یک سوال از موافقان واردات خودروهای دست دوم

سه شنبه - 5 اردیبهشت 1402

پیشرانه -وزارت صمت  برای واردات خودروهای کارکرده بسیار مصر است و در مجلس نیز این طرح طرفداران پروپا قرصی دارد.در این میان یک سوال از موافقان واردات خودروهای دست دوم که بیشتر آنها نمایندگان مجلس هستند وجود دارد.

پیشرانه -وزارت صمت  برای واردات خودروهای کارکرده بسیار مصر است و در مجلس نیز این طرح طرفداران پروپا قرصی دارد.در این میان یک سوال از موافقان واردات خودروهای دست دوم که بیشتر آنها نمایندگان مجلس هستند وجود دارد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، فاطمی امین برای تنظیم بازار، واردات خودروهای کارکرده را در دستور کار قرار داده است. هنوز سرنوشت لایحه ای که با دو فوریت به هیات دولت تقدیم کرده است مشخص نشده است. اما این طرح که پیشتر در قالب لایحه بودجه قرار داشت، در مجلس طرفداران سینه چاکی دارد.نمایندگانی که پس از حذف این بند از لایحه بودجه به شدت ناراحت شدند و لب به انتقاد گشوده وبه واردات این خودروها اصرار دارند.اما باید به یک سوال پیش از ذکر دلایل چرایی واجب بودن این نوع واردات جواب بدهند.

منتقدان حذف چه گفتند ؟

“نماینده مرودشت، جلال رشیدی کوچی در باره حذف واردات خودروی دست دوم نوشت:وقتی در مجلس نمی توانند در برابر خواسته به حق مردم و رای قاطع نمایندگان بایستند در جلسات محرمانه و پشت در‌های بسته آنچه که دلشان بخواهد انجام میدهند، ولو به قیمت ایجاد ناامیدی و نارضایتی آحاد مردم!

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت‌جام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در توئیتی نوشت:مجمع تشخیص مصلحت نظام با رد واردات خودروهای خارجی نشان داد که با تشخیص مصلحت مردم و نظام فاصله دارد .بگذریم از اینکه دخالت مجمع در خصوص مصوبات مجلس در حالیکه نه شورای نگهبان رد نموده و نه نمایندگان اصرار بر مصوبه داشته اند؛خلاف قانون اساسی و تضعیف مجلس است.

سید نظام‌الدین موسوی نماینده مردم تهران،ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی،در توئیتی نوشت:یک راه عقلانی کنترل مصرف بنزین، جایگزینی خودروهای کم مصرف با این هیولاهای بنزین خوار است.وقتی رهبر انقلاب در سخنان نوروزی سال قبل، خودروسازها را بدلیل کیفیت پایین تولیدات، مورد انتقاد شدید قرار دادند؛ مجمع تشخیص مصلحت با کدام حجت رای به حذف مصوبه مجلس برای واردات خودرو داد؟

سیدمحسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲ واردات خودروی کارکرده را آزاد کرده بود اما این بند، به دلیل مخالفت هیات عالی نظارت مجمع حذف شد.هزار بار هم از ما بپرسید بازهم به هر راهکاری که انحصار تولید را بشکند رای مثبت می‌دهیم.آلودگی هوا، مصرف دوبرابر بنزین و قتل هزاران نفر در جاده‌ها کافی نیست؟

در آخرین واکنش ها علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس، با بیان اینکه خودروهای کارکرده خارجی اکنون با قیمت ۱۰ برابر نسبت به کشورهای همسایه در کشور به‌فروش می‌رسند، گفته است: خودروسازان داخلی توان تامین نیاز بازار کشور را ندارند و همچنین تولیدات آن‌ها ایمنی لازم را ندارد.”

پوشش تقاضا از راهی عجیب و غریب

این در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان و منتقدان واردات خودروهای کارکرده ،گره ای از بازار باز نخواهد کرد.اما تلاش برای پوشش تقاضا از راهی عجیب وغریب پرسش برانگیز است و  به نظر می رسد که این بخش از موافقان پیش از اصرار و حجت تراشی و ژست مردم دوست بودن گرفتن در ضرورت واردات خودروهای دست دوم باید به یک پرسش اصلی و اساسی جواب بدهند؛ چه عواملی صنعت خودروسازی کشور را به این روز انداخته است؟ آیا این بخش از نمایندگان در این وضعیت دخیل نبوده و نیستند؟ آیا عواملی خارج از این صنعت،اعم از سیاسی و اقتصادی مسببان وضعیت امروز نیستند؟

وقتی فکر می کنند مردم خوابند!

برای تشریح شرایط امروز این صنعت دلیل و برهان کم نیست.اما می توان یکی از اصلی ترین دلایل وضعیت آشفته امروز بازار خودرو را عدم تعادل و تقاضا دانست. بنابراین برای اینکه بتوان این دو عامل را به نقطه تعادل رساند،چاره ای جز افزایش عرضه وجود ندارد.البته این به بخش صنعت مربوط می شود. در کنار آن از یک سو باید عوامل غیر صنعتی و موثر را شناسایی و برطرف کرد و از سوی دیگر باید از دخالت هایی که باعث عدم تعادل بیشتر می شود نیز پرهیز کرد. با توجه به حضور وزارت صمت و شورای رقابت عملا خودروساز اختیاری از خود ندارد.ولی آیا مجلس هم بی اختیار است؟ به بیان ساده طرح هایی طی یکی دو سال اخیر اجرا شده و می شوند که نیمی از تولیدات داخل را می بلعند.یعنی اگر یک میلیون خودرو تولید شود،۵۰۰ هزار دستگاه به صورت مستقیم عرضه خواهد شد و مابقی آن در قالب طرح های تحمیلی به فروش خواهد رسید.در این شرایط چرا نمایندگانی که برای خودروهای بی سرو صاحب کارکرده سینه چاک داده و فریاد سر می دهند،برای جلوگیری از اجحاف در حق تمام مردم ایران،زبانشان بند می آید؟ بنابراین این گونه ادعای مردم دوستی آیا قابل باور است یا اینکه برخی نمایندگان فکر می کنند مردم خوابند و این تناقض ها را نمی بینند.

نویسنده: مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟