جنسیس GV60

نخستین خودرو تمام الکتریکی جنسیس نقاب از چهره برداشت

سه شنبه - 2 شهریور 1400

پیشرانه- پس از انتشار تصاویر مختلف و پرشمار از جنسیس GV60 تحت پوشش‌های استتاری بدنه و در حال گذراندن تست‌های جاده‌ای، سرانجام این برند پریمیوم کره‌ای و زیرمجموعه گروه هیوندای به انتشار تصاویر رسمی و اطلاعات اولیه مربوط به این خودرو جدید خود مبادرت ورزید.

پیشرانه- پس از انتشار تصاویر مختلف و پرشمار از جنسیس GV60 تحت پوشش‌های استتاری بدنه و در حال گذراندن تست‌های جاده‌ای، سرانجام این برند پریمیوم کره‌ای و زیرمجموعه گروه هیوندای به انتشار تصاویر رسمی و اطلاعات اولیه مربوط به این خودرو جدید خود مبادرت ورزید.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» GV60 در حال حاضر کوچک‌ترین و جمع‌وجورترین عضو خانواده کراس‌اوورهای جنسیس محسوب می‌شود اما نکته مهم‌تر در مورد GV60 آن است که این خودرو عنوان “نخستین خودروی تمام الکتریکی جنسیس” را نیز از آن خود کرده است تا سرآغازی باشد بر ورود این برند پریمیوم و نوپای کره‌ای به بخشی تازه و در حال رشد از بازار خودروهای لوکس.

در نگاه نخست، تناسبات و کلیات پیکره خودرو خواه‌ناخواه محصول تمام الکتریکی و جدید زیرمجموعه دیگر گروه هیوندای یعنی کیا EV6 را در ذهن تداعی می‌کند که البته این تداعی‌گری چندان بی‌دلیل هم نیست؛ چراکه GV60 نیز همانند کیا EV6 و هیوندای IONIQ 5 بر روی پلتفرم E-Gmp توسعه‌یافته است (مخفف Electric-Global Modular Platform) که در آینده نیز قرار است مبنای طراحی و توسعه طیف وسیعی از خودروهای تمام الکتریکی و جدید هیوندای، کیا و جنسیس قرار بگیرد.

نخستین خودرو تمام الکتریکی جنسیس

قانونِ نانوشته‌ای در دنیای طراحی خودرو وجود دارد که مطابق آن، خودرویی با پیشرانه و قوای محرکه متفاوت و غیر درون‌سوز باید ازلحاظ ظاهری و بصری (و در مقایسه با خودروهای مجهز به پیشرانه درون‌سوز)، کاملاً متمایز باشد و به‌نوعی این قبیل خودروها باید پیشرفته و دوستدار محیط‌زیست بودن خود را صراحتاً به رخ کشیده و به نمایش بگذارند.

این قانونِ نانوشته باعث شده تا بسیاری از خودروسازان توسعه و تبیین یک زبان طراحی اختصاصی و منحصربه‌فرد برای طیف محصولات برقی خود را در دستور کار قرار دهند. جنسیس GV60 نیز از همین قاعده پیروی کرده و طراحی ظاهری خودرو در مقایسه با سایر اعضای سبد محصولات جنسیس (و خصوصاً در مقایسه با دیگر کراس‌اوور این برند یعنی GV70) به میزان چشمگیری متفاوت و متمایز است.

جنسیس GV60

اگرچه سعی شده تا بسیاری از اِلِمان‌ها و شاخصه‌های بصری-هویتی برند جنسیس نظیر چراغ‌های جلو و عقب خطی و دوتکه و جلوپنجره ۵ ضلعی جنسیس موسوم به Crest Grille در نمای ظاهری GV60 نیز مورداستفاده قرار بگیرند، اما شاهد تعریف و روایتی تازه از این عناصر و اِلِمان‌ها هستیم که پیش‌ازاین مشابهش در سایر محصولات جنسیس به چشم نخورده بود.

جنسیس GV60

در نمای ظاهری خودرو، یکی از جزییاتی که جلب‌توجه می‌کند، آینه‌های جانبی خودروست که جای خود را به دوربین‌های مدرن و دیجیتال داده‌اند که در کابین خودرو نیز با دو صفحه نمایشگر مجزا به‌عنوان آینه‌های دیجیتالی پشتیبانی می‌شوند.

در نمای داخلی GV60 نیز در کلیات و جزییات شباهت توأمان این خودرو با هیوندای IONIQ 5 و دیگر خودروهای خانواده جنسیس را شاهد هستیم که دراین‌بین سلکتور تعویض دنده گوی مانند و کریستالی بسیار جالب‌توجه است.

جزییات مربوط به مشخصات فنی و قیمت خودرو هنوز به‌طور رسمی اعلام‌نشده اما دور از انتظار نخواهد بود اگر GV60 قوای فنی و برد پیمایشی تقریباً برابر با هیوندای IONIQ 5 و کیا EV6 داشته باشد که یعنی احتمالاً شاهد قرارگیری باتری‌هایی با ظرفیت ۵۸ تا ۷۷.۴ کیلووات-ساعت بر روی جنسیس GV60 خواهیم بود و درنتیجه شعاع حرکتی و برد پیمایش خودرو نیز (مطابق چرخه WLTP) چیزی فراتر از ۴۸۳ کیلومتر برآورد می‌شود.

به‌هرحال، با استناد به اطلاعات منتشرشده توسط منابع خبری معتبر کره‌ای، GV60 در سه سطح قدرت متفاوت عرضه خواهد شد که هرکدام مجموعاً قدرتی برابر با ۲۲۶، ۳۲۵ و ۴۳۶ اسب بخار را برای این خودرو فراهم می‌آورند.

پیش‌بینی می‌شود که جنسیس GV60 در نیمه اول سال ۲۰۲۲ آماده فروش و عرضه در بازار ایالات‌متحده باشد. علاوه بر GV60، گفته می‌شود که جنسیس عرضه نسخه‌ای تمام الکتریکی از نسل فعلی سدان G80 را نیز در برنامه دارد.

درعین‌حال برخی منابع از احتمال عرضه جنسیس GV60 با آپشن شارژ وایرلس باتری‌های خودرو خبر داده‌اند (ظاهراً در گام اول این برنامه محدود به بازار داخلی کره جنوبی خواهد بود) که در صورت به حقیقت پیوستن، می‌تواند امتیازی ویژه برای GV60 محسوب شده و جنسیس را در ردیف اولین خودروسازانی قرار دهد که از این تکنولوژی در مقیاسی نسبتاً گسترده بر روی محصولات خود استفاده می‌کنند.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟