شاهین سایپا یا دنا پلاس توربو

شاهین سایپا یا دنا پلاس توربو

یکشنبه - 10 فروردین 1399

پیشرانه- شاهین سایپا یا دنا پلاس توربو این عنوان مقاله‌ای است که تلاش کرده‌ایم به آن پاسخ دهیم تا بتوانید انتخابی درست در زمان خرید خودرو داشته باشید.

پیشرانه- شاهین سایپا یا دنا پلاس توربو این عنوان مقاله‌ای است که تلاش کرده‌ایم به آن پاسخ دهیم تا بتوانید انتخابی درست در زمان خرید خودرو داشته باشید.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» ایران خودرو بعد از تولید موفق سمند، سورن، دنا و دنا پلاس که به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کرد، سپس تصمیم به تولید تیپ جدیدی از دنا که مجهز به امکانات بهتر و موتور قوی‌تر، باهدف پاسخ به نیاز روزافزون متقاضیان این دسته کرده است.

دنا پلاس توربو جدیدترین محصول شرکت ایران‌ خودرو است که درواقع نمونه ارتقا یافته‌ دنا پلاس محسوب می‌شود. پس از فروش بسیار خوب دنا پلاس در بازار داخلی، مدیران شرکت ایران‌خودرو تصمیم گرفتند تا با ایجاد تغییراتی در ظاهر این خودرو و اضافه کردن برخی آپشن‌ها به آن، محصولی به‌مراتب بروزتر و زیباتر از قبل به نام دنا پلاس را روانه بازار کنند.

کابین دناپلاس

چند وقتی از تولید دنا پلاس نگذشته بود که مدیران ارشد ایران‌ خودرو اعلام کردند به‌زودی قصد تولید سدانی به نام دنا پلاس توربو را دارند که در کنار تمامی امکانات دنا پلاس، از یک پیشرانه توربو شارژ قدرتمند نیز بهره می‌برد. جالب است بدانید نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربو هم توسط ایران خودرو معرفی‌شده است که در سال ۱۴۰۰ وارد بازار کشورمان خواهد شد.

شاهین سایپا (رهام) نخستین خودرو ساخت ایران است که از طراحی اولیه تا ساخت آن داخل کشور انجام‌شده و این نخستین بار است که این چرخه به‌طور کامل در کشورمان طی می‌شود.

شاهین (رهام) بر پایه پلت فرم SP100 شکل‌گرفته. پلت فرمی که توسعه آن هزینه بالایی داشته و برای ساخت آن، خط تولید برلیانس از سایپا به پارس خودرو منتقل‌شده است. شاهین (رهام) در کلاس سدان های کامپکت یا C سگمنت جای می‌گیرد و در طراحی آن از شاهین الهام گرفته‌شده است و به همین دلیل هم به اسم جدید شاهین نام گرفته است.

ظاهر بیرونی و کابین؛ شاهین سایپا یا دنا پلاس توربو

شاهین سایپا خودرویی است که همانند دنا پلاس توربو، یک سدان اقتصادی بوده و طراحی آن همانند برلیانس سری ۳۰۰ در نمای جلویی و در نمای کلی و بدنه همانند برلیانس سری ۲۰۰ و وولیکس سی ۳۰ گریت وال بوده که این موضوع باعث آن شده تا این خودرو در زمره خودروهای باکیفیت سایپا در دیدگاه اولیه قرار گیرد. طراحی چراغ‌های جلو شاهین شبیه به محصولات بیوک رگال است و از نمای جلو تا درب موتور می‌توان فهمید طراحان یک کپی بی‌نقص از محصولات بیوک را در این خودرو انتخاب کرده‌اند.

کابین شاهین سایپا

به نمای بغل که می‌رسیم به شباهت‌های این خودرو به محصولات تویوتا یاریس و گریت وال وولیکس سی ۳۰ بیشتر جلب‌توجه می‌کند، حتی در بحث طراحی فریم درها و نوع خم ستون‌ها، این دو خودرو شباهت‌های بسیاری به هم دارند و تا حدی شاهین را می‌توان پخته‌تر و به‌روزتر از وولیکس سی ۳۰ دانست،

دنا پلاس توربو همانند دنا و سمند روی پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ بناشده است؛ از همین رو دنا پلاس توربو ازلحاظ ابعاد و اندازه تفاوت چندانی با خودروهای پارس و ۴۰۵ ندارد.

به‌طورکلی تغییراتی که در نمای جلویی دنا پلاس توربو به چشم می‌خورد شامل طرح جدید آینه‌های جانبی، سانروف، حذف آنتن رادیویی معمولی، تغییر گرافیک چراغ‌ها و استفاده از جلوپنجره جدید بوده که درمجموع جذابیت بیشتری را برای این خودرو به همراه داشته‌ است.

خط افقی که به‌طور مشترک روی درب‌های دنا معمولی سمند و سورن به چشم می‌خورد، جای خود را به خط زاویه‌دار و خشنی داده است که از گلگیر جلو آغازشده و تا بخش انتهایی خودرو ادامه دارد.

همچنین رنگ کرومی جدید دستگیره درب‌ها در کنار طرح جدید لچکی‌های انتهای شیشه عقب باعث زیبایی هرچه بیشتر نمای جانبی این خودرو شده است، البته نباید نقش خطوط شکسته پایین درب‌ها را در زیباسازی نمای جانبی دنا پلاس توربو نادیده گرفت.

دنا پلاس توربو ازلحاظ طراحی ظاهری، تفاوت چندانی دنا پلاس نداشته و شرکت ایران‌خودرو تنها به افزودن یک نوار LED در چراغ‌های جلو و تغییر طرح و سایز رینگ‌های خودرو بسنده کرده است.

با نگاهی دقیق به کابین این دو خودروی شاهین و دنا پلاس توربو متوجه خواهید شد که در ساخت اتاق داخلی هر دو خودرو از مواد پلاستیکی زیادی استفاده‌شده است که این موضوع با توجه به رده اقتصادی دنا و رهام، امری معقول و قابل‌درک است.

اما باید این نکته را یادآور شد که پلاستیک استفاده‌شده در این خودروها در اکثر نقاط دارای جنسی سخت است که این مورد را می‌توان جز نقاط ضعف این دو مدل به شمار آورد.

فضای کابین دنا پلاس توربو، تغییرات اندکی به چشم می‌خورد که نسبت به تغییرات اعمال‌شده در بخش خارجی تا حدودی امیدوارکننده به نظر می‌رسد؛ غربیلک فرمان خودرو به رویه چرم با دوخت قرمز مجهز شده است و این رنگ قرمز در بخش‌هایی همچون زیر پایی و گردگیر دسته‌دنده نیز مشاهده می‌شود که تا حدودی می‌تواند حس اسپرتی خاصی را به سرنشینان منتقل نماید. همان‌طور که گفتیم، داشبورد دنا پلاس توربو همچون برادران بزرگ‌تر دنا، از پلاستیک خشک ساخته‌شده است.

در رابطه به اتاق درونی شاهین همانند نمای بیرونی، بسیار شبیه به محصولات برلیانس بوده و درواقع کابین رهام چیزی شبیه به برلیانس سری ۳۰۰ است که این موضوع را می‌توان از نقاط مثبت این خودرو برشمرد. طراحی المان های داخلی و حتی شکل و فرم صندلی‌های خودرو شباهت عجیبی به خودروهای برلیانس سری ۳۰۰ دارد. البته این ‌یک نقطه‌ضعف محسوب نمی‌شود و ازآنجایی‌که برلیانس درزمینهٔ طراحی داخلی محصولات سری ۳۰۰ بسیار خوب عمل کرده است.

امکانات رفاهی

اگر بخواهیم در بخش امکانات رفاهی به سوال شاهین سایپا یا دنا پلاس توربو پاسخ دهیم باید بگوییم؛ دنا پلاس توربو یکی از پر آپشن ترین خودروهای تولیدی کارخانه ایران خودرو محسوب می‌شود و نمی‌توان در این محدوده قیمتی، امکانات این خودرو را دست‌کم گرفت، اما خودرو شاهین سایپا در نسخه فول خود با توجه به این‌که خودرو جدیدتری محسوب می‌شود از امکانات بهتری نسبت به دنا پلاس توربو بهره می‌برد.

امکانات ایمنی و رفاهی شاهین، نسبتاً قابل‌قبول است. این خودرو، دارای ۲ کیسه هوا در مدل استاندارد و ۶ ایربگ در نمونه‌ی فول‌آپشن است. ترمز ضد قفل (ABS) با فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) در تمامی مدل‌ها وجود دارد و سیستم مدیریت تعادل (ECS)، آپشن قابل انتخاب خواهد بود. سان روف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با سختی حساس به‌سرعت، کلیدهای کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی باقابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی فلزی همراه باز و بسته شدن اتوماتیک، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمه‌ای و رینگ‌های اسپرت آلومینیوم، مهم‌ترین امکانات جانبی شاهین در مدل‌های مختلف هستند.

حال نگاهی به امکانات دنا پلاس توربو نیز می‌اندازیم که در این رابطه باید مواردی همچون ۴ کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی)، ترمز ضد قفل ABS و EBD، دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) و هندزفری موبایل بلندگوهای جلو و عقب تیوتر، تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ جلو دارای لامپ LED و نئون و چراغ‌ روز (Day Light)، سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیرمجاز، سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)، سیستم کنترل بخار بنزین – شیشه‌های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)، سانروف، کروز کنترل، آنتن سقفی جدید (Shark fin) به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب، سیستم قطع سوخت خودکار و … را نام برد.

مشخصات فنی؛ شاهین سایپا یا دنا پلاس توربو

اگر بخواهیم در بخش مشخصات فنی به سوال شاهین سایپا یا دنا پلاس توربو پاسخ دهیم باید بگوییم؛ شاهین قرار بود تا قبل از تحریم‌ها به یک پیشرانه ۱۶۵۰ سی‌سی از محصولات برلیانس با حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۴ نیوتون متر به همراه گیربکس دستی و اتوماتیک و استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز شود؛ اما سایپایی‌ها گفته‌اند قرار است این خودرو با موتور اصلاح‌شده تیبا به بازار کشورمان برسد.

طبق شنیده‌ها قرار است، شرکت «مگا موتور» به‌عنوان زیرمجموعه موتورساز سایپا، در حال آزمایش‌های نهایی دو سری پیشرانه برای خانواده SP100 است.

مقایسه خودرو ها نشان می دهد  مهندسان این شرکت دو پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ و ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ توربو را به مرحله تست فنی رسانده‌اند. پیشرانه اول M18 نام دارد و پیشرانه دوم M15T و در حال حاضر نمونه‌هایی از رهام ۱٫۵ لیتری توربو در کارخانه سایپا به مرحله تولید رسیده‌اند.

موتور شاهین در نسخه معمولی، می‌بایست برای رسیدن به‌سرعت صد کیلومتر در ساعت از صفر مطلق، زمانی در حدود ۱۳.۵ الی ۱۴ ثانیه را در مدل دستی به خود اختصاص دهد و حداکثر سرعت آن نیز بین ۱۹۰ الی ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین، با توجه به نوع پیشرانه، مصرف سوخت شاهین در هر صد کیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به‌صورت ترکیبی برابر با ۶.۸ الی ۷.۱ لیتر بنزین تخمین زده می‌شود و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است.

موتور به‌کاررفته در دنا پلاس توربو اتوماتیک همان موتور موجود در سورن توربو است. این موتور ۱.۷ لیتری با نام EF7 TC می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. برای انتقال قدرت هم یک جعبه‌دنده دستی و برای آینده گیربکس اتوماتیک در نظر گرفته‌شده است که هنوز نمی‌توانیم در مورد عملکرد آن اظهارنظر کنیم.

نکته جالب اینجاست که ایران خودرو اعلام کرده که باید از بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵ برای دنا پلاس توربو اتوماتیک استفاده کرد تا عملکرد ایده آل آن را دریافت کنید و خودرو شما چه در کوتاه‌مدت و چه در درازمدت دچار آسیب نشود. این در حالی است که بنا بر اعلام مسئولان بنزین معمولی ما اکتان ۸۷ دارد. به همین دلیل حتماً باید از بنزین سوپر و مکمل و اکتان‌های معتبر برای آن استفاده نمایید.

قیمت؛ شاهین سایپا یا دنا پلاس توربو

اگر بخواهیم در بخش قیمت این ۲ خودرو به سوال شاهین سایپا یا دنا پلاس توربو پاسخ دهیم باید بگوییم؛ در یک نگاه کوتاه به دنا پلاس توربو باید گفت که این خودرو در مقایسه با سایر اعضای خانواده دنا از امکانات، تجهیزات و حتی توان فنی بالاتری برخوردار است، اما با در نظر گرفتن نواقصی همچون پلتفرم قدیمی، مصرف و استهلاک بالای پیشرانه و همچنین نبود امکاناتی همچون گیربکس اتوماتیک یا سیستم ورود و استارت بدون کلید مطمئناً به این نتیجه خواهید رسید که باوجود تمامی امکانات و تجهیزات موجود در این خودرو نمی‌توان ارزش خرید بالایی را برای آن تعیین کرد.

مقایسه خودرو ها نشان می دهد در نقطه مقابل شاهین یک خودرو جمع‌وجور شهری به‌حساب می‌آید که از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است اما ضعف این خودرو در گیربکس و نوع موتور استفاده‌شده در این خودرو است. به سراغ قیمت این دو محصول می‌رویم که در این رابطه باید بگوییم دنا پلاس توربو در نمونه گیربکس دستی خود در بازار خودرویی کشور، دارای قیمتی حدوداً برابر با ۲۱۰ الی ۲۲۰ میلیون تومان بوده و نسخه پلاس توربو اتوماتیک این خودرو احتمالاً قیمتی برابر با ۲۵۰ الی ۲۷۰ میلیون تومان را در بازار آزاد پیدا کند.

قیمت شاهین سایپا نیز، در زمان قبل از تحریم‌ها قرار بود در نسخه فول خود به زیر ۷۰ میلیون تومان برسد و یک خودرو نیمه لوکس برای اقشار عمومی مردم باشد ولی با افزایش نرخ دلار و کمبود قطعات و کاهش تولید خودروها احتمال می‌دهیم شاهین یا همان رهام خودمان در نسخه ساده دنده‌ای‌ خود، قیمتی حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان و در نسخه اتوماتیک و فول خود به قیمتی در حدود ۱۸۰ تا ۲۱۰ میلیون تومان را تجربه کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • امین | ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۴:۱۹ ق٫ظ

    شاهین پیش دنا پلاس توربو گنجشک هم نیست، با دنا معمولی باید مقایسه بشه موتور تیبا

  • علی مرتضی | ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱:۵۳ ق٫ظ

    دنا پلاس یه نقطه مثبت داره اینه که موتور و پیشرانه اون بهتر و بالاتر از شاهین هست . شاهین از نظر فنی خیلی ضعیفه پس به درد این نمیخوره که بخای از کارایه نمیدونم کورس انداختن و گازوندن و مکث کردن سرعت از اینکارا انجام داد یه ماشین متور۱۶۵۰سی سی که از تیبا فقط ۵۰ سی سی بالا تره و پیشرانه و همه چیزیش نمیگیم که تقویت چشم گیری داشته یه تقویت ساده در محفظه هایه احتراقش به وجود میاد. ازنظر من پولی که داری میدی یه ماشین نا معلوم و فقط اپشن بخای بخری ۲۱۰ میلیون بدرد نمیخوره ماشینای بهتری هست با قیمت بالاتر ولی خب ماشین سوار میشین و لذت رانندگی خوبی بهتون میده مثل ۲۰۷i.دنا پلاس. اریو زوتی. محصولات چری اریزوو کلی ماشین دیگه هایه دیگه.

  • مهدی | ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۴۰ ب٫ظ

    اصلا شاهین با دنا معمولی هم قابل مقایسه نیست چه برسه به پلاس و توربو

  • yashar | ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۱۳ ق٫ظ

    اقا اصلا چه کاریه دنا رو با رهام مقایسه میکنید رهام دربرابر دنا معمولی سلول هم نیست حالا چه برسه به دنا پلاس توربو اقا کی رهام خریده پولش رو هدر داده رهام موتورش پرایده فقط ظاهرش رو عوض کردن اون پرایدی بیش نیست

  • مانی | ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۷:۳۸ ب٫ظ

    من پارسtu5دارم منتها خواستم بگم عزیزان تعصبی برخورد نکنید موتور دنا هم همان موتور سمند هستش که خیلی به ۴۰۵شبیه هستش اگه قرار راهنمایی بدید بدون تعصب باشه آسایش در سفر همون‌طور که به آپشن نیاز داره جانداری خودرو هم لازمه و در مورد سرعت هم مگر در اتوبان بیشتر از۱۴۰میتونی بری تا یا افسر یا دوربین نگیرندت پس میمونه استعلاک که بنا به گفته مال شاهین بیشتره