نقطه مشترک وزرای صمت دولت رئیسی در خبردرمانی

چهارشنبه - 1 شهریور 1402

پیشرانه- بازار و صنعت خودروسازی کشور روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و در این شرایط مدام متولی این صنعت در باغ سبز نشان می‌دهد. مساله جالب در این شرایط نقطه مشترک وزرای صمت دولت رئیسی در خبردرمانی است.

پیشرانه- بازار و صنعت خودروسازی کشور روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و در این شرایط مدام متولی این صنعت در باغ سبز نشان می‌دهد. مساله جالب در این شرایط نقطه مشترک وزرای صمت دولت رئیسی در خبردرمانی است.
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» فاطمی امین طی مدت زمانی که سکان صمت کشور را در اختیار داشت به فراخور حال از این ابزار بهره‌های فراوان برد. افزایش کیفیت، افزایش تولید، کاهش قیمت و واردات خودرو پر کاربردترین واژه‌ها در ادبیات وزیر سابق صمت بودند.
اما هیچ کدام از وعده‌ها و گفته‌ها محقق نشد. افزایش کیفیت همچنان مطلوب نبوده و مورد بحث است و قیمت‌ها هم خلاف جهت حرکت کردند. آمار‌ها از افزایش تولید می‌گویند اما اثر آن بر بازار دیده نمی‌شود. واردات هم هنوز در حد یک خاله بازی کودکانه باقی مانده است.
در واقع برخلاف حجم وسیع تبلغات و شلوغ‌کاری رسانه‌ای هنوز، در بر همان پاشنه می‌چرخد و روند واردات بسیار کند طی می‌شود.
این در حالی است که پیرو این موضوع بازار خودرو یکی از سردترین و راکد‌ترین دوران خود را سپری می‌کند. مصرف کنندگان و تولید کنندگان در نتیجه این رکود بلاتکلیف مانده و برای انتخاب مسیر و شروع حرکت های تازه، مردد و سردرگم مانده‌اند.
با این وجود فاطمی امین دیگر وزیر صمت کابینه رئیسی نیست و علی آبادی جانشین وی شده است؛ اما به خوبی در حال استفاده از میراث به جا مانده است.
طی مدت زمانی که وی سکان هدایت وزارت صمت کشور را گرفته، با برخی موضوعات مواجه شده است که خودش نقشی در شکل گیری آن نداشته است. واردات خودروهای دست دوم، تعریف تعرفه‌های جدید و ناهماهنگی‌های ارزی بخشی از این موارد به شمار می‌آیند.
ولی با این حال وزیر صمت جدید که از مپنا آمده است، در زمانی که به نوعی با چالش یا شبه بحران مواجه می‌شود بلافاصله از خودروهای برقی استفاده می‌کند.
همانگونه که اشاره شد وی در برخی مسائل در عمل انجام شده قرار گرفته است و زمانی وارد وزارت صمت شده است که این امور در جریان بودند و مشکلات تاخیر در عرضه خودروهای وارداتی، مشکلات استانداردی و ارزی پیش از وی بودند.
بنابراین از این جهت نمی‌توان ایراد خاصی به علی‌آبادی وارد کرد ولی از جهت دیگر وی با علم و آگاهی به این موارد پیشنهاد وزارت را پذیرفته است.
به بیان ساده در حال حاضر نفر اول صمت کشور مسئول رتق‌و‌فتق امور بوده و برای برون رفت از وضعیت فعلی باید برنامه و راهکار داشته و ارائه دهد.
با این حال تاکید ویژه و بیش از حد بر خودروهای برقی و توسعه آن در بسیاری از موارد نگران کننده شده است. حتی گاهی به نظر می‌رسد با استقبال ویژه رئیس جمهور از این نوع خودروها، علی آبادی هم دست به استفاده ابزاری از آن زده است و تمام مسائل و مشکلات موجود را به حرکت به سمت برقی سازی گره می‌زند. البته با توجه به تغییر جهت تولید خودروهای بنزینی، عوض کردن خط تولید هم در ایران به یک ضرورت بدل شده است. ولی آیا علی ابادی برای مدیریت و کنترل و عبور از وضعیت فعلی برنامه دیگری ندارد؟
آیا همین که برای تامین ارز اظهار نگرانی کرده و عدم مخالفت با واردات بنزینی را اعلام کند، کفایت می‌کند؟ آیا برای خروج بازار از رکود و فراهم کردن مقدمات عرضه های مستمر و گسترده برنامه‌ای دارد؟ آیا قرار است همچنان تا رسیدن به هماهنگی و نقطه مطلوب وضعیت به شگل فعلی باقی بماند؟
در این وضعیت و با توجه به سکون و سکوت وزارت صمت و ایجاد دست اندازهای جدید به نظر می‌رسد که وزیر جدید نیز کار را به مغز متفکر خودرویی وزارت صمت سپرده است و گویا برنامه‌ای خاصی ندارد.

نوشته ؛
مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟