صنعت خودرو

نامه نگاری خودروسازان با مرجع نادرست /چرخش قهرمانانه خودروسازان به نفع چه کسی تمام خواهد شد؟

چهارشنبه - 5 خرداد 1400

پیشرانه- در شرایطی خودروسازان از آزادسازی واردات خودرو استقبال کرده و با نامه نگاری هایی موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده اند که به نظر می رسد در نهایت دستاورد چرخش ۱۸۰ درجه ای خودروسازان نسبت به این موضوع به سود آن ها تمام خواهد شد.

پیشرانه- در شرایطی خودروسازان از آزادسازی واردات خودرو استقبال کرده و با نامه نگاری هایی موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده اند که به نظر می رسد در نهایت دستاورد چرخش ۱۸۰ درجه ای خودروسازان نسبت به این موضوع به سود آن ها تمام خواهد شد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»، در حاشیه نامه نگاری خودروسازان با رییس کمیسیون صنایع مجلس با هدف حذف قیمت گذاری دستوری بر حذف آزادسازی واردات با هدف رقابتی کردن بازار تاکید شده این در حالیست که پیش از این خودروسازان واردات را سدی برای رونق تولید داخل می دانستند و بر ممنوعیت آن تاکید داشتند. پس از ممنوعیت نیز بارها بر آزادسازی واردات خودرو به شرط حدف قیمت گذاری دستوری خودرو و یا مواد اولیه این صنعت تاکید کردند و این بار نیز در حاشیه درخواست حذف قیمت گذاری واردات را دلیلی برای ادامه رقابت عنوان می کنند.

اما نکته اساسی اینجاست که درخواست خودروسازان به مرجع درستی صورت نگرفته چرا که مجلس متولی ممنوعیت و یا آزادسازی واردات نیست اما قیمت گذاری دستوری و حذف آن به شدت از سوی مجلس در حال پیگیری است و به نظر می رسد این نامه نگاری بیشتر با هدف یادآوری حذف این مدل از قیمت گذاری باشد.

روز گذشته فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در حاشیه افتتاح مراکز تخصصی تیونینگ و دیتیلینگ و سفارشی سازی خودرو شرکت آپکو در جمع خبرنگاران باز هم از آزادسازی واردات دفاع و تاکید کرد که خودروسازان نه تنها به هیچ عنوان با آزادسازی واردات مشکلی ندارند بلکه آن را دلیلی برای رقابت بیشتر می دانند از این رو از رفع ممنوعیت واردات خودرو استقبال می کنند.

در این شرایط این پرسش مطرح است که از این چرخش ناگهانی چه دستاوردی نصیب آن ها خواهد شد که اینگونه از آزادسازی واردات دفاع می کنند؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با وب سایت خبری «پیشرانه» در این خصوص می گوید: خودروسازان به مرجعی نامه نگاری کرده اند که نقشی در ممنوعیت یا آزادسازی واردات خودرو ندارد از این رو به نظر می رسد این حرکت خودروسازان بیشتر به یک شوی تبلیغاتی شباهت دارد.

وی می افزاید: ممنوعیت واردات خودرو توسط مجلس انجام نشده که نامه نگاری های خودروسازان خطاب به مجلس است بنابراین مجلس هم نمی تواند نسبت به آزادسازی واردات خودرو اقدام کند اما ممنوعیت قیمت گذاری خودرو که یکی دیگر از محورهای این نامه نگاری بوده، موضوعی است که به شدت از سوی مجلس در حال پیگیری است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: حتی در صورت آزادسازی در شرایط فعلی و با تعرفه های کنونی نیز واردات نمی تواند چندان آسیبی به تولید وارد کند بنابراین بیشتر به نظر می رسد که خودروسازان با این نامه نگاری بیشتر به دنبال پیگیری حدف قیمت گذاری دستوری هستند.

زاوه تاکید می کند: اتفاقا شرایط کنونی فرصت مناسبی برای حذف قیمت گذاری دستوری است زیرا شرایط به گونه ای که است که قیمت ها در حال نزدیک شدن به کارخانه بوده و زمان خوبی برای حدف این مدل از قیمت گذاری است ضمن آن که خودروسازان نیز چندین سال است که به دنبال حذف آن هستند و می توان هم اکنون نسبت به حذف آن اقدام کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟