SWM G05

همه آنچه باید در مورد SWM G05 بدانید+ فیلم

سه شنبه - 19 اسفند 1399

پیشرانه- ممنوعیت واردات خودرو درنتیجه آن تنوع به‌شدت پایین گزینه‌های صفرکیلومتر موجود در بازار، بخصوص در رده‌های قیمتی بالاتر، بسیاری از خودروسازان داخلی را به فکر عرضه خودروهای سایز متوسط و نیمه لوکس چینی به‌منظور پر کردن خلأ موجود انداخته است که به‌عنوان‌مثال، نتیجه آن ورود خودروهایی همچون دیگنیتی و فیدلیتی توسط گروه بهمن و KMC K7 توسط کرمان موتور و در آینده‌ای نزدیک، چری تیگو ۷ پلاس و تیگو ۸ توسط مدیران خودرو بوده است.

پیشرانه- ممنوعیت واردات خودرو درنتیجه آن تنوع به‌شدت پایین گزینه‌های صفرکیلومتر موجود در بازار، بخصوص در رده‌های قیمتی بالاتر، بسیاری از خودروسازان داخلی را به فکر عرضه خودروهای سایز متوسط و نیمه لوکس چینی به‌منظور پر کردن خلأ موجود انداخته است که به‌عنوان‌مثال، نتیجه آن ورود خودروهایی همچون دیگنیتی و فیدلیتی توسط گروه بهمن و KMC K7 توسط کرمان موتور و در آینده‌ای نزدیک، چری تیگو ۷ پلاس و تیگو ۸ توسط مدیران خودرو بوده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» تازه‌ترین میهمان چینی بازار کشورمان اما محصولی دیگر از برند SWM است که توسط سیف خودرو عرضه خواهد شد و قرار است پیش از ورود رسمی‌اش به بازار ایران، نگاهی اجمالی به آن داشته باشیم.

نگاهی به برند SWM و معرفی اولیه G05

ریشه‌های اصلی برند SWM را باید در سرزمین چکمه جستجو کرد؛ چراکه این برند درواقع یک سازنده ایتالیایی موتورسیکلت به شمار می‌رود که از شهرت و اعتبار قابل‌توجهی برخوردار بوده اما فراز و نشیب‌های بسیاری نیز داشته و همواره با مشکلات مالی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کرده است. عمده سهام این کمپانی در سال ۲۰۱۴ توسط چینی‌ها (هولدینگ شینری) خریداری می‌شود (در سال‌های اخیر نفوذ چینی‌ها در مهم‌ترین صنایع و کمپانی‌های معتبر ایتالیایی افزایش چشمگیری داشته) و علاوه بر از سر گرفتن فعالیت در حوزه ساخت موتورسیکلت، در سال ۲۰۱۶ و تحت جوینت‌وینچری مابین شینری و برلیانس، SWM وارد صنعت خودروسازی می‌شود.

البته درواقع نام این کمپانی SVVM(مخفف Sironi Vergani Vimercate Milano) بوده اما چینی‌ها پس از تملک این برند نام آن را به SWM (مخفف Speedy Working Motor) تغییر می‌دهند. استودیو طراحی SWM در شهر زادگاه این برند یعنی میلان ایتالیا واقع‌شده اما تأسیسات تولیدی و سایت مونتاژی خودروسازی SWM در چین قرارگرفته است.

SWM تمرکزش را به‌صورت ویژه بر روی بازار خودروهای کراس‌اوور و ون (MPV) گذاشته است و در حال حاضر مدل‌های X2، X3، X7، G01 و G05 در سبد محصولات آن به چشم می‌خورند که کراس‌اوور کامپکت G01 (در دو نسخه عادی و F) این خودروساز مدتی است که در کشورمان توسط سیف خودرو عرضه‌شده است.

همانند بسیاری دیگر از خودروسازان باسابقه یا نوپای چینی، SWM نیز اقدام به استخدام مهندسان و طراحان سرشناسی کرده که سابقاً در کمپانی‌های بزرگ و مطرح خودروسازی مشغول به فعالیت بوده و تجربیات گران‌بها و دستاوردهای قابل‌توجهی داشته‌اند. در همین راستا و از ماه‌های آغازین فعالیت SWM موتور تا به امروز، این کمپانی افرادی همچون فرانتز گورمن (مدیر کیفیت سابق ب ام و) و کو ووس سوتیریوس (طراح ارشد سابق آئودی و استودیو طراحی اروپایی تویوتا یا همان ED2) را استخدام کرده است.

SWM از کراس اوور میدسایز و ۷ سرنشینه G05 در سال ۲۰۱۹ رونمایی کرد؛ G05 اولین خودرویی است که روی پلتفرم G این خودروساز توسعه‌یافته و به بازار عرضه می‌شود. البته G05 را درواقع باید نسخه فیس‌لیفت و به‌روزرسانی شده SWM X7 قلمداد کرد که در سال ۲۰۱۷ معرفی‌شده بود و پلتفرم G نیز نسخه ارتقاءیافته همان پلتفرمی است که در X7 مورداستفاده قرارگرفته بود.

ابعاد و اندازه‌های بدنه، طراحی ظاهری و کابین

طول، عرض و ارتفاع این کراس‌اوور ۷ سرنشینه چینی به ترتیب معادل ۴۷۵۰، ۱۸۶۰ و ۱۷۸۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن نیز برابر با ۲۷۵۰ میلی‌متر است. وزن خالص خودرو نیز طبق ارقام اعلام‌شده از سوی سازنده برابر با ۱۵۹۵ کیلوگرم است.

SWM G05

اگرچه درواقع باید G05 را یک کراس‌اوور سایز متوسط خطاب کرد اما فرم کلی بدنه خودرو و خصوصاً سر و شکل درب‌های عقب به همراه بخش انتهایی بدنه، باعث شده تا این ساخته SWM شباهت‌هایی به خودروهای کلاس MPV نیز داشته باشد. (پیش از G05، سیف خودرو محصولی از BISU به نام T5 را عرضه می‌کرد که دقیقاً شبیه به G05، استایلی مابین یک کراس‌اوور میدسایز و یک MPV داشت).

نسخه پیش از فیس‌لیفت G05 یا همان SWM X7، در برخی جزییات نمای ظاهری نظیر شکل چراغ‌های جلو، گرافیک چراغ‌های عقب، نحوه جانمایی چراغ مه شکن در سپر جلو و فرم و گرافیک کلی جلوپنجره، کپی نه‌چندان جالبی از نسل سوم ب ام و X5 با کد F15 بود (حتی نحوه نام‌گذاری خودرو نیز الگوبرداری آشکاری از سیستم نام‌گذاری شاسی بلندهای ب ام و است که البته این الگوبرداری بین خودروسازان چینی بسیار رایج است). G05 در مقایسه با X7، تغییرات ظاهری قابل‌توجه و مثبتی را در نمای جلو و عقب تجربه کرده و طراحی نمای داخلی آن نیز به کل دگرگون‌شده است.

محصول جدید سیف خودرو

در اولین نگاه به نمای داخلی و کابین خودرو، شباهت کنسول مرکزی جلوداشبورد با ساخته‌های پورشه (در شکل و چینش دریچه‌های تهویه مطبوع) و تسلا (در شکل و شمایل صفحه‌نمایش بزرگ و عمودی لمسی) کاملاً واضح و آشکار است.

محصول جدید سیف خودرو

البته سر و شکل قدیمی غربیلک فرمان خودرو، هیچ قرابتی با سایر بخش‌های این کابین مدرن ندارد، بخصوص آنکه در جلو آمپر خودرو نیز با یک صفحه‌نمایش تماماً دیجیتالی طرف هستیم. با توجه به ابعاد و اندازه‌های بدنه، G05 فضای پا، سر و شانه مطلوبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و ظرفیت حمل بار آن نیز در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم و سوم تا حداکثر ۱۹۲۰ لیتر قابل‌افزایش خواهد بود.

تجهیزات رفاهی و ایمنی SWM G05

هنوز لیست تجهیزات رفاهی و ایمنی G05 به‌صورت رسمی از سوی سیف خودرو منتشرنشده اما تجربه نشان داده که بعید است خودروهای چینی در این بخش کم‌فروغ ظاهر شوند؛ بخصوص با توجه به رده قیمتی G05 و سطح تجهیزات رقبای آن، انتظارات از این خودرو طبعاً بسیار بالاست.

بنا بر شنیده‌ها از منابع آگاه، تجهیز G05 به امکاناتی نظیر سانروف پانوراما، صفحه‌نمایش ۱۲ اینچی همراه با بلوتوث/هندزفری، رادار پارک، ترمز پارک الکترونیکی (EPB)، دوربین دید ۳۶۰ درجه، سامانه پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رادار نقطه کور، سامانه هشداردهنده خروج از لاین مسیر و سامانه کمکی حرکت در سربالایی را می‌توان تا حدود زیادی قطعی دانست.

مشخصات فنی SWM G05

در بخش قوای فنی، دو نوع پیشرانه ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ برای G05 قابل انتخاب است؛ اولی یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با ۱۴۱ اسب بخار قدرت و حداکثر ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور که با یک گیربکس ۵ سرعته دستی در هماهنگی است و دیگری، یک واحد ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر که با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک جفت‌وجور می‌شود و G05 های بازار کشورمان نیز قرار است از همین پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بهره‌مند باشند.

پیشرانه SWM G05

طبق اعلام سازنده، مصرف سوخت G05 با این قوای فنی در سیکل ترکیبی برابر با ۸.۱ لیتر خواهد بود. گفتنی است که این قوای فنی در دیگر محصول سیف خودرو و SWM در ایران یعنی کراس‌اوور G01 نیز نقش قلب تپنده را ایفا می‌کند.

زمان عرضه و قیمت احتمالی SWM G05

پیش‌بینی می‌شود که G05 از اواسط سال ۱۴۰۰ به‌طور رسمی وارد بازار کشورمان شود و در یک جمع‌بندی کلی با توجه به اوضاع و شرایط فعلی، می‌توان قیمتی فراتر از یک میلیارد تومان را برای این خودرو متصور بود که در این صورت نماینده SWM در برابر رقبایی نظیر کرمان موتور K7(جک X7)، چری تیگو ۷ و تیگو ۷ پرو و بهمن موتور فیدلیتی (جتور X70 اس) قرار می‌گیرد که بهتر است مقایسه این خودروها را به زمان اعلام رسمی قیمت و لیست تجهیزات G05 موکول کنیم.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که SWM مدتی است اقدام به معرفی یک نسخه تازه از G05 با پسوند Pro کرده که یکسری بهبودها و تغییرات ظاهری و فنی را تجربه کرده و قیمت پایه آن نیز در بازار چین حدود ۱۰ هزار یوآن بیشتر از نسخه پایه G05 است. باید دید که این نسخه از G05 در برنامه‌های آینده سیف خودرو جای دارد یا خیر.

SWM G05

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟