«پیشرانه» گزارش می‌دهد

برقی سازی خودروها ضرورتی نیازمند تدبیر

دوشنبه - 13 آذر 1402

پیشرانه- روند معرفی خودروهایی که از سوخت‌های غیر‌فسیلی استفاده می‌کنند سرعت زیادی گرفته است؛ اما حرکت برای فراهم ساختن زیرساخت‌های مورد نیاز شتاب لازم را ندارد. این در حالی است که برقی سازی خودروها ضرورتی نیازمند تدبیر به حساب می‌آید که فقدان آن می تواند تمام حرکت ها را خنثی کند. طی مدت زمان اخیر […]

پیشرانه- روند معرفی خودروهایی که از سوخت‌های غیر‌فسیلی استفاده می‌کنند سرعت زیادی گرفته است؛ اما حرکت برای فراهم ساختن زیرساخت‌های مورد نیاز شتاب لازم را ندارد. این در حالی است که برقی سازی خودروها ضرورتی نیازمند تدبیر به حساب می‌آید که فقدان آن می تواند تمام حرکت ها را خنثی کند.

طی مدت زمان اخیر بسیاری از شرکت‌های تولید کننده و یا فعال در زمینه واردات خودرو اقدام به معرفی محصولات برقی کرده‌اند.
در حال حاضر در سبد محصول بسیاری از حاضران بازار حداقل یک خودروی برقی دیده می شود. اوج شکوفایی و معرفی این محصولات را هم می‌توان در گزارش های متعدد از دومین نمایشگاه تحول صنعت خودروسازی مشاهده کرد. نمایشگاهی که بر پایه خودروهای برقی برگزار شد.
هفته گذشته نیزا یران خودرو دیزل ،خط تولید انبوده اولین اتوبوس برقی ایران را افتتاح کرد؛ اما از روز گذشته روند معرفی این خودروها شدت عجیب و سرعت زیادی پیدا کرد و چند محصول به سامانه فروش افزوده شدند. خودروهایی که قرار است آرام آرام در آینده‌ای نه چندان دور جای خودروهای بنزینی را گرفته و عهده دار حمل و نقل شوند.
در حقیقت استفاده و حرکت به سمت خودروهای برقی و دور شدن از بنزین سوزی دیگر یک انتخاب نیست،یک الزام، اجبار و ضرورتی است که از جهات مختلف انجام آن واجب است.
بر اساس آمارها مصرف روزانه بنزین در ایران از مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز گذشته است. بنزینی که به دلیل تصمیم های غیر اقتصادی سال های دور با سوبسید همراه شده وسوختن و نابودی روزانه میلیاردها تومان از سرمایه های کشور را به دنبال دارد. در همین شرایط وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها از مرز هشدار عبور کرده و خطرناک شده است. ضمن اینکه تا به امروز نیز لطمات جبران ناپذیری به محیط زیست و ذخایر نسل های آینده وارد آمده است.
به بیان دیگر باید هر چه زودتراین مسیر مسدود و راه دیگری گشوده شود. در واقع با بهره برداری از منابعی که صرف سوبسید بنزین و تشویق پنهان به مصرف بیشتر می شود، می توان اقدام به برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و فرهنگ سازی برای استفاده از این خودروها کرد.
بنابراین وضعیت اقتصادی، آلودگی هوا، اتلاف منابع و خسارات جبران ناپذیر در ضروت برقی سازی تردید به جا نمی‌گذارد؛ اما مساله این است که هنوز از نظر زیرساخت ها و برآورده شدن نیازها و احتیاجات اولیه برای عمومی سازی این خودروها کار خاصی صورت نگرفته است.
نصب چند ایستگاه شارژ نمی تواند کافی باشد؛ چرا که برقی سازی حمل و نقل نیازمند حرکت دستگاه‌ها و سازمان های مختلف است. این موضوع برای به ثمر رسیدن یک عزم ملی را طلب می کند. اما آنگونه که به نظر می رسد فعلا وزارت صمت تنها است و این نهاد هر چه قدر هم قوی و پرکار باشد، به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟