آزادسازی صادرات تایر

صنعت تایر به دنبال احیاء سهم صادراتی خود

سه شنبه - 16 شهریور 1400

پیشرانه- مدیرعامل مدیرعامل مجتمع صنعتی آرتاویل تایر معتقد است، با آزادسازی صادرات تایر و مطالعه عملکرد رقبا، می‌توان سهم ازدست‌رفته در پی ممنوعیت صادرات در ۳ سال گذشته را احیاء کرد.

پیشرانه- مدیرعامل مجتمع صنعتی آرتاویل تایر معتقد است، با آزادسازی صادرات تایر و مطالعه عملکرد رقبا، می‌توان سهم ازدست‌رفته در پی ممنوعیت صادرات در ۳ سال گذشته را احیاء کرد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» بر اساس ابلاغیه‌ای شورای عالی صادرات وزارت صمت به انجمن صنعت تایر شرکت‌های عضو این انجمن مجازند ۱۰ درصد تایر سواری خود را صادر کنند.

همچنین طبق این ابلاغیه، صادرات ۳۰ درصد تایرهای کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی تولیدی در کشور مجاز است.

چنین تصمیمی نقش مهمی در ارز آوری صنعت تایر و همچنین تأمین قطعات موردنیاز از محل ارز حاصل از صادرات خواهد داشت. هرچند قیمت مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی تایر با افزایش همراه بوده و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده با افزایش ۱۵ درصدی قیمت موافقت نکرد اما آزادسازی صادرات می‌تواند به کمک تولیدکنندگان تایر بیاید.

علیرضا انصاری مدیرعامل مجتمع صنعتی آرتاویل تایر در گفت‌وگو با پیشرانه با اشاره به آزادسازی صادرات تایر، بیان کرد: با توجه به تأمین نیاز داخل و مازاد بر عرضه به‌ویژه در حوزه تایرهای سواری و کشاورزی، آزادسازی صادرات فرصت خوبی برای ارز آوری و تأمین قطعات و مواد اولیه موردنیاز خواهد بود.

وی اظهار کرد: از سویی دیگر با آزادسازی صادرات می‌توان بازارهای هدف ازدست‌رفته (از سال ۹۷) را بار دیگر احیاء و سهم رقبایی که به‌جای ما وارد بازار شدند را از آن خود کنیم. همچنین در کنار این موضوع می‌توان برای ورود به بازارهای جدید نیز برنامه‌ریزی کرد.

انصاری افزود: نگاه ما به آینده با توجه به این تصمیم مثبت است و هر کارخانه مانند گذشته با تأمین نیاز داخلی و با هماهنگی با انجمن می‌تواند صادرات داشته باشد.

وی درباره قدرت رقابتی واحدهای تولید تایر در بازارهای صادراتی نیز اضافه کرد: با توجه به دستمزد پایین و تأمین بخشی از مواد اولیه در داخل کشور، قیمت تمام‌شده ما در برابر رقبا پایین‌تر بود و همین موضوع بر توان رقابتی ما می‌افزاید.

انصاری تأکید کرد: برای افزایش قدرت رقابت نیازمند صرف زمان و مطالعه درباره بازار و عملکرد رقبا هستیم تا با افزایش تولید و کاهش قیمت تمام‌شده سهم بیشتری از بازار صادراتی را از آن خود کنیم.

آزادسازی صادرات تایر پس از لغو درخواست این صنعت برای افزایش ۱۵ درصدی قیمت تمام‌شده می‌تواند بخشی از نقدینگی موردنیاز واحدهای تولید را جبران کند؛ اما همان‌طور که اشاره شد، ورود به بازارهای صادراتی نیازمند مطالعه بر روی عملکرد رقباست تا با برنامه‌ریزی دقیق بتوان سهم ازدست‌رفته بر اساس ممنوعیت صادرات در ۳ سال گذشته را به دست آورد.

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟