مهدی اسدی
چهارشنبه - 28 تیر 1402

معرفی کوتاه ۳ خودرو جتا

جتا VA3 برخلاف بسیاری خودروهای چینی در اینجا دیگر اثری از توربو شارژ و سیستم‌های پرخوران دیده نمی‌شود، بلکه یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۵ لیتر زیر درب کاپوت این ماشین دورگه پنهان شده است. خبر خوب اینجاست که بعد از بالا زدن درپوش موتور، لوگوی فولکس واگن اولین چیزی است که […]

دسته ویدیو ها:

جتا VA3

برخلاف بسیاری خودروهای چینی در اینجا دیگر اثری از توربو شارژ و سیستم‌های پرخوران دیده نمی‌شود، بلکه یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۵ لیتر زیر درب کاپوت این ماشین دورگه پنهان شده است. خبر خوب اینجاست که بعد از بالا زدن درپوش موتور، لوگوی فولکس واگن اولین چیزی است که به شما خوش‌آمد می‌گوید و این نکته می‌تواند خیال بسیاری از کاربران را از کیفیت و دوام فنی این پیشرانه تا حد زیادی راحت کند؛ زیرا با یک موتور کاملاً آلمانی بسیار باکیفیت روبرو هستید که احتمالاً در صورت هماهنگی با بنزین داخلی، می‌تواند سال‌های سال بدون دردسر نیازهای شما را برآورده کند.

موتور جتا VA3 برابر ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و از یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک برای انتقال قدرت خود به سمت چرخ‌های جلو بهره می‌برد. وزن جتا VA3 حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم است و شتاب صفر تا صد آن نزدیک به ۱۲ ثانیه برآورد می‌شود؛ بنابراین از لحاظ عملکرد فنی نباید انتظار بالایی از این خودرو داشت و می‌توان آن را ازاین‌جهت با محصولات داخلی مثل تارا یا شاهین مقایسه کرد.

در مورد مصرف سوخت جتا VA3 هم گفته می‌شود که این سدان جمع‌وجور شهری برای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر به‌طور متوسط به ۵.۶ لیتر بنزین نیاز دارد که در صورت صحت، رقمی کاملاً مقرون‌به‌صرفه به‌حساب می‌آید و می‌شود آن را جزو خودروهای نسبتاً کم‌مصرف بازار ایران دسته‌بندی کرد.

جتا VS5

جتا VS5 از یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۴ لیتر و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته نیروی خود را تامین می‌کند. موتور جتا VS5 می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

وزن این خودرو معادل ۱۳۵۵ کیلوگرم بوده و طبق ادعای شرکت سازنده شتاب ۰ تا ۱۰۰ جتا VS5 چیزی نزدیک به ۹.۲ ثانیه برآورد شده است. البته در عمل می‌توان انتظار داشت که شتاب صفر تا صد این خودرو به نزدیکی ۱۰ ثانیه برسد که باز هم در مقایسه با کراس اوورهای موجود در بازار ایران، نسبتا سریع و مطلوب به نظر می‌آید.

خوشبختانه در سیستم تعلیق عقب جتا VS5 از سامانه مالتی لینک مستقل استفاده شده است. این نوع سیستم تعلیق می‌تواند هندلینگ و پایداری بهتری در مسیرهای پرپیچ‌وخم برای خودرو ایجاد کند. ضمن آن که سواری باکیفیت و لذت‌بخش‌تری نیز ارائه می‌دهد

در مورد مصرف سوخت جتا VS5 نیز باید به اطلاع برسانیم که این خودرو به طور متوسط چیزی حدود ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند که برای یک کراس اوور خانوادگی کاملا مقرون به صرفه و اقتصادی به حساب می‌آید.

جتا VS7

شرکت فولکس واگن و کمپانی فاو تصمیم گرفته‌اند تا موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۵۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را در فهرست مشخصات فنی جتا VS7 جا بدهند.

این موتور که ساخت کمپانی فولکس واگن است، با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک آیسین همراه شده تا جتا VS7 را به یک شاسی بلند دیفرانسیل جلو تبدیل کند. این خودرو چیزی حدود ۱۴۲۵ کیلوگرم وزن دارد و از آنجا که حداکثر توان خروجی موتور نیز رقمی قابل قبول به نظر می‌رسد، می‌توان انتظار داشت که شتاب صفر تا صد جتا VS7 نزدیک به ۱۱ ثانیه باشد. این میزان چابکی برای بازار ایران به عنوان یک کراس خانوادگی کاملا مقبول است و در سطح سایر رقبای چینی قرار می‌گیرد.

در مورد میانگین مصرف سوخت جتا VS7 نیز می‌توان انتظار داشت که این خودرو رقمی در حدود ۷ تا ۷.۴ لیتر بنزین در ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر به طور میانگین بسوزاند.

خوشبختانه سیستم تعلیق محور عقب جتا VS7 از نوع مالتی لینک مستقل است که باعث می‌شود هندلینگ و پایداری خودرو در پیچ‌ها ارتقا پیدا کند. بدین ترتیب احتمال بروز حرکات عرضی شدید و یا بیش فرمانی در هنگام پیچیدن، کاهش پیدا خواهد کرد.

خودروهای جتا در بازار ایران

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟