فوتون آئومان H5

فوتون آئومان H5

سه شنبه - 21 اردیبهشت 1400

پیشرانه- با شرایطی که در سال‌های اخیر بر صنعت خودروسازی کشورمان چه در رده خودروهای سواری و چه خودروهای سنگین پیش آمد و بزرگان و شرکت‌های شناخته‌شده اروپایی از بازار کشورمان رفتند، چینی‌ها سهم زیادی در این بازار بکر و تشنه به دست آوردند.

پیشرانه- با شرایطی که در سال‌های اخیر بر صنعت خودروسازی کشورمان چه در رده خودروهای سواری و چه خودروهای سنگین پیش آمد و بزرگان و شرکت‌های شناخته‌شده اروپایی از بازار کشورمان رفتند، چینی‌ها سهم زیادی در این بازار بکر و تشنه به دست آوردند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» یکی از این محصولات چینی در رده خودروهای سنگین و تجاری، کشنده فوتون آئومان GTL یا H4 است که از سوی ایران خودرو دیزل عرضه می‌شود.

فوتون چین با داشتن همکاری با مرسدس بنز در ساخت این کشنده و دیگر محصولات تجاری‌اش، موفقیت خوبی در بین رقبای هم‌وطنش در کشورمان به دست آورده است که حالا باعرضه محصولات برتری از این کشور، نیاز دارد تا رقیب جدیدتر وجدی‌تری به بازار بفرستد. این کشنده، فوتون H5 است که به نام نیو فوتون نیز در بازار شناخته می‌شود.

نمای بیرون و داخل

فوتون آئومان H5 درواقع یک بهینه‌سازی از کشنده فوتون H4 است که در کشورمان عرضه‌شده است و توانسته موفقیت نسبتاً خوبی به دست آورد. این کشنده که بانام EST/A یا H5 شناخته می‌شود، بر روی همان اصل و طراحی فوتون H4 بناشده اما تغییرات ساختاری و فنی و ایمنی در آن تا حد زیادی دیده می‌شود.

کابین فوتون آئومان H5

به همین خاطر در نمای ظاهری همان H4 را با کمی تغییرات می‌بینیم و در داخل نیز کاملاً یک H4 پیش روی ما هست با این تفاوت که کمی در قوس وسط داشبورد تغییراتی ایجادشده است.

فوتون جدید محصول ایران خودرو دیزل

اما بقیه قسمت‌های داشبورد همان فوتون قبلی است که هرچند نی توان به آن طرحی قدیمی گفت اما در قیاس با محصولات فعلی اروپایی، کاملاً یک دهه قدیمی‌تر به نظر می‌آید. این کشنده برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد که طرح آن بیشتر حالتی مفهومی و کانسپت داشت؛ اما به‌سرعت در سبد محصولات فوتون قرار گرفت و به‌نوعی جانشین GTL یا همان H4 شده است.

فوتون آئومان H5

در این میان هرچند در نمای ظاهری، جلوپنجره با خطوط قوی و آینه‌های جانبی با طرحی زیبا، یک نکته مثبت به شمار می‌آیند اما طراحی چراغ‌های جلو می‌توانست بهتر باشد تا با دیگر قسمت‌های بدنه همخوانی بیشتری پیدا کند. باید اعتراف کرد که طرح گرافیک چراغ‌های جلو کاملاً فریاد می‌زند که با یک کشنده چینی روبرو هستیم.

کابین کشنده جدید ایران خودرو دیزل

پیشرانه فوتون آئومان H5

فوتون H4 و GTL با موتورهای ۴۲۰ و ۴۴۰ اسب بخاری عرضه شدند اما فوتون H5 با موتوری به کد CUMMIMS ISGe-460 دارای قدرت ۴۶۰ اسب بخاری و گشتاوری به مقدار ۲۳۰۰ نیوتن‌متر است.

این موتور از ساخته‌های شرکت معروف کامنز، دیگر شریک تجاری فوتون است که با ۱۱.۸ لیتر حجم، در دسته‌موتورهای ۱۲ لیتری فوتون قرار دارد. این موتور با استفاده از سیستم پاشش ادبلو SCR، دارای استاندارد یورو ۴ است که باوجود فیلتر دوده، می‌تواند در کشورمان پلاک شود.

گیربکس فوتون آئومان H5

یکی از نقاط ضعف محصولات چینی در ابتدای ورودشان به بازار کشورمان نسبت به محصولات اروپایی، کمبود تکنولوژی و سیستم‌های نوین در آن‌ها بود.

گیربکس تمام این کامیون‌ها از نوع دنده‌ای بود اما با ورود محصولات C&C این عیب در ساخته‌های چینی برطرف شد. اکنون اکثر تولیدات این کشور که برای بازار ایران در نظر گرفته می‌شوند دارای گیربکس خودکار هستند که فوتون H5 نیز شامل این قضیه می‌شود.

گیربکس فوتون آئومان H5

فوتون آئومان H5 دارای گیربکس اتوماتیک ساخت ZF با ۲+۱۲ دنده است که از تکنولوژی AMT بهره می‌برد. در این نوع گیربکس‌ها اتوماتیک، اجزای گیربکس شبیه به گیربکس‌های دنده‌ای هستند با این تفاوت که تعویض دنده به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد. همچنین وجود یک اینتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله‌ای از دیگر برگ‌های برنده این گیربکس است.

سیستم تعلیق

از دیگر ضعف‌های کشنده‌های چینی اولیه، نبود سیستم تعلیق بادی در آن‌ها است؛ اما با ورود کشنده C&C این رویه نیز کم‌کم تغییر کرد و حالا فوتون جدید نیز با تعلیق بادی در محور عقب عرضه می‌شود.

محور عقب دارای ۴ بالن باد است و تعلیق سیستم جلو از فنر شمش به همراه میل موج گیر و کمک‌فنر تشکیل می‌شود.

کابین نیز روی ۴ بالن قرار دارد و به‌صورت برقی و دستی قابل بلند شدن است. ظرفیت حمل بار این کشنده به‌صورت ناخالص برابر با ۴۴ تن بوده که مشابه اکثر کشنده‌های دو محور موجود در بازار است.

سیستم‌های ایمنی

ترمزها نیز در هر دو محور کشنده فوتون آئومان H5 به‌صورت دیسکی هستند که غیر از داشتن سیستم ترمز ضد قفل ABS به سیستم ضد لغزش ASR و همچنین برنامه کنترل پایداری الکترونیکی ESP نیز مجهز است.

سیستم های ایمنی فوتون آئومان H5

اما از امکانات جالب این کشنده، وجود سیستم ترمز الکترونیکی اضطراری آن است که امیدواریم در مدل‌های عرضه‌شده به کشورمان نیز نصب باشد. این سیستم می‌تواند تا ۲۰۰ متر مسافت پیش رو را بررسی کند تا در صورت وجود مانع و احتمال برخورد با آن، بعد از اعلام هشدار به راننده و در صورت عدم اقدام مناسب از سوی وی، به‌صورت خودکار وارد عمل شده و از تمام توان توقفی خودرو برای یک توقف سریع استفاده کند.

دیگر سیستم ایمنی این کشنده، رادار خطوط آن است که در صورت عبور از خطوط جاده، به راننده اخطار می‌دهد. همچنین وجود سیستم اعلام فشار هوای تایرها از دیگر امکانات ساده اما مفید این کشنده است. چراکه یکی از اتفاقات خطرناک در تمام خودروها، ترکیدن لاستیک در حین حرکت است که برای محور جلو در خودروهای تجاری می‌تواند خطرناک‌تر نیز باشد.

نوشته: علیرضا داودی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟