«پیشرانه» گزارش می‌دهد

خودروهای برقی در ایران نمایشی یا واقعی؟

سه شنبه - 30 آبان 1402

پیشرانه- تب برقی سازی درماه های اخیر شدت گرفته است. دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو نیز با همین موضوع برگزار شد؛ اما همچنان این پرسش به قوت خود باقی است که تولید و همگانی شدن استفاده از خودروهای برقی در ایران نمایشی بوده یا واقعی است؟ به گزارش وب سایت خبری پیشرانه،پس از فعل و […]

پیشرانه- تب برقی سازی درماه های اخیر شدت گرفته است. دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو نیز با همین موضوع برگزار شد؛ اما همچنان این پرسش به قوت خود باقی است که تولید و همگانی شدن استفاده از خودروهای برقی در ایران نمایشی بوده یا واقعی است؟
به گزارش وب سایت خبری پیشرانه،پس از فعل و انفعالاتی که در دومین ماه سال در وزارت صمت به وجود آمد، شیوه تفکر در این وزارت خانه نیز تا حد زیادی تغییر کرده است.
پیشتر و در زمان فاطمی امین به ضرورت وضعیت تولید و بازار، به طور مرتب درباره افزایش تولید و سپس واردات صحبت می‌شد. وزارت صمت برای کنترل و تنظیم بازار با همداستانی شورای رقابت، بساط بورس را برچید و سامانه فروش یکپارچه را راه اندازی کرد. در کنار آن برنامه تولید بلند بالایی برای خودروسازان درنظر گرفت. همچنین بر اساس آن وارادت را نیز در دستور کار قرار داد و به طور جدی پیگیر آن شد.
اما آنطور که وزارت صمت پیش بینی می‌کرد و به دنبال آن بود تولید و واردات به نتیجه دلخواه نرسید؛ ولی عمر وزارت فاطمی امین به قدری طولانی نشد تا این روزها را ببیند و احیانا اگر خواست پاسخگو باشد.
در مقابل مردی از مپنا با سابقه کار بر پروژه های خودروهای برقی سکاندار صمت کشور شد. از زمانی که علی آبادی وزیر صمت شد، جریان برقی سازی خودروها نیز به صورت جدی در حال پیگری است.
البته پیش از حضور وی برخی شرکت ها فعالیت‌های خود به منظور تولید خودروهای برقی را آغاز کرده بودند. با این حال شرایط بازار اجازه تولید انبوه را به آنان نداد.
با این وجود با آمدن علی آبادی فضا به شکل درآمده است که برای برقی سازی مناسب شده است. در حال حاضر نیز بسیاری از شرکت های فعال در زمینه تولید و واردات خودروهای برقی را به سبد محصولات خود اضافه کرده اند.
بسیاری از این محصولات برای اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به معرض دید عموم هم درآمدند.
در این حال به ظاهر شرایط برای ورود خودروهای برقی به خیابان های کشور مهیا است. ولی آیا واقعا زیرساخت های لازم برای این کار فراهم شده است؟ آیا نصب چند ایستگاه و استند شارژ که یکی در میان کار می کنند،کفایت می کند؟
البته وزارت صمت برای تشریح زمینه ها و زیرساخت های لازم و تبیین چرایی و لزوم حرکت به سمت تولید و استفاده از خودروهای برقی سلسه نشست هایی را در روزهای برگزاری دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو برگزار کرد.
ولی واقعیت این است که تا عموم جامعه شاهد حرکتی جدی و جمعی از سوی دولت و نهادهای مرتبط نباشند، چندان توجهی به این مقوله نخواهد داشت.
بنابراین اگر چه برگزاری چنین نمایشگاه هایی با هدف آشنایی هر چه بیشتر مردم و مسئولین می تواند موثر واقع شود؛ ولی پیش از آن باید نهادها و ارکان های تصمیم گیر به این باور برسند. باوری که می‌تواند باعث تسریع در روند حرکتی این در زمینه تولید خودروهای برقی شده و فاصله را سطح اول این صنعت در جهان کاهش بدهد.

نوشته :مهدی اسدی

5 از 3 رای

نظر شما چیست؟