انحصار در صنعت خودرو

انحصار در صنعت خودرو تایید شد/ انتصابات سیاسی و سفارشی محرز است   

شنبه - 1 خرداد 1400

پیشرانه- تحقیق و تفحص از صنعت خودرو که استارت اولیه آن از خرداد ماه سال گذشته خورده شد این روزها در هیات تحقیق و تفحص در حال انجام است.

پیشرانه- تحقیق و تفحص از صنعت خودرو که استارت اولیه آن از خرداد ماه سال گذشته خورده شد این روزها در هیات تحقیق و تفحص در حال انجام است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»، فرایند شش ماهه تصویب تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در نهایت در دی ماه سال گذشته انجام و مراحل اجرایی آن از سوی کارگروه های تشکیل شده در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در حال انجام است. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند در حالی که این گزارش ها می تواند به منبعی برای حل چالش های صنعت خودرو تبدیل شود اما در دوره های گذشته تنها به گزارشی برای مچ گیری تبدیل شده اند در حالی که می توان با تکیه بر چالش های شناسایی شده نسبت به رفع مشکلات صنعت خودرو و اصلاح این صنعت گام برداشت.

حسن شجاعی علی آبادی، نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با وب سایت خبری پیشرانه با تاکید بر این که تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در این دوره از مجلس شواری اسلامی تفاوت هایی با دوره های قبلی خواهد داشت، می گوید: در این دوره از تحقیق و تفحص انگیزه، سلامت و امید بیشتری وجود دارد تا این تحقیق و تفحص به نتیجه مثبتی رسیده و اثرات مثبتی در اصلاح صنعت خودرو داشته باشد.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه های متعددی در این خصوص اظهار می کند: کارگروه ها مشغول پیگیری امور هستند و تا همین نقطه، کارگروه ها شاهد اشکالات اساسی و بزرگتری در فرایند کار هستند به طوری که موضوع انحصار نقش موثری در صنعت خودرو که امروز با چالش از جمله قیمت خودرو مواجه شده، دارد.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: در حال حاضر هرچه روند تحقیق و تفحص پیش می رود بیشتر به موضوع انحصار در صنعت خودرو پی می بریم و این موضوع عمقی تر از روندی است که در ابتدا به نظر می رسید.

شجاعی با بیان این که انحصار در تولید، انحصار در مواد اولیه و حتی نمایندگی ها و خدمات، مواردی است که در تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مشاهده شده است، می افزاید: در حال حاضر تحقیقات نشان می دهد که اشکالات فراوانی در واگذاری خودروها وجود دارد و مشخص نیست خودروها طی سال های اخیر به چه کسانی فروخته شده در همین حال بر اساس اسناد، تیراژ تولید باید بالاتر از میزان فعلی بود اما تیراژ تولید پایین نگاه داشته شد.

وی با تاکید بر این که هرچند در یک بازه زمانی کمبود قطعه باعث کاهش تولید شده بود، اظهار کرد: اما بررسی ها نشان می دهد که تعمدی در پایین نگاه داشتن تیراژ تولید وجود دارد و خودروسازان از این محل منافع بیشتری را کسب می کنند این در حالیست که فرمول قیمت گذاری با وجود اصرار اعضای هیات تحقیق و تفحص همچنان در اختیار این هیات قرار نگرفته که این موارد از جمله مشکلاتی است که در این مسیر وجود دارد.

نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشاهده انتصابات سفارشی و سیاسی در روند جریان تحقیق و تفحص از صنعت خودرو تصریح می کند: عدم صلاحیت کافی انتصاب های انجام شده از دیگر موارد دیده شده در این گزارش است به طوری که هم اکنون مواردی وجود دارد که با سفارش یک شخص سیاسی و صاحبان مناصب، انتصاباتی صورت می گیرد که باعث چالش هایی در صنعت خودرو شده است.

شجاعی یادآور می شود: در همین حال به نظر می رسد مشارکت زیادی از سوی قطعه سازان وجود دارد اما در واقعیت سازوکار  به نحوی است که انحصار در این مشارکت دیده می شود. بر این اساس تحقیق و تفحص با کارگروه های زیرمجموعه در حال انجام است و امیدواریم این گزارش، موثرتر از گزارش های قبلی بوده و منشا تغییر و تحول در صنعت خودرو باشد.

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟