حذف قیمت‌گذاری دستوری

زمزمه‌های حذف قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد/ سبزپوشی خودرویی‌ها ادامه‌دار شد

پنجشنبه - 20 خرداد 1400

پیشرانه- این روزها و درحالی‌که همه اتفاقات در صنعت و بازار خودرو حول انتخابات می‌چرخد، گروه خودرویی در بازار سرمایه یکه‌تازی می‌کند به‌طوری‌که لیدر بازار سرمایه این هفته را باید گروه خودرو دانست.

پیشرانه- این روزها و درحالی‌که همه اتفاقات در صنعت و بازار خودرو حول انتخابات می‌چرخد، گروه خودرویی در بازار سرمایه یکه‌تازی می‌کند به‌طوری‌که لیدر بازار سرمایه این هفته را باید گروه خودرو دانست.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» از روز دوشنبه و هم‌زمان با رشد شاخص گروه خودرو سبزپوش شد و با حمایت‌های انجام‌شده شاهد جمع شدن صف فروش این گروه و تشکیل صف خرید بودیم. ارزش معاملات این صنعت بورسی در روز دوشنبه به ۱۶۶ هزار میلیارد تومان رسید و در روز سه‌شنبه نیز با افزایش صف خرید این میزان به ۱۷۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافت تا نشان دهد می‌تواند همچنان لیدر این بازار پرحاشیه باشد.

افزایش تقاضا برای خگستر به‌عنوان یکی از نمادهای تأثیرگذار گروه خودرو به‌اندازه‌ای چشمگیر بود که حجم معاملات آن به ۷۰۰ میلیون سهم رسید. در این شرایط گروه خودرو به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نمادهای تأثیرگذار در شاخص شناخته شد این در حالی است که این گروه همچنان در گیرودار برجام و به نتیجه رسیدن آن بوده و از سوی دیگر همچنان با زیان انباشته بالا دست‌به‌گریبان است.

هرچند در آخرین روز هفته خروج پول از بازار سرمایه شدت گرفت اما نمادهای تأثیرگذار گروه خودرو همچنان نقش مثبتی در سبزپوشی گروه خودرویی بازی کردند.

علی حدادی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری پیشرانه با اشاره به وضعیت مثبت خودرویی‌ها در بازار سرمایه اظهار می‌کند: بازار بدون شک در انتظار اتفاقات سیاسی داخلی و خارجی است و انتظار می‌رود تا زمان انتخابات وضعیت نوسانی خود را ادامه دهد.

وی می‌افزاید: اقدامات مثبت خودروسازان ازجمله عرضه محصولات جدید و بازگشایی احتمالی نماد خپارس با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها نیز از عواملی است که در بازار سرمایه به‌ویژه گروه خودرویی تأثیرگذار بوده و به نظر می‌رسد این روند مثبت و صعودی خودرویی‌ها ادامه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حمایت حقوقی‌ها از گروه خودرویی در هفته جاری می‌گوید: این حمایت مطلوب اثرات خود را در بازار نشان داد و به نظر می‌رسد سهامداران این گروه همچنان باید با حفظ سهام خود در انتظار کسب سود بیشتر و معقول‌تری باشند بنابراین پیشنهاد می‌شود سهامداران گروه خودرویی عجله‌ای برای خروج از بازار نداشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: قیمت‌ها هم‌اکنون به کف رسیده و به نظر می‌رسد هم‌اکنون که معاملات با حجم بالایی در گروه خودرو در حال انجام است و صف فروش بسیاری از نمادها نیز جمع شده می‌توان انتظار داشت که بازار و معاملات از روند اصلاحی خارج شوند در این میان نباید از نمادهای کوچک قطعه ساز نیز غافل شد زیرا رشد این نمادها نیز تأثیری در کلیت گروه خودرویی خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند یکی از عوامل زیاندهی خودروسازان که از آن به‌عنوان قیمت‌گذاری دستوری یاد می‌شود در دولت جدید به فراموشی سپرده شود در همین حال رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری، آسیب‌های زیادی را به روند بازار سرمایه وارد کرده، تأکید کرده است که حذف قیمت‌گذاری دستوری، تأثیرات مثبتی را بر بورس خواهد داشت، حذف این نوع قیمت‌گذاری به‌زودی در دستور کار قرار می‌گیرد.

پور ابراهیمی تأکید کرده که این موضوع به پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس و گزارش‌های انجام‌شده در جلسه کمیته فرعی سران قوا موردبحث قرارگرفته و قرار است به‌زودی موضوع حذف قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد کشور که کاملاً اثر منفی آن در بازار سرمایه مشهود است در دستور کار قرار بگیرد.

با این شرایط باید شاهد آزادسازی قیمت‌ها در صنعت خودرو باشیم. صنعتی که همواره زیاندهی های اخیر خود را به این موضوع نسبت داده و بر حذف آن تأکید دارد. حال باید در انتظار روی کار آمدن دولت سیزدهم و اجرای سازوکارهای اقتصادی این دولت باشیم.

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟