدم تخصیص ارز همچنان اصلی‌ترین مشکلی است که تاب‌وتوان را از آنان گرفته است.

هرچند آمارها از رشد تولید حرف می‌زنند و باید نگاهی مثبت به آن‌ها داشت؛ اما واقعیت این است که با وضعیت موجود نمی‌توان به ادامه این روند اطمینان داشت.

به بیان ساده‌تر این آمار در حالی منتشرشده است که از اواخر سال گذشته خودروسازان با تغییر محل تأمین ارز وارد مسیر و چالش جدیدی شده‌اند.

در این تصمیم مقرر شد که خودروسازان به‌جای ارز نیما، نیاز خود را از بازارمتشکل ارزی موسوم به بازار دوم و با ارزهای حاصل از صادرات تأمین کنند.

اما با توجه به تغییر ۱۰۰ درصدی نرخ ارز و ناچار بودن خودروسازان از پذیرش آن بازهم تأمین ارز با مشکل همراه شد. این مشکل در سروصداهای ایجادشده اواخر سال گذشته شنیده نشد.

در ماه‌های ابتدایی سال نیز خودروسازان به‌دفعات مختلف و به‌طور مکرر این مسئله و اثرگذاری آن بر تولید را یادآوری کرده و نسبت به عواقب آن هشدار می‌دادند.

البته در مقطعی مقداری ارز به آنان تخصیص داده شد. ولی میزان آن به‌قدر کفایت نبود. این امر باعث تحلیل رفتن موجودی انبارها شده است و اگر ارز در زمان مقتضی تخصیص داده نشود، به‌احتمال‌زیاد با افت تولید همراه خواهیم شد.

در حال حاضر نیز خودروسازان با توجه به وضعیت بازار و تعهدی که دارند، همچنان به تولید مشغول هستند؛ اما درهرصورت برای ادامه تولید نیاز به ثبت سفارش قطعاتی دارند که تولید داخل ندارند؛ اما ارز لازم در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین مشخص نیست که تا چه زمان آن‌ها می‌تواند سایه سنگین کمبود ارز را تحمل کنند و متولیان با چه ابزاری می‌خواهند این مشکل را برطرف کنند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟